Em distrec.
Les línies reculen,
tanmateix tu insisteixes
a pentinar-te els cabells com abans
a guarnir-te el coll amb tres voltes
de perles falses,
a passejar en l'espai que et concedeixo
acariciant la meva memòria remota
amb frases que evoquen veritats més poderoses.
Podem, si vols, escollir un altre matís
o bé una melodia més suau
però no la disposició que invalidarà
el sentit d'aquesta nit
que ara s'estén indiferent damunt les nostres vides.
Hi ha simetria en les intencions
i això, sens dubte, crea una certa eufòria.
Però el pas no és constant
i la mirada no s'avé amb la corba
del dibuix.
Tota la bellesa que et pertoca
es troba en la teva mà nua.
Haris Vlavianós. Amb pomes escampades, 2005
|
Bibliopoètiques
biblioteques i poesia
Cercar en aquest blog
29 d’agost 2011
Le livre est sur la table
Etiquetes de comentaris:
actituds,
bellesa,
certesa,
constància,
mans,
pomes,
Seminari de Traducció Poètica de Farrera (10è),
Vlavianos [Haris]
CAP KALIAKRA
Al llarg de la Dobrudja búlgara en camins
d'argila i en clivelles estretes de roques
de fiords morts, com un entretall en el Mar Negre,
prop de la torre d'un far militar,
s'enfonsa el granit de Kaliakra.
Les formes neixen de l'aigua en mitges llunes
blavoses. S'esmunyen les foques, es capgiren,
desapareixen amb onades sota l'escuma
foradada. No escolto llegendes ni mites
d'un món de races perdudes
de mariners i de corsaris. Aquí
és possible separar el dedins del defora,
fer servir la ment més enllà del paisatge
ferotge, sentir la remor d'una bomba d'aigua
o d'un gos enemic que borda, agafar una flor
tallada pel vent, refusar el zum-zum
d'una rima, aliens a la llanterna
que comença les seves proves de foc dèbil.
Salvatore Quasimodo. Obra poètica. 2007
Traducció: Susanna Rafart i Eduard Escoffet.
d'argila i en clivelles estretes de roques
de fiords morts, com un entretall en el Mar Negre,
prop de la torre d'un far militar,
s'enfonsa el granit de Kaliakra.
Les formes neixen de l'aigua en mitges llunes
blavoses. S'esmunyen les foques, es capgiren,
desapareixen amb onades sota l'escuma
foradada. No escolto llegendes ni mites
d'un món de races perdudes
de mariners i de corsaris. Aquí
és possible separar el dedins del defora,
fer servir la ment més enllà del paisatge
ferotge, sentir la remor d'una bomba d'aigua
o d'un gos enemic que borda, agafar una flor
tallada pel vent, refusar el zum-zum
d'una rima, aliens a la llanterna
que comença les seves proves de foc dèbil.
Salvatore Quasimodo. Obra poètica. 2007
Traducció: Susanna Rafart i Eduard Escoffet.
Etiquetes de comentaris:
actituds,
bordar,
Bulgària,
començar,
escoltar,
flors,
foques,
gossos,
Kaliakra,
ment,
paisatges,
persones,
proves de foc,
Quasimodo [Salvatore],
refusar,
Romania,
sentir
27 d’agost 2011
Sempre és molt aviat aquí dins, és abans de
l'enforcall, abans de les decisions irrevocables.
Gràcies per aquesta vida! Tanmateix em manquen
les alternatives. Tots els esbossos volen
fer-se reals.
Un motor a l'aigua, en la llunyania, estiregassa
l'horitzó de la nit estiuenca. L'alegria i la
tristor s'inflen en la lupa de la rosada. En
realitat, no ho sabem, però ho intuïm: hi ha una
nau bessona de la nostra vida que segueix tota
una altra ruta. Mentre el sol crema rere les
illes.
Tomas Tranströmer (La plaça salvatge, 2008) (trad.: Carolina Moreno Tena)
Gràcies per aquesta vida! Tanmateix em manquen
les alternatives. Tots els esbossos volen
fer-se reals.
Un motor a l'aigua, en la llunyania, estiregassa
l'horitzó de la nit estiuenca. L'alegria i la
tristor s'inflen en la lupa de la rosada. En
realitat, no ho sabem, però ho intuïm: hi ha una
nau bessona de la nostra vida que segueix tota
una altra ruta. Mentre el sol crema rere les
illes.
Tomas Tranströmer (La plaça salvatge, 2008) (trad.: Carolina Moreno Tena)
Etiquetes de comentaris:
aigua,
alegria,
alternatives,
estiu,
gratitud,
Moreno Tena [Carolina],
Tranströmer [Tomas 1931-],
tristesa,
vida
Després del bany
Després del bany, sol amb tu,
caminem, caminem, a la vora de la mar,
sota les flames del sol,
fins que s'eixuguin els teus cabells molls.
