Secció IV, Mitjans de comunicació i noves tecnologies
Article 45
Tota comunitat lingüística té dret que la llengua pròpia
del territori figuri en un lloc prioritari en les manifestacions
i serveis culturals com ara biblioteques, videoteques, cinemes
teatres, museus, arxius, floklore, indústries culturals i totes
les altres expressions que derivin de la realitat cultural.
Fragment.
Comitè de Seguiment de la Declaració Universal de Drets Lingüístics.
Bibliopoètiques
biblioteques i poesia
Cercar en aquest