A Carles Riba, en homenatge
No sé si amb un déu advers
vaig començar d'escriure...
(No sé si roman pols encara
en els vostres versos,
ostentosament arrenglerats
a les biblioteques
dels fabricants del meu poble.)
Sé massa bé, però,
que rera del mite hi ha dolor,
barbàrie rera la història.
Sé massa bé que Dido
és un paper en excés escaient
per qualsevol dona;
i Virgili i Ovidi
i vós mateix
podíeu cantar-la.
Sé que Pigmalió no és
un germà distint
de tants d'altres;
ni Eneas un amant
menys sedentari
que l'Ulisses
a qui donàreu veu nostrada.
Delenda est...?
No! Vós
heu estat
ben explícit:
"La Poesia, cal cercar-la
on se sap que és...",
sense coneixement, potser,
si amb un déu advers
vam començar o vam entestar-nos
d'escriure.
Marta Pessarrodona
Eros més que Thànatos, dins, Tria de poemes, 1994,
dins, Deu poetes d'ara. 1996
Bibliopoètiques
biblioteques i poesia
Cercar en aquest blog
26 de desembre 2011
A Cartago amb música de Purcell
Etiquetes de comentaris:
actituds,
barbàrie,
biblioteques,
cantar,
cercar,
començar,
coneixement,
dones,
entestar,
escriure,
homenatges,
persones,
Pessarrodona [Marta 1941-],
poesia,
Riba [Carles 1893-1959],
veus
25 de desembre 2011
Cambra de tardor
La persiana, no del tot tancada, com
un esglai que es reté de caure a terra,
no ens separa de l'aire. Mira, s'obren
trenta-set horitzons rectes i prims,
però el cor els oblida. Sense enyor
se'ns va morint la llum, que era color
de mel, i ara és color d'olor de poma.
Que lent el món, que lent el món, que lenta
la pena per les hores que se'n van
de pressa. Digues, te'n recordaràs
d'aquesta cambra?
"Me l'estimo molt.
Aquelles veus d'obrers - Què són?"
Paletes:
manca una casa a la mançana.
"Canten,
i avui no els sento. Criden, riuen,
i avui que callen em fa estrany".
Que lentes
les fulles roges de les veus, que incertes
quan venen a colgar-nos. Adormides,
les fulles dels meus besos van colgant
els recers del teu cos, i mentre oblides
les fulles altes de l'estiu, els dies
oberts i sense besos, ben al fons
el cos recorda: encara
tens la pell mig del sol, mig de la lluna.
Gabriel Ferrater, dins,
Antologia general de la poesia catalana. 1979
un esglai que es reté de caure a terra,
no ens separa de l'aire. Mira, s'obren
trenta-set horitzons rectes i prims,
però el cor els oblida. Sense enyor
se'ns va morint la llum, que era color
de mel, i ara és color d'olor de poma.
Que lent el món, que lent el món, que lenta
la pena per les hores que se'n van
de pressa. Digues, te'n recordaràs
d'aquesta cambra?
"Me l'estimo molt.
Aquelles veus d'obrers - Què són?"
Paletes:
manca una casa a la mançana.
"Canten,
i avui no els sento. Criden, riuen,
i avui que callen em fa estrany".
Que lentes
les fulles roges de les veus, que incertes
quan venen a colgar-nos. Adormides,
les fulles dels meus besos van colgant
els recers del teu cos, i mentre oblides
les fulles altes de l'estiu, els dies
oberts i sense besos, ben al fons
el cos recorda: encara
tens la pell mig del sol, mig de la lluna.
Gabriel Ferrater, dins,
Antologia general de la poesia catalana. 1979
Etiquetes de comentaris:
besades,
cantar,
colors,
construir,
estimar,
Ferrater [Gabriel 1922-1972],
fulles,
hivern,
llum,
mel,
persones,
poesia íntima,
riure,
sentiments,
sol,
tardor
24 de desembre 2011
Enmig del camí
Vaig prou al bosc
i no m'amoïnen els paranys
que ells armaren
així que m'han pres
Vaig prou al bosc
i no m'amoïnen les velles
lliçons dels trampers
així que m'han pres
Mentre el bosc siga llur bosc
no he de creure
que els dracs no siguen dracs
que les bruixotes no encisen
Aprenc llurs regles
per a trencar-les
Sols qui occeix el drac
entén el que li canta el bosc.
Erich Fried. Al bosc. 1988
i no m'amoïnen els paranys
que ells armaren
així que m'han pres
Vaig prou al bosc
i no m'amoïnen les velles
lliçons dels trampers
així que m'han pres
Mentre el bosc siga llur bosc
no he de creure
que els dracs no siguen dracs
que les bruixotes no encisen
Aprenc llurs regles
per a trencar-les
Sols qui occeix el drac
entén el que li canta el bosc.