Que al si tebi de la fina sorra
s'enfonsin els teus peus nus,
i que una onada, bleixant,
els vingui a besar..., i no hi arribi.
Que s'embriagui per fi amb el mar, llargament,
la meva boca en el mar dels teus ulls,
sota el sol, espatlles avall,
fins que s'eixuguin els teus cabells molls.
Daniel Varujan. Terra porpra i altres poemes. 2000
caminem, caminem, a la vora de la mar,
sota les flames del sol,
fins que s'eixuguin els teus cabells molls.
Que al si tebi de la fina sorra
s'enfonsin els teus peus nus,
i que una onada, bleixant,
els vingui a besar..., i no hi arribi.
Que s'embriagui per fi amb el mar, llargament,
la meva boca en el mar dels teus ulls,
sota el sol, espatlles avall,
fins que s'eixuguin els teus cabells molls.
Daniel Varujan. Terra porpra i altres poemes. 2000
Traducció de Maria Àngels Anglada i Maria Ohannesian
Introducció de Maria Ohannesian
Etiquetes de comentaris:
cabells,
caminar,
cantar,
estiu,
mar,
sol,
ulls,
Varuzhan [Daniel 1884-1915]
24 d’agost 2011
A la barriada
Els orfeons del vi canten
a peu dret, a l'avantguarda
de totes les arts, s'aguanten
a la barra matí i tarda.
Les famílies no s'espanten
si la petita s'atarda
i a la placeta s'encanten,
que el barri no fa basarda.
Al meu carrer nens i nenes
ells amb ells saben, aprenen,
són feliços, i amb antenes
sense mirar-me comprenen
si vaig bé, i em treu de penes
la llibertat que ells estrenen.
Enric Casassas. Poesia, vol. 2, 2000
a peu dret, a l'avantguarda
de totes les arts, s'aguanten
a la barra matí i tarda.
Les famílies no s'espanten
si la petita s'atarda
i a la placeta s'encanten,
que el barri no fa basarda.
Al meu carrer nens i nenes
ells amb ells saben, aprenen,
són feliços, i amb antenes
sense mirar-me comprenen
si vaig bé, i em treu de penes
la llibertat que ells estrenen.
Enric Casassas. Poesia, vol. 2, 2000
Etiquetes de comentaris:
actituds,
aprendre,
barris,
basarda,
Casasses [Enric 1951- ],
comprensió,
estrenar,
famílies,
felicitat,
festa,
infantesa,
llibertat,
persones
22 d’agost 2011
Menorca és excel·lent i la seua gent honrada.
Déu ens duga la pluja a tots!
Amb ells, terra i gent, m'he portat bé i generós.
Ells van trobar el just comportament,
jo el millor lloc per a viure.
Menorca du la ema de magnificència
la ena de noblesa, la erra de realisme
i la ce de cohesió col·lectiva.
Déu sap com me l'estime, Menorca.
L'estime amb l'amor malenconiós
de qui n'enyora la unió.
Saïd Ibn Hakam, dins,
Etiquetes de comentaris:
actituds,
al-Hàkam [Saïd ibn 1204-1282],
cohesió col·lectiva,
comportaments,
estimar,
excel·lència,
generositat,
gent,
honradesa,
magnificència,
Menorca,
noblesa,
persones,
pluja,
realisme,
terra,
unions,
viure
21 d’agost 2011
On hi hagi un amic
Fes que s'allargui en tu
el moment de cada dia;
grava'l intensament
a dintre del teu cor
i viu, i reviu,
l'alegria.
Fragment
Rafael Bertran Montserrat. On hi hagi un amic ; On hi hagi un amor. 1994
el moment de cada dia;
grava'l intensament
a dintre del teu cor
i viu, i reviu,
l'alegria.
Fragment
Rafael Bertran Montserrat. On hi hagi un amic ; On hi hagi un amor. 1994
Etiquetes de comentaris:
alegria,
allargar,
amistat,
Bertran Montserrat [Rafael 1924-2003],
cors,
gravar,
reviure,
vida,
viure
Llibre d'hores
Flama deguda a l'aire
que compta cada espera.
Arran d'embocadura, abelles mortes,
còdols colgats i un far meditatiu,
algunes cases blanques, la fumera
que travessa el brial de l'esplanada.
En algun lloc, dos vells camins s'estrenyen
Susana Rafart. L'ocell a la cendra. 2010
que compta cada espera.
Arran d'embocadura, abelles mortes,
còdols colgats i un far meditatiu,
algunes cases blanques, la fumera
que travessa el brial de l'esplanada.
En algun lloc, dos vells camins s'estrenyen
Susana Rafart. L'ocell a la cendra. 2010
Etiquetes de comentaris:
camins,
còdols,
esplanades,
fars,
fumeres,
llibres d'hores,
poesia breu,
Rafart [Susanna 1962-],
temps
Bertramka
L'heura, jardinera,
teixeix pausadament
la xarxa que uneix
el passat i el present.
Amanyac, el sol llisca
entre les branques
i les fulles xiques.
Jardí-botànic,
comunicable, sentinella,
refugi inactiu i,
tanmateix, musical.
Teresa Grau Ros
20 d’agost 2011
Delimitació de camp
¿Quién se evadió jamás a su destino?
El mío fue explorar esta extraña comarca.
Luis Cernuda
No sé com és en altres, ni és fàcil indagar-ho.
Caldrien aptituds que em són alienes
i una atenció tenaç, meticulosa.
Quant a mi, presoner dels meus hàbits
-destí o càrcer a mitges consentida-
i d'uns instints rebecs, contradictoris,
el que no soc estime:
la gràcia deseixida, involuntària,
la pròdiga alegria que subjuga,
o el valor generós.
De vegades un rostre, una cadència,
un fràgil equilibri que s'encarna
en moviment o en riure,
com un castell de focs amable i instantani,
em fan concebre una esperança humana,
benignament feliç, de gentilesa.
O també el goig d'una conversa grata,
un contrast d'opinions que saben acordar-se,
diversament comunes, com un càntic.
Són eixos rars moments
que deixen una ànsia difícil de dissoldre
en el record, després, com la marea abandona
-amb tot de deixes peregrines per l'arena-
una vaga curiositat aventurera.
En l'amor al principi. En un grapat d'instants
fora del temps.
De vegades admire aquests besllums,
però no m'hi barrege.
Procure satisfer necessitats comunes
i ajustar-me a les normes de la ciutadania.
Defense uns interessos que malde per fer propis.
Dels altres, no en sé res. Tampoc no en parle.
El mío fue explorar esta extraña comarca.
Luis Cernuda
No sé com és en altres, ni és fàcil indagar-ho.
Caldrien aptituds que em són alienes
i una atenció tenaç, meticulosa.
Quant a mi, presoner dels meus hàbits
-destí o càrcer a mitges consentida-
i d'uns instints rebecs, contradictoris,
el que no soc estime:
la gràcia deseixida, involuntària,
la pròdiga alegria que subjuga,
o el valor generós.
De vegades un rostre, una cadència,
un fràgil equilibri que s'encarna
en moviment o en riure,
com un castell de focs amable i instantani,
em fan concebre una esperança humana,
benignament feliç, de gentilesa.
O també el goig d'una conversa grata,
un contrast d'opinions que saben acordar-se,
diversament comunes, com un càntic.
Són eixos rars moments
que deixen una ànsia difícil de dissoldre
en el record, després, com la marea abandona
-amb tot de deixes peregrines per l'arena-
una vaga curiositat aventurera.
En l'amor al principi. En un grapat d'instants
fora del temps.
De vegades admire aquests besllums,
però no m'hi barrege.
Procure satisfer necessitats comunes
i ajustar-me a les normes de la ciutadania.
Defense uns interessos que malde per fer propis.
Dels altres, no en sé res. Tampoc no en parle.
Enric Sòria. L'instant etern. 1999
Etiquetes de comentaris:
actituds,
besllums,
cançons,
Cernuda [Luis],
ciutadania,
contenció,
converses,
estimar,
generositat,
gentilesa,
gratitud,
instants,
moviment,
persones,
poesia cívica,
ritme,
Sòria [Enric 1958-],
temps
19 d’agost 2011
Places
Als Himba
En hora de capvespre ha davallat arraulida
la pluja
sobre la plaça de la vella Universitat
Sota un sol gentil i prudent
tot just abans
aletejaven els nens
espetecs de plata la font
d'or les veus
sobre la plaça de la vella Universitat
Li plantaren cara els núvols
tot just després
esmunyint-se per l'aigua els nens
amb llurs mares i algun pare
sobre la plaça de la vella Universitat
Buida i capmoixa la nit jau
amb la plaça de la vella Universitat
des dels finestrals
miren els nens
com es pentina la lluna d'aigua
sobre la plaça de la vella Universitat
I
Pepa Úbeda. La meua frontera, 2010
Etiquetes de comentaris:
actituds,
aigües,
Angola,
fonts,
gentilesa,
Himba (Poble africà),
infantesa,
lluna,
mirar,
persones,
places,
pluja,
prudència,
saviesa,
Úbeda [Pepa 1953-],
universitats
Inici de càntic en el temple
A Raimon, amb el meu agraït aplaudiment.
Homenatge a Salvat-Papasseit
Ara digueu: "La ginesta floreix,
arreu als camps hi ha vermell de roselles.
Amb nova falç comencem a segar
el blat madur i, amb ell, les males herbes."
Ah, joves llavis desclosos després
de la foscor, si sabíeu com l'alba
ens ha trigat, com és llarg d'esperar
un alçament de llum en la tenebra!
Però hem viscut per salvar-vos els mots,
per retornar-vos el nom de cada cosa,
perquè seguíssiu el recte camí
d'accés al ple domini de la terra.