Erich Fried. Al bosc. 1988
Tr.: Andrea Sarah Steinbök
Al·legoria
La bella falena desperta la nit
que vetlla, tendríssima, el dolç xuclamel.
El joc, la llaçada que trena el delit
i el gaudi, en presó, dins la seda d'un vel.
L'amor vol uns signes si deixa ser dit.
Les castes paraules reclamen un tel.
Hermínia Mas, dins,
6 poetes 83, 1983
que vetlla, tendríssima, el dolç xuclamel.
El joc, la llaçada que trena el delit
i el gaudi, en presó, dins la seda d'un vel.
L'amor vol uns signes si deixa ser dit.
Les castes paraules reclamen un tel.
Hermínia Mas, dins,
6 poetes 83, 1983
Etiquetes de comentaris:
al·legories,
antologies,
Associació de Joves Escriptors en Llengua Catalana,
castedat,
falenes,
Mas [Hermínia],
papallones nocturnes,
poesia amorosa,
poesia en xarxa,
signes,
somriure,
tendresa
El futur de l'aire
-Tants anys d'experimentacions ja són prou anys
perquè l'experiència s'hagi de donar completa.
Ara, doncs, prou experiències. Ara, a fer el balanç
i a treure'n les conseqüències.
Joan Brossa. La memòria encesa, 1998
perquè l'experiència s'hagi de donar completa.
Ara, doncs, prou experiències. Ara, a fer el balanç
i a treure'n les conseqüències.
Joan Brossa. La memòria encesa, 1998
Etiquetes de comentaris:
Bordons [Glòria],
Brossa [Joan 1919-1998],
exili,
fets,
Fontserè [Carles 1916-2007],
pluja,
poesia històrica,
Tarradellas [Josep 1899-1988]
XXIII El parc d'estàtues velles de Budapest - Paràbola
No totes les estàtues poden canviar fidelitats.
Aquestes són recusants que han estat confiscades
i portades pel nou règim a aquest parc
on seran penjades amb grua per delictes polítics
i gestos passats de moda. Un vent històric
bufa pantalons de ferro contra cames comunistes
des de diverses direccions, mentre homes ben vestits
(hi ha tres Lenins a la porta d'entrada)
contemplen herois nus, tot muscle i energia,
que van descobrir feliços els seus pits col·lectius
per dirigir el poble. Ara dirigeixen
el tràfic dels estornells i les tropes dels horts
fins al bell mig de la tarda
en què no s'esdevé res, on gesticulen tots sols.
Abans eren oradors: els homes eren llurs paraules
i les foneries de ferro els seus verbs més potents
per bé que ara eviten mirar-se als ulls
però senten els treballadors quan descansen,
fumant a sota d'ells, i es veuen obligats a veure
un mesclador de formigó decidir la seva història.
Gwyneth Lewis. Paràboles i faxos, 1995
Aquestes són recusants que han estat confiscades
i portades pel nou règim a aquest parc
on seran penjades amb grua per delictes polítics
i gestos passats de moda. Un vent històric
bufa pantalons de ferro contra cames comunistes
des de diverses direccions, mentre homes ben vestits
(hi ha tres Lenins a la porta d'entrada)
contemplen herois nus, tot muscle i energia,
que van descobrir feliços els seus pits col·lectius
per dirigir el poble. Ara dirigeixen
el tràfic dels estornells i les tropes dels horts
fins al bell mig de la tarda
en què no s'esdevé res, on gesticulen tots sols.
Abans eren oradors: els homes eren llurs paraules
i les foneries de ferro els seus verbs més potents
per bé que ara eviten mirar-se als ulls
però senten els treballadors quan descansen,
fumant a sota d'ells, i es veuen obligats a veure
un mesclador de formigó decidir la seva història.
Gwyneth Lewis. Paràboles i faxos, 1995
Etiquetes de comentaris:
Budapest,
dansar,
estornells,
Irlanda,
Lewis [Gwyneth 1959-],
poesia històrica,
Udina [Dolors]
23 de desembre 2011
Biblioteca
La Biblioteca es una esfera cuyo centro cabal
es cualquier hexágono, cuya circunferencia es
inaccesible. Jorge Luis Borges
La meva Biblioteca és una torre vora el mar
enclavada a l'extrem d'una escullera.
Té finestres petites, lobulades,
i cortines de plata: al centre hi ha una escala
de cargol. És de vidre el passamà
i de metacrilat tots els graons.
L'aire que surt d'un vell ventilador
projecta cap al cel l'Home del llibre,
el déu ordenador d'infinitat
de signes: comes, punts i lletres negres
que habiten els milers de toms i manuscrits.