Vàrem mirar ben al lluny del desert,
davallàvem al fons del nostre somni.
Cisternes seques esdevenen cims
pujats per esglaons de lentes hores.
Ara digueu: "Nosaltres escoltem
les veus del vent per l'alta mar d'espigues."
Ara digueu: "Ens mantindrem fidels
per sempre més al servei d'aquest poble."
Salvador Espriu. Les cançons d'Ariadna. 1995
Homenatge a Salvat-Papasseit
Ara digueu: "La ginesta floreix,
arreu als camps hi ha vermell de roselles.
Amb nova falç comencem a segar
el blat madur i, amb ell, les males herbes."
Ah, joves llavis desclosos després
de la foscor, si sabíeu com l'alba
ens ha trigat, com és llarg d'esperar
un alçament de llum en la tenebra!
Però hem viscut per salvar-vos els mots,
per retornar-vos el nom de cada cosa,
perquè seguíssiu el recte camí
d'accés al ple domini de la terra.
Vàrem mirar ben al lluny del desert,
davallàvem al fons del nostre somni.
Cisternes seques esdevenen cims
pujats per esglaons de lentes hores.
Ara digueu: "Nosaltres escoltem
les veus del vent per l'alta mar d'espigues."
Ara digueu: "Ens mantindrem fidels
per sempre més al servei d'aquest poble."
Salvador Espriu. Les cançons d'Ariadna. 1995
Etiquetes de comentaris:
agraïment,
cançons,
català,
espigues,
Espriu [Salvador 1913-1985],
gratitud,
homenatges,
pensar,
persones,
poesia alliberadora,
roselles,
temps,
vent
17 d’agost 2011
Sol a l'hivern, ombra a l'estiu
Per a Ferran Garcia i el Bar Horiginal
Qualsevol lloc és òptim per escriure un poema.
Soc a l'avantsala del dentista i, després, a la sala,
i sota el focus, i amb uns dits engomats dins de la
boca, penso que això és tot el contrari de la oralitat
nova.
I el Bar Horiginal es transforma en antònim de
Clínica Dental i l'escriptura en antònim de la veu.
(Sol a l'hivern, ombra a l'estiu, serà que ja
ens fem vells.)
I que si hem tingut èxit és perquè, bo o dolent,
parlem d'allò que ens passa, i això ho
coneixem bé.
En aquest escenari de rere la cuina hem après
el respecte pels pensaments dels altres
(i què sap lo bou del patiment de l'altre*)
i a estimar la cordura rescatada.
M'he cremat el canell amb la paella i el cor
amb la sospita, però, entre vosaltres, ja no soc
l'aneguet sinó un cranc entre iguals.
Per molt estrany que em sembli el món envellutat de blaus
sé que podré venir per fer-vos-en, de còmplices. I ningú
maleït per l'enveja se'ns instal·larà aquí.
I és així com perduren els somnis, per les mans
que els motlluren i disposen cerveses si calen
al talent, i que l'emoció visqui en la forma que vulgui:
erudita, pagesa, iracunda, sensual, sempre irònica.
L'absència de judicis.
Les noces de la pausa i de la parla.
"Fe-rran", "Fidel" i "confiat", venen de fe.
*Vers d'Andreu Subirats
de Poemes dedicats (Encant)
Anna Aguilar-Amat. Càrrega de color : 36 poemes particulars i una carta cromàtica. 2011
Qualsevol lloc és òptim per escriure un poema.
Soc a l'avantsala del dentista i, després, a la sala,
i sota el focus, i amb uns dits engomats dins de la
boca, penso que això és tot el contrari de la oralitat
nova.
I el Bar Horiginal es transforma en antònim de
Clínica Dental i l'escriptura en antònim de la veu.
(Sol a l'hivern, ombra a l'estiu, serà que ja
ens fem vells.)
I que si hem tingut èxit és perquè, bo o dolent,
parlem d'allò que ens passa, i això ho
coneixem bé.
En aquest escenari de rere la cuina hem après
el respecte pels pensaments dels altres
(i què sap lo bou del patiment de l'altre*)
i a estimar la cordura rescatada.
M'he cremat el canell amb la paella i el cor
amb la sospita, però, entre vosaltres, ja no soc
l'aneguet sinó un cranc entre iguals.
Per molt estrany que em sembli el món envellutat de blaus
sé que podré venir per fer-vos-en, de còmplices. I ningú
maleït per l'enveja se'ns instal·larà aquí.
I és així com perduren els somnis, per les mans
que els motlluren i disposen cerveses si calen
al talent, i que l'emoció visqui en la forma que vulgui:
erudita, pagesa, iracunda, sensual, sempre irònica.
L'absència de judicis.
Les noces de la pausa i de la parla.
"Fe-rran", "Fidel" i "confiat", venen de fe.
*Vers d'Andreu Subirats
de Poemes dedicats (Encant)
Anna Aguilar-Amat. Càrrega de color : 36 poemes particulars i una carta cromàtica. 2011
Etiquetes de comentaris:
actituds,
Aguilar-Amat [Anna 1962-],
colors,
complicitats,
conéixer,
creativitat,
emocions,
escriure,
estimar,
estiu,
hivern,
judicis,
oralitat,
parlar,
pauses,
pensar,
persones,
poetes,
Subirats [Andreu],
talent
15 d’agost 2011
Germinació
Folres l'interior del vas,
l'omples amb les serradures
de tantes branques tallades,
i col·loques les llavors
amb solució de paraules.
L'aire entra pel forat
de la tapa del silenci,
del vas negre surt la planta,
arrelada a la terra
amb cotilèdons de versos.
Assumpció Forcada. Flora Sapiens. 1993
l'omples amb les serradures
de tantes branques tallades,
i col·loques les llavors
amb solució de paraules.
L'aire entra pel forat
de la tapa del silenci,
del vas negre surt la planta,
arrelada a la terra
amb cotilèdons de versos.
Assumpció Forcada. Flora Sapiens. 1993
Pròleg: Francesc Parcerisas
Etiquetes de comentaris:
actituds,
arrelar,
branques,
col·locar,
cotilèdons,
Forcada [Assumpció 1947-],
germinació,
llavors,
paraules,
persones,
plantes,
poesia breu,
terra,
versos
13 d’agost 2011
Eivissa
Mentre et dutxes,
i els xiquets descansen
d'un dia feliç de sol i platja
a la cambra del costat,
un pensament tan intens
com els ulls que, en l'èxtasi, miren
des d'un vaixell petit, cap amunt,
intentant copsar tot el misteri d'es Vedrà,
m'encén aquest blanc silenci
sense ombra, de pell afortunada:
saber que aquest amor que ens fa ser
ona en la carn i vent en la fosca,
tot just comença ara.
Ramon Guillem. Abisme i ocell. 2010
i els xiquets descansen
d'un dia feliç de sol i platja
a la cambra del costat,
un pensament tan intens
com els ulls que, en l'èxtasi, miren
des d'un vaixell petit, cap amunt,
intentant copsar tot el misteri d'es Vedrà,
m'encén aquest blanc silenci
sense ombra, de pell afortunada:
saber que aquest amor que ens fa ser
ona en la carn i vent en la fosca,
tot just comença ara.
Ramon Guillem. Abisme i ocell. 2010
Premi Vicent Andrés Estellés de Poesia de Burjassot 2009
Etiquetes de comentaris:
actituds,
blanc,
començar,
Eivissa,
encendre's,
estimar,
fills,
Guillem [Ramon 1959-2024],
infants,
mirar,
pell,
pensar,
persones,
platges,
sol,
ulls,
xiquets
11 d’agost 2011
Revéns com un bell cant, terra de roses
Revéns com un bell cant, terra de roses,
dins l'enyorat record; com elles poses
la flama i el perfum; hi planen lentament
com els signes bogant damunt plàcid corrent.
Prats verds i núvols blancs, noms de poetes,
la pluja els plora tots damunt de pedres netes.
Dintre dels teus ulls blaus he begut un encís,
oh terrible Albió!; sols et veig el somrís!...
Revéns com un bell cant i, si em pren l'enyorança,
com ell poses al cor la llum de l'esperança.
Rosa Leveroni. Obra poètica completa, 2010
Ed.: Abraham Mohino i Balet ; epíleg: Vinyet Panyella
dins l'enyorat record; com elles poses
la flama i el perfum; hi planen lentament
com els signes bogant damunt plàcid corrent.
Prats verds i núvols blancs, noms de poetes,
la pluja els plora tots damunt de pedres netes.
Dintre dels teus ulls blaus he begut un encís,
oh terrible Albió!; sols et veig el somrís!...
Revéns com un bell cant i, si em pren l'enyorança,
com ell poses al cor la llum de l'esperança.
Rosa Leveroni. Obra poètica completa, 2010
Ed.: Abraham Mohino i Balet ; epíleg: Vinyet Panyella
Etiquetes de comentaris:
blau,
cant,
esperança,
estiu,
Leveroni [Rosa 1910-1985],
llum,
pedres,
perfum,
pluja,
poesia agraïda,
poesia de la memòria,
somriure
XXXVI
Perquè els dies de pluja els versos eren
finestres que guaitaven clarianes.
Jaume Oliver. Litúrgia de la llum, 2006
finestres que guaitaven clarianes.
Jaume Oliver. Litúrgia de la llum, 2006
Etiquetes de comentaris:
clariana,
dolçor,
finestres,
Lladó [Miquela],
llum,
Oliver [Jaume 1963],
pluja,
poesia compartida,
sol,
tendresa,
versos
Clementina Arderiu
Aquesta poesia de Clementina Arderiu afirma
novament la possibilitat d'una literatura a
base de sinceritat sense caure en el realisme,
en el cinisme millor dit. Cal només seguir la
recomanació de La Rochefoucauld: pensar coses
honestes i delicades. La contenció no ha
d'exercir-se en la poesia, repetim, sinó en
el pensament.