Del sostre, fet de bigues i rajoles
esmaltades amb vinces de colors,
penja una aranya en forma de magrana:
amb cristalls d'or encès, nervis d'escorça,
i al bell mig les esferes d'un roig intens de sang.
Hi busco sempre el mateix llibre: parla
de l'origen del temps, de l'univers,
de com va néixer aquesta Biblioteca.
Es multipliquen els volums al meu voltant
i quan en trec un del prestatge i l'obro
es bifurquen els fulls
i mai no arribo al punt central.
Només avui, en agafar Maimònides,
he llegit a la Guia dels perplexos:
"tu que estàs fet de por, de temps i de bellesa,
has de saber que en cadascuna de les síl·labes
de tants milers de llengües hi ha escrit el nom de Déu."
La Biblioteca és infinita.
M. Rosa Font i Massot. La llum primera. 2005
Etiquetes de comentaris:
bellesa,
biblioteques,
colors,
Font i Massot [M. Rosa (Maria Rosa) 1957-],
fulls,
llegir,
llengües,
llibres,
llum,
mar,
multiplicar,
néixer,
persones,
Premi de poesia Festa d'Elx 2004,
prestatges,
saber,
torres
El vent
EL vent aixeca la faldilla a les margarides i el
món comença a rodolar cap per avall. És evident
que les fades són totes rosses i viuen amagades a
la punta del tacte —les margarides, que ho sa-
ben, han esclafit el riure—. Per què tanta re-
sistència a la felicitat? D'acord. La llum, el gir, el
vol: vet aquí els tres desitjos.
32
món comença a rodolar cap per avall. És evident
que les fades són totes rosses i viuen amagades a
la punta del tacte —les margarides, que ho sa-
ben, han esclafit el riure—. Per què tanta re-
sistència a la felicitat? D'acord. La llum, el gir, el
vol: vet aquí els tres desitjos.
32
Gemma Gorga. Llibre dels minuts. 2006
Premi Miquel de Palol 2006
Etiquetes de comentaris:
aixecar,
desitjos,
fades,
felicitat,
girs,
Gorga i López [Gemma 1968-],
llum,
margarides,
poesia breu,
riure,
rodolar,
tacte,
vent,
volar,
vols
Sopa de menta
Per gaudir d'un plat de sopa
cal bullir una bona estona
aigua, pa, un poc de sal,
un gra d'all i un rajet d'oli.
Si afegiu un brot de menta
la menja esdevé suculenta.
Roser Ros i Vilanova (Petites històries vegetals, 2009)
cal bullir una bona estona
aigua, pa, un poc de sal,
un gra d'all i un rajet d'oli.
Si afegiu un brot de menta
la menja esdevé suculenta.
Roser Ros i Vilanova (Petites històries vegetals, 2009)
Etiquetes de comentaris:
Loynaz [Dulce María],
menta,
Ros [Roser],
sopes
17 de desembre 2011
Dins la memòria de la llum
I dia rere dia es va guanyant a pols
un grau d'humanitat
un grau d'humanitat
Amb aquesta bella i breu evocació d'una Trieste aturada en el temps es clou,
de moment, la poesia completa de Feliu Formosa. Fa trenta anys, l'autor
va escriure: "Soc amic de la tarda d'hivern que em disposa a un
poema / que no pot ésser escrit". Llavors aquest poema, que tancava el seu
segon llibre, acabava així: "perquè el poema mateix no pot ser".
Qui el busque ara, trobarà que el final és un altre: "perquè el poema
mateix no té fi". El temps, certament, no passa debades, tampoc per
als versos. Molt sovint els millora, perquè els fa més certs.
Feliu Formosa, durant tots aquests anys, no ha deixat de buscar
el poema, de buscar-lo i d'escriure'l. Per això, el foc apassionadament
ocult dels seus versos ens escalfa l'estança i la il·lumina.
La seua claredat ens acompanya ara, presència compartida,
música insòlita, fèrtil enigma enunciat en veu baixa,
en la tarda d'hivern.
2004
Fragment, p. 361
Enric Sòria. En el curs del temps. 2010
Etiquetes de comentaris:
acompanyar,
buscar,
compartir,
escriure,
evocacions,
Formosa [Feliu 1934-],
hivern,
humanitat,
il·luminar,
llum,
millorar,
música insòlita,
poemes,
reflexions,
Sòria [Enric 1958-],
tardes,
temps,
Trieste,
versos
16 de desembre 2011
Em venc el pare
El pare perfecte (de vegades) és una llauna
Tot plegat tenia una part bona i una de dolenta.
La bona: era fantàstic que el pare fos a casa.
La dolenta: era horrible que volgués ser el pare perfecte.