Fragment.
Joaquim Folguera. Les noves valors de la poesia catalana. 1976
A cura d'Enric Sullà
novament la possibilitat d'una literatura a
base de sinceritat sense caure en el realisme,
en el cinisme millor dit. Cal només seguir la
recomanació de La Rochefoucauld: pensar coses
honestes i delicades. La contenció no ha
d'exercir-se en la poesia, repetim, sinó en
el pensament.
Fragment.
Joaquim Folguera. Les noves valors de la poesia catalana. 1976
A cura d'Enric Sullà
10 d’agost 2011
Que tots els rosers més fins
Que tots els rosers més fins
siguin les joies de l'alba;
que cantin els rossinyols
la seva cançó més clara.
La font desplegui l'argent
del seu tresor que servava,
i l'aire dormi retut
dins els braços de les canyes.
Els ocells parin el vol
damunt de totes les branques.
Que repiquin dolçament
l'esquellinc i les campanes,
que somniïn els ramats
amb les estrelles més altes
i el mar somrigui clement
al feinejar de les barques.
Perquè m'ha nascut l'infant
que de tant temps esperava
i els braços em són petits
per una vida tan cara,
i soc feliç i tinc por
i el plor se'm torna rialla
al veure que ell m'ha donat
l'amor que jo desitjava.
Rosa Leveroni. Obra poètica completa. 2010
siguin les joies de l'alba;
que cantin els rossinyols
la seva cançó més clara.
La font desplegui l'argent
del seu tresor que servava,
i l'aire dormi retut
dins els braços de les canyes.
Els ocells parin el vol
damunt de totes les branques.
Que repiquin dolçament
l'esquellinc i les campanes,
que somniïn els ramats
amb les estrelles més altes
i el mar somrigui clement
al feinejar de les barques.
Perquè m'ha nascut l'infant
que de tant temps esperava
i els braços em són petits
per una vida tan cara,
i soc feliç i tinc por
i el plor se'm torna rialla
al veure que ell m'ha donat
l'amor que jo desitjava.
Rosa Leveroni. Obra poètica completa. 2010
Etiquetes de comentaris:
actituds,
alba,
amor,
braços,
cançons,
estimar,
felicitat,
fills,
fonts,
Leveroni [Rosa 1910-1985],
mar,
poesia agraïda,
poesia maternal,
poesia sublim,
reposar,
rosers,
tendresa
03 d’agost 2011
Pedres al riu
per al meu fill
Llançar pedres al Segre quan
tenies tres anys
o pilotes de neu al mar Bàltic gelat
ara que ja en tens quinze
és un joc ben feliç ple de futilitat
pel caminant que mira.
I jo sempre t'imito, i faig fallida,
en l'únic acte que ens ajunta els temps.
És un perllongament compensatori
car no podem volar.
I són els projectils
que s'enfonsen en l'aigua,
s'estavellen al gel,
part dels nostres desigs d'anar a algun lloc
més lluny.
Fan un glop ben estrany contra la superfície
i no és clar si és el mar qui s'empassa
la pedra i si és la pedra qui s'empassa el mar.
Una esperança blava.
Arribem fins "allà" i sortim d'un "aquí" sense marxar d'un "ara"
en una trajectòria que duu la nostra força i molta
voluntat de res.
Només de ser-hi junts. Perquè les pedres
les ha de mirar algú allà on arriben;
hi ha d'haver espectadors
que almenys siguin quatre ulls i potser ja n'hi ha prou,
que hi ha festes privades, repetides i eternes,
sempre inútils, cofoies, fugisseres..
Una comprovació ben rutinària:
que el mar és sempre el mar,
que el riu és sempre el riu, i les pedres
no falten.
Etiquetes de comentaris:
Aguilar-Amat [Anna 1962-],
blau,
caminants,
colors,
comprovar,
esperança,
felicitat,
fills,
flors,
mares,
mirades,
mirar,
pedres,
persones,
poesia senzilla,
rius,
Segre (Riu),
ulls,
vides,
voluntat
30 de juliol 2011
Arrela al llibre
Arrela al llibre fúlgid
on és la llum més llum.
Veda l'espai un àlber
i el clos de la vedruna.
Vespreja i és pel vesc
que has aturat la busca.
En l'herba humida callen
ceguesa i coll de grana.
Susanna Rafart. L'ocell a la cendra. 2010
on és la llum més llum.
Veda l'espai un àlber
i el clos de la vedruna.
Vespreja i és pel vesc
que has aturat la busca.
En l'herba humida callen
ceguesa i coll de grana.
Susanna Rafart. L'ocell a la cendra. 2010
Etiquetes de comentaris:
àlbers,
arrelar,
herbes,
llibres,
llum,
Rafart [Susanna 1962-],
roses,
temps
29 de juliol 2011
La meva amiga italiana és de visita a Lisboa
Per a mostrar-li les millores de la vora del riu
la porto de bracet a passejar amb cotxe per la
carretera lateral. Però quan vull tornar enrere
no trobo la sortida. Hi faig voltes i més voltes
i cada cop em perdo més. Només després de moltes
temptatives puc trobar el camí. Mai no m'havia
passat una cosa semblant, però curiosament no
em sento enutjada. Em giro cap a ella i dic:
cal portar-ho tot d'una manera filosòfica.
Aleshores ella diu: és la tisana del temps.
Ana Hatherly. 51 tisanes. 2004
la porto de bracet a passejar amb cotxe per la
carretera lateral. Però quan vull tornar enrere
no trobo la sortida. Hi faig voltes i més voltes
i cada cop em perdo més. Només després de moltes
temptatives puc trobar el camí. Mai no m'havia
passat una cosa semblant, però curiosament no
em sento enutjada. Em giro cap a ella i dic:
cal portar-ho tot d'una manera filosòfica.
Aleshores ella diu: és la tisana del temps.
Ana Hatherly. 51 tisanes. 2004
Versió de Xulio Ricardo Trigo i Júlia Cortès Ortega
Etiquetes de comentaris:
actituds,
amistat,
camins,
filosofia,
Hatherly [Ana 1929-2015],
Lisboa,
millores,
passejar,
persones,
rius,
temps,
temptatives,
tisanes,
voltes
25 de juliol 2011
El vespre desitjar, odiar l'aurora
El vespre desitjar, odiar l'aurora
solen, calms i feliços, els amants;
a mi el vespre em redobla els dols més grans,
l'alba és l'hora del dia que em millora:
que l'altre sol i el que el meu cor adora
sovint obren alhora dos llevants,
de llum i de bellesa tan semblants
que el cel prou de la terra s'enamora;
com ja féu verdejar aquell branquilló
primer, que al cor m'arrela sense fi,
tal que altri estimo més que jo, i millor.
Així contràries hores fan de mi;
que anheli qui m'encalma és de raó
i detesti qui em porta què sentir.
Francesco Petrarca, De Cançoner, dins,
Miquel Desclot. De tots els vents, 2004
|
Etiquetes de comentaris:
alba,
Barcelona,
batucada,
bellesa,
branquillons,
Casal d'Entitats Mas Guinardó (Barcelona),
fotografies,
millorar,
Petrarca [Francesco 1304-1374],
poesia visual,
verdejar
A la meva filla Laura
Demanes, Laura, filla, que et dediqui
El llibre a tu, ara que fas quinze anys
-L'edat dels somrients bons averanys,
Del viure lluny de res que mortifiqui.
I vull complaure el teu desig fervent,
Perquè sé que, de goigs, pocs n'hi ha com
Aquest de veure imprès el propi nom
Sobre un paper publicat recentment.
Així, el teu nom de dama enamorada,
Senyorial, camina altra vegada
Pels viaranys airosos del sonet;
Ell, el llorer florit que adesiara
Cenyeix la testa gloriosa i clara
Dels amadors en llur fecund esplet.
Jaume Medina. D'ara i de sempre, 2000
El llibre a tu, ara que fas quinze anys
-L'edat dels somrients bons averanys,
Del viure lluny de res que mortifiqui.
I vull complaure el teu desig fervent,
Perquè sé que, de goigs, pocs n'hi ha com
Aquest de veure imprès el propi nom
Sobre un paper publicat recentment.
Així, el teu nom de dama enamorada,
Senyorial, camina altra vegada
Pels viaranys airosos del sonet;
Ell, el llorer florit que adesiara
Cenyeix la testa gloriosa i clara
Dels amadors en llur fecund esplet.
Jaume Medina. D'ara i de sempre, 2000
Etiquetes de comentaris:
Laura,
llibres,
Marc [Ausiàs ca. 1397-1459],
Medina [Jaume 1949-],
noms,
pintar,
poesia dels noms,
quinze anys,
Serrat Puig [Maria]
23 de juliol 2011
Dies abrusats
Dies abrusats. Degoteig minúscul
de perles relliscant sobre l'esquena.
El termòmetre impassible s'enfila,
segueix el compàs, malgrat que els humans
sentim l'enyor d'unes gotes de pluja.
La Natura, pacient i assossegada,
deixa fer. L'ocell canta dues notes
amb sordina; no accelera. Hi ha gats
mandrejant estintolats sota l'arbre,
i tot és calma. El ritme de la vida
camina inexorable. És com un pèndol.
Només els humans, inquiets, descontents,
desitjaríem l'estiu fet a mida.
Imma d'Espona. Instants. 2007
de perles relliscant sobre l'esquena.
El termòmetre impassible s'enfila,
segueix el compàs, malgrat que els humans
sentim l'enyor d'unes gotes de pluja.