Us ho explico:
Abans m'agradava molt fer coses amb el meu pare.
Tenia molt sentit de l'humor i ens ho passàvem molt bé junts.
Però des que va decidir tornar-se perfecte, sempre estava
encaboriat per alguna cosa o llegint llibres horrorosos
que el feien posar (crec) de molt mal humor.
La primera nit, després de sopar i rentar-me les dents,
li vaig preguntar si podia fer servir l'ordinador.
Ell, que s'estava a la taula de la cuina llegint un
llibre que es deia Com allunyar els infants de les pantalles,
va aixecar el cap, va somriure i va dir:
-Més val que posis menjar al lloro.
(Fragment)
Care Santos. Em venc el pare, 2011
Il.: Mercedes Marro
Tot plegat tenia una part bona i una de dolenta.
La bona: era fantàstic que el pare fos a casa.
La dolenta: era horrible que volgués ser el pare perfecte.
Us ho explico:
Abans m'agradava molt fer coses amb el meu pare.
Tenia molt sentit de l'humor i ens ho passàvem molt bé junts.
Però des que va decidir tornar-se perfecte, sempre estava
encaboriat per alguna cosa o llegint llibres horrorosos
que el feien posar (crec) de molt mal humor.
La primera nit, després de sopar i rentar-me les dents,
li vaig preguntar si podia fer servir l'ordinador.
Ell, que s'estava a la taula de la cuina llegint un
llibre que es deia Com allunyar els infants de les pantalles,
va aixecar el cap, va somriure i va dir:
-Més val que posis menjar al lloro.
(Fragment)
Care Santos. Em venc el pare, 2011
Il.: Mercedes Marro
Etiquetes de comentaris:
festa,
humor,
infantesa,
llibres,
Marro [Mercedes],
pares,
Santos [Care 1970-]
11 de desembre 2011
Energia neta
¿Com ho hem de fer per transferir
a mòbils importants l'energia destinada
als mòbils mesquins?
Acostumem a saber algun temps després
allò que havíem d'haver fet a temps.
Joan Brossa. La memòria encesa, 1998
a mòbils importants l'energia destinada
als mòbils mesquins?
Acostumem a saber algun temps després
allò que havíem d'haver fet a temps.
Joan Brossa. La memòria encesa, 1998
Etiquetes de comentaris:
Bordons [Glòria],
Bouguereau [William Adolphe1825-1905],
Brossa [Joan 1919-1998],
energia,
temps,
Victòria dels Àngels [1923-2005]
10 de desembre 2011
Paulina Pi de la Serra Joly
Als anys seixanta, però, en les nostres tertúlies del meu Bloomsbury
local,
la Paulina era una conversadora intel·ligent, culta, ocurrent, que sabia prou bé
que nosaltres no érem ni de lluny de la Lliga!
Érem músics (Moviment Socialista de Catalunya) si alguna cosa érem,
i no tots, i també força ateus. Ella, a l'hivern, amb un abric d'astracan que
hauria provocat l'enveja de la mare dels germans Moix, es reunia amb nosaltres
(ressacosos tots) a Amics de les Arts a l'hora de l'aperitiu dominical.
Fragment
Marta Pessarrodona. Donasses. 2006
la Paulina era una conversadora intel·ligent, culta, ocurrent, que sabia prou bé
que nosaltres no érem ni de lluny de la Lliga!
Érem músics (Moviment Socialista de Catalunya) si alguna cosa érem,
i no tots, i també força ateus. Ella, a l'hivern, amb un abric d'astracan que
hauria provocat l'enveja de la mare dels germans Moix, es reunia amb nosaltres
(ressacosos tots) a Amics de les Arts a l'hora de l'aperitiu dominical.
Fragment
Marta Pessarrodona. Donasses. 2006
Etiquetes de comentaris:
abrics,
actituds,
amistat,
aperitius,
ateus,
Catalunya,
cultura,
dones,
enveges,
hivern,
intel·ligència,
memòria,
músics,
ocurrència,
persones,
Pessarrodona [Marta 1941-],
tertúlies
Aromes d'infància
He respirat infància. Joan Vinyoli
Quan era petit i estava malalt,
m'agradava entretenir-me mirant
les fotos familiars... Abundaven
les d'Alger, perquè la meva germana
gran, empleada en una perruqueria,
i estalviadora, va comprar
una càmera fotogràfica. La vida,
allà, ens anava bé... Teníem l'aixopluc
d'un magatzem, amb porxada
i balustrada protectora. A partir
d'allí, el terreny, en forta pendent
i cobert d'esbarzers, baixava cap al riu.