La Natura, pacient i assossegada,
deixa fer. L'ocell canta dues notes
amb sordina; no accelera. Hi ha gats
mandrejant estintolats sota l'arbre,
i tot és calma. El ritme de la vida
camina inexorable. És com un pèndol.
Només els humans, inquiets, descontents,
desitjaríem l'estiu fet a mida.
Imma d'Espona. Instants. 2007
Al meu pas
Al meu pas,
l'escurçó es retira,
la cogullada remena
arrels cremades
de garrofer eixorc,
picoteja closques
blanques, calcinades,
dels borers del marge.
Al meu pas,
s'enceta l'albada
i un camí costerut,
estret, marger,
un camí vers l'esperança.
Nati Soler Alcaide, dins,
15è Concurs de Poesia Martí i Pol. i 8o Concurso de Poesía José Ma. Valverde 2004
l'escurçó es retira,
la cogullada remena
arrels cremades
de garrofer eixorc,
picoteja closques
blanques, calcinades,
dels borers del marge.
Al meu pas,
s'enceta l'albada
i un camí costerut,
estret, marger,
un camí vers l'esperança.
Nati Soler Alcaide, dins,
15è Concurs de Poesia Martí i Pol. i 8o Concurso de Poesía José Ma. Valverde 2004
Etiquetes de comentaris:
actituds,
albades,
camins,
closques,
encetar,
esperança,
estimar,
garrofers,
marges,
pedres,
persones,
Soler Alcaide [Nati 1959-]
la pell del meu cos
Ara que el gest se'm menja mitja vida
i en cada mot vull que s'hi senti el pes.
MIQUEL MARTÍ I POL
Jugo a fer equilibris pels racons del cos
més enllà de la imperceptible malaltia,
per damunt dels límits ja madurats de cartó.
La pell s'adorm a ritme de lentitud al percebre
inexacte el tacte xafogós de les tardes d'estiu.
Em dic per a mi sola, inquieta,
vull viure amb el cos ressonant-me
i el sentit tens a l'estómac,
aspirant un sol cop la follia de ser viva.
Balba per les teves mans calentes
he esbrinat la por a dir dues paraules,
a estrafer el desig de la dolcesa.
I si se m'esborra el rastre?
Escric a crits la pell del meu cos
perquè el tacte no se'm mengi mitja vida.
Laura Dalmau. Solsticis en minúscula. 2010
Pròleg: Joan-Elies Adell
Etiquetes de comentaris:
actituds,
cossos,
Dalmau [Laura 1970-],
equilibris,
esbrinar,
escriure,
estimar,
estiu,
mans,
pell,
persones,
ritme,
sentits,
tardes,
tendresa,
vida,
viure
Les poesies del món
Els poetes solen construir-se una biblioteca ideal per habitar-hi
poèticament en companyia dels qui s'han triat de confidents en
l'entusiasme de les hores que són visitats per la poesia o en la
solitud dels dies que la poesia els abandona.
Fragment del pròleg de Ricard Torrents
Miquel Desclot. De tots els vents : selecció de versions poètiques. 2004
Etiquetes de comentaris:
biblioteques,
companyia,
coneixement,
construir,
decidir,
entusiasmes,
poesies,
reflexions,
solitud,
Torrents [Ricard]
Ciutat impalpable i closa
Ciutat impalpable i closa,
quieta sota les aigües,
que molt pocs hem descobert
dins la muda incertitud;
tu ets la bandera, el símbol
de la llibertat salvatge,
i jo et porto molt endins,
rere uns ulls negats de somnis
en mar de calma i neguits...
Margarita Colom. Girona, ciutat submergida. 1995
Etiquetes de comentaris:
aigües,
calma,
ciutats,
Colom [Margarita 1936-2006],
Girona,
llibertat,
neguits,
poesia alliberadora,
símbols,
ulls
20 de juliol 2011
Trull interior
Ja tens el raïm
ple de sucre,
prem-lo, treu-li el most,
guarda'l a dintre
del teu trull interior
i veuràs com el vi
dels somnis que esperaves,
el pots tastar ben d'hora
deixant, al pas del temps,
una mare de molts graus,
licor, reserva especial,
que agafa el cos
amarat de tanta vida.
Assumpció Forcada. Immunitat. 1990
Pròleg de Jordi Pàmias.
ple de sucre,
prem-lo, treu-li el most,
guarda'l a dintre
del teu trull interior
i veuràs com el vi
dels somnis que esperaves,
el pots tastar ben d'hora
deixant, al pas del temps,
una mare de molts graus,
licor, reserva especial,
que agafa el cos
amarat de tanta vida.
Assumpció Forcada. Immunitat. 1990
Pròleg de Jordi Pàmias.
Etiquetes de comentaris:
Forcada [Assumpció 1947-],
graus,
immunitats,
interior,
mares,
most,
poesia científica,
raïm,
somnis,
tastar,
temps,
trulls,
vi,
vida
Subscriure's a:
Missatges (Atom)