Aquell riu de la vida primera
a Frais Vallon, cap a la banda
de Bab-el-Ued, a la falda de ponent
d'un puig plegat de barraques
habitades per àrabs espoliats
de les seves cases i de les seves terres.
Eren humils, hospitalaris i gallards.
Duien amb dignitat la condició
d'exiliats en la seva pròpia pàtria,
segrestada amb ignomínia sanguinària.
Dalt del puig s'estenia El-Biar,
on el meu pare treballava en una barberia.
El meu germà estudiava a l'Institut,
on aviat va ser un alumne destacat,
i estimat pels professors... Les altres
tres germanes -Antonyita, Marcela i Fina-,
anaven a una escola graduada,
part darrere de l'església cristiana
d'El Carmel, on em batejaren.
Avui, amb aquelles fotos a les mans
torno a flairar l'aroma de la infància.
Jean Serra. Lluna de foc, 2010
Quan era petit i estava malalt,
m'agradava entretenir-me mirant
les fotos familiars... Abundaven
les d'Alger, perquè la meva germana
gran, empleada en una perruqueria,
i estalviadora, va comprar
una càmera fotogràfica. La vida,
allà, ens anava bé... Teníem l'aixopluc
d'un magatzem, amb porxada
i balustrada protectora. A partir
d'allí, el terreny, en forta pendent
i cobert d'esbarzers, baixava cap al riu.
Aquell riu de la vida primera
a Frais Vallon, cap a la banda
de Bab-el-Ued, a la falda de ponent
d'un puig plegat de barraques
habitades per àrabs espoliats
de les seves cases i de les seves terres.
Eren humils, hospitalaris i gallards.
Duien amb dignitat la condició
d'exiliats en la seva pròpia pàtria,
segrestada amb ignomínia sanguinària.
Dalt del puig s'estenia El-Biar,
on el meu pare treballava en una barberia.
El meu germà estudiava a l'Institut,
on aviat va ser un alumne destacat,
i estimat pels professors... Les altres
tres germanes -Antonyita, Marcela i Fina-,
anaven a una escola graduada,
part darrere de l'església cristiana
d'El Carmel, on em batejaren.
Avui, amb aquelles fotos a les mans
torno a flairar l'aroma de la infància.
Jean Serra. Lluna de foc, 2010
Etiquetes de comentaris:
aixopluc,
Alger,
aromes,
batejar,
català,
dignitat,
estimar,
estudiar,
exiliats,
fotografies,
germanes,
infància,
infantesa,
rius,
Serra [Jean]
Però encara hi ha esperances
Però encara hi ha esperances. Les economies africanes han anat força bé si es comparen amb els seus iguals del Primer Món - el Fons Monetari Internacional
preveia que el creixement del producte interior brut de l'Àfrica
subsahariana augmentaria prop del 6% el 2010 - i això fa que el
continent sigui un camp cada vegada més atractiu per a la inversió
privada. -------- Conduint pels camins rurals que duien cap a aquesta explotació es veia clarament que la terra estava clivellada, i el bestiar insinuava les costelles sota el pelatge marró apagat. Els preocupats agricultors deien que aquest any la temporada de pluges s'estava endarrerint a Rift Valley. Si no arribava aviat, la fam hi faria presència. (Fragments) Andrew Rice, "La inversió en terra africana: crisi i oportunitat", dins, L'estat del món 2011. Innovacions que alimenten el planeta. 2011 |
Etiquetes de comentaris:
Àfrica,
aigua,
Centre Unesco de Catalunya,
desenvolupament sostenible,
esperança,
Moçambic,
pagesia,
pluja,
Rice [Andrew 1975-],
UNESCO,
Worldwatch Institute
Magenta
Idea i realitat. Símbol. Ànima. Amalgama. Polaritat. Radiació. Absorbir i reflectir. Retina. Sensació.
Magenta El blau intens trobà el vermell un dia clar dins d'un estany. Un peix rogent iridiscent llepava el riu aletejant. Vermell i blau van fornicar al fons del llac. S'aturà el temps, s'eixamplà el cel i es va engendrar el nou color, arbre o arbust: un magraner. I allà a Istanbul un traginer es beu d'un glop un got de suc. Rubí: magrana d'on se n'ha tret tot el color. No hi ha cap mot ni religió. L'odi s'ha fos i en el magenta no hi ha banderes, no hi ha fronteres, no hi ha voreres, no hi ha nacions. Anna Aguilar-Amat. Càrrega de color. 2011 Pròleg: Cèlia Sànchez-Mústich |
Etiquetes de comentaris:
Aguilar-Amat [Anna 1962-],
ànima,
banderes,
blau,
colors,
fronteres,
magenta,
nacions,
persones,
retina,
sensacions,
símbols,
vermell,
voreres
08 de desembre 2011
Nomenclàtor
els comerços, qui comercia,
comerciant i comercianta,
la direcció, la distribució,
el forn, la gerència,
la presidència, l'equip de redacció,
la redacció,
la regidoria, qui signa,
qui sol·licita, sol·licitud,
la clientela, l'assessoria,
el consell assessor,
qui presenta la demanda,
qui denuncia,
el públic lector, qui llegeix,
les parades, la/una representació,
els establiments de restauració,
la plantilla, les persones treballadores,
el personal, les persones admeses,
l'associació, els associats i les associades,
les persones autònomes,
les candidatures, la secció,
el personal responsable de la secció,
la ciutadania... veïnat, comunitat
Fragments
Manual per a la incorporació de la perspectiva de gènere a l'àmbit del comerç urbà. 2011
Direcció: M. Esther Batalla Edo
comerciant i comercianta,
la direcció, la distribució,
el forn, la gerència,
la presidència, l'equip de redacció,
la redacció,
la regidoria, qui signa,
qui sol·licita, sol·licitud,
la clientela, l'assessoria,
el consell assessor,
qui presenta la demanda,
qui denuncia,
el públic lector, qui llegeix,
les parades, la/una representació,
els establiments de restauració,
la plantilla, les persones treballadores,
el personal, les persones admeses,
l'associació, els associats i les associades,
les persones autònomes,
les candidatures, la secció,
el personal responsable de la secció,
la ciutadania... veïnat, comunitat
Fragments
Manual per a la incorporació de la perspectiva de gènere a l'àmbit del comerç urbà. 2011
Direcció: M. Esther Batalla Edo
Consell de redacció: M. Esther Batalla Edo, Pilar Orús Zamora, Cristina Jiménez Monfort
Etiquetes de comentaris:
actituds,
Batalla Edo [M. Esther],
ciutadania,
comerç,
comunitats,
Jiménez Monfort [Cristina],
manuals,
nomenclàtors,
Orús Zamora [Pilar],
paraules,
persones,
perspectiva de gènere,
veïnats
06 de desembre 2011
Paraules, silencis i mirades
"... la cascada ens sap d'espectadors.
Aquí, de matinada, l'aigua parla
de naixences, d'oblits, de llunyanies."
Feliu Formosa
Voldria fer arribar a la teva oïda
el ritme musical més bell del món:
el vers sublim que neix del cor
i viu en les paraules.
No diguis res!
No fos que despertessis el silenci.
Els ulls ja em portaran la veu.
Tot té sentit quan el silenci parla.
M'agrada de tenir-te vora meu!
Com la mar i els camins que m'apropen a tu.
Abrigallat de somnis et parlava...
La font de la mirada et denunciava.
Ploraves d'alegria.
Un riu de cristal·lines aigües
abellia el paisatge dels teus ulls.
Taules de verd i uns pins exuberants
guardaven el repòs d'aquella tarda
mentre cercava els mots per confegir el poema
entre paraules, silencis i mirades.
Premi de la Flor Natural de Calella 2001)
Joan Asensi i Barberà. Amb el fruit de les paraules, 2001
Etiquetes de comentaris:
abraçades,
Asensi i Barberà [Joan],
blau,
Bonet [Maria del Mar 1947-],
Camp [Manel 1947-],
Formosa [Feliu 1934-],
mirada,
paraules,
silenci
També
El poc respecte que s'ha tingut per unes
obres admirables contrasta amb el gran mirament
en obres trivials, fet que demostra
que les coses poden anar bé quan es vol.
Joan Brossa. La memòria encesa, 1998
obres admirables contrasta amb el gran mirament
en obres trivials, fet que demostra
que les coses poden anar bé quan es vol.
Joan Brossa. La memòria encesa, 1998
Etiquetes de comentaris:
actituds,
admiració,
Brossa [Joan 1919-1998],
miraments,
obres,
persones,
poesia breu,
poesia de la memòria,
respecte,
trivialitat,
voler,
voluntat
Poema de tot l'any
Aquest poema de tot l'any
és una endevinalla,
ningú no sap de quin any és
i, si algú ho sap, s'ho calla.
És d'aquest any?, de l'any passat?,
de l'any vinent tal volta?,
és d'un any digne i assenyat
o d'un any poca-solta?
Potser no cal saber-ne res,
o no saber-ne massa,
i vigilar on cau el pes
quan fem alguna passa,
perquè del temps, el que se'n sap
és que no té mesura
i que jugar-hi és com jugar
amb una criatura.
que, tant si plora com si riu,
segur que no ens enganya
i que, per més que fem el viu,
al capdavall ens guanya.
Aquest poema de tot l'any
és un poema lliure,
si ens el prenem amb prou afany
ens pot ajudar a viure.
Miquel Martí i Pol. Mataró a Martí Pol. 2000
és una endevinalla,
ningú no sap de quin any és
i, si algú ho sap, s'ho calla.
És d'aquest any?, de l'any passat?,
de l'any vinent tal volta?,
és d'un any digne i assenyat
o d'un any poca-solta?
Potser no cal saber-ne res,
o no saber-ne massa,
i vigilar on cau el pes
quan fem alguna passa,
perquè del temps, el que se'n sap
és que no té mesura
i que jugar-hi és com jugar
amb una criatura.
que, tant si plora com si riu,
segur que no ens enganya
i que, per més que fem el viu,
al capdavall ens guanya.
Aquest poema de tot l'any
és un poema lliure,
si ens el prenem amb prou afany
ens pot ajudar a viure.
Miquel Martí i Pol. Mataró a Martí Pol. 2000
Etiquetes de comentaris:
actituds,
afany,
afanys,
criatures,
endevinalles,
jugar,
Martí i Pol [Miquel 1929-2003],
mesura,
persones,
temps,
viure
Ribera interna
Ribera interna convexa,
al·luvions, pendent suau,
així l'amistat seria
terra no erosionada,
ni pel bé ni pel mal.
La ribera externa còncava
s'erosiona amb l'engany,
es perden fragments sensibles,
tenyeixen el riu de fang.
S'abandona el meandre
a la seva solitud,
lluna al cel, lluna a la terra,
lluna plena i quietud.
I les ombres allargades
que fan dansant tots el joncs,
fimbreixen amb vels de l'aire
suggereixen llunyans mots.
al·luvions, pendent suau,
així l'amistat seria
terra no erosionada,
ni pel bé ni pel mal.
La ribera externa còncava
s'erosiona amb l'engany,
es perden fragments sensibles,
tenyeixen el riu de fang.
S'abandona el meandre
a la seva solitud,
lluna al cel, lluna a la terra,
lluna plena i quietud.
I les ombres allargades
que fan dansant tots el joncs,
fimbreixen amb vels de l'aire
suggereixen llunyans mots.
Assumpció Forcada. Caducifolium. 1994
Etiquetes de comentaris:
amistat,
fang,
Forcada [Assumpció 1947-],
joncs,
lluna,
mots,
quietud,
riberes,
solitud,
suggerir,
tenyir
04 de desembre 2011
Tan clar tenia el braç
Etiquetes de comentaris:
actituds,
boscos,
braços,
Conflent,
Diada de Sant Jordi,
fotografies,
Grau Ros [Teresa 1959-],
Grècia,
persones,
Pons [Josep Sebastià 1886-1962],
roses,
vent
02 de desembre 2011
Pau Casals
Avui he fet un treball
sobre un músic,
un músic molt important,
que ha viscut fora de Catalunya
per culpa d'un general.
General Franco es deia
i un dictador era.
El músic es deia Pau
i el seu cognom Casals.
Era Pau Casals
i ell ja se n'ha anat
amb la seva música al cel,
al cel blau que veiem
cada dia de l'any.
Caoutar Arohun (10 anys) dins,
Homenatge poètic a Pau Casals. 1999
sobre un músic,
un músic molt important,
que ha viscut fora de Catalunya
per culpa d'un general.
General Franco es deia
i un dictador era.
El músic es deia Pau
i el seu cognom Casals.
Era Pau Casals
i ell ja se n'ha anat
amb la seva música al cel,
al cel blau que veiem
cada dia de l'any.
Caoutar Arohun (10 anys) dins,
Homenatge poètic a Pau Casals. 1999
Etiquetes de comentaris:
Abelló [Montserrat],
Arohun [Caoutar],
blau,
Casals [Pau 1876-1973],
Catalunya,
cel,
Miró i Saladrigas [Eduard 1959-],
música,
músics
27 de novembre 2011
Tu ets com un pont,
Tu ets com un pont,
un pont de llum.
Tallamar de sentiments
que arremolinats
pugen cap a la llum.
Cordó de records
que lliga dues ribes.
Etiquetes de comentaris:
actituds,
cordons,
llum,
Manent [Montserrat 1940-],
persones,
poesia breu,
poesia compartida,
poesia compromesa,
poesia lluminosa,
ponts,
records,
ribes,
sentiments
En els somnis joves, Grècia era la mar
En els somnis joves, Grècia era la mar
desitjada de llum, de goig salat.
Eren parets de calç rient d'estiu
i un cel tot blau entre marbres divins,
un got de vi daurat amb gust de bosc,
una tallada de meló a les mans.
Ara, que hi he tornat, si mai es torna
enlloc, no sé ni on vaig, em deixe dur.
Davant, la lluna al ple, l'Olimp nevat,
la mar molt lluny i jo mirant la nit,
la foscor transparent de l'hivern grec.
Josep Piera. En el nom de la mar. 1999
Etiquetes de comentaris:
blau,
buguenvíl·lea,
estiu,
Grècia,
hivern,
joventut,
llum,
lluna,
mans,
mar,
marbre,
Mediterrània,
melons,
neu,
Olimp,
Piera [Josep 1947-],
transparència,
vi
Vaixells
Les gavines naveguen contra el vent, travessen el mirall de l’horitzó, arriben els vaixells, uns cavalls fatigats. Del cos del mar s’enlairen les onades, davallen blanques, nues, cap al gris, dens silenci. La tarda és una mà, la terra, una illa. La pell del món, els còdols del capvespre, els núvols i el seu gest. El mur de vidre es trenca. Carles Duarte i Montserrat |
Etiquetes de comentaris:
Duarte i Montserrat [Carles 1959-],
mar,
onades,
poesia marítima,
Riera [Carme],
silenci,
vaixells
Al roserar
Pues i flors té el roserar;
¿Cal que respir o que em defensi?
-¿Qui, per les roses, en silenci
no es deixaria esgarrinxar?
Maria Antònia Salvà. Lluneta de pagès. 1952
¿Cal que respir o que em defensi?
-¿Qui, per les roses, en silenci
no es deixaria esgarrinxar?
Maria Antònia Salvà. Lluneta de pagès. 1952
Etiquetes de comentaris:
actituds,
defensar,
esgarrinxar,
lluna,
persones,
poesia breu,
respirar,
roserars,
roses,
Salvà [Maria Antònia 1869-1958],
silenci
Desembasto els anys
Desembasto els anys
que damunt del cos
s'han tornat cuirassa.
Em miro al mirall
i no veig altra cosa
que aquesta pell
que se m'adhereix
com un guant destenyit
que he dut massa temps.
Però em queden els ulls i sé
que dins d'aquest cos
encara m'hi corre ben roja la sang.
Montserrat Abelló. Són màscares que m'emprovo. 1995
que damunt del cos
s'han tornat cuirassa.
Em miro al mirall
i no veig altra cosa
que aquesta pell
que se m'adhereix
com un guant destenyit
que he dut massa temps.
Però em queden els ulls i sé
que dins d'aquest cos
encara m'hi corre ben roja la sang.
Montserrat Abelló. Són màscares que m'emprovo. 1995
26 de novembre 2011
Cel a franges
Cel a franges
a tires esfilagarsades
que van inflant-se
corrents, amatents...
lliscant dins la bossa
que llepa l'horitzó
Cel flama i or
contra la negror
que avança de la nit
descús traus, lleuger,
i esquiva el drama
per la senda de la llum.
De: Núvols.
Paolo Ruffilli. Diari de Normandia ; Núvols. 2007
a tires esfilagarsades
que van inflant-se
corrents, amatents...
lliscant dins la bossa
que llepa l'horitzó
Cel flama i or
contra la negror
que avança de la nit
descús traus, lleuger,
i esquiva el drama
per la senda de la llum.
De: Núvols.
Paolo Ruffilli. Diari de Normandia ; Núvols. 2007
Prefaci: Carme Arenas i Noguera.
Traducció i semblança de Miquel Edo i Julià.
Etiquetes de comentaris:
cel,
esquivar,
franges,
horitzons,
lliscar,
llum,
núvols,
poesia breu,
Ruffilli [Paolo 1949-],
sendes
No parlo de claror per dir la llum
No parlo de claror per dir la llum
sinó de l'olivera i el desmai
que flanquegen la porta de la casa,
ni parlo de l'amor per dir l'amor,
sinó d'una discreta melangia.
Tot és debades, l'horitzó i la nit,
l'esclat i el vent, la ruta i la temença.
No parlo de la mar per dir la mar,
només parlo de mi, cansat, adust,
però, en secret, colpidorament tendre.
Miquel Martí i Pol. Suite de Parlavà. 1991
sinó de l'olivera i el desmai
que flanquegen la porta de la casa,
ni parlo de l'amor per dir l'amor,
sinó d'una discreta melangia.
Tot és debades, l'horitzó i la nit,
l'esclat i el vent, la ruta i la temença.
No parlo de la mar per dir la mar,
només parlo de mi, cansat, adust,
però, en secret, colpidorament tendre.
Miquel Martí i Pol. Suite de Parlavà. 1991
Etiquetes de comentaris:
actituds,
amor,
desmais,
llum,
mar,
Martí i Pol [Miquel 1929-2003],
música,
oliveres,
parlar,
persones,
rutes,
tendresa
Subscriure's a:
Missatges (Atom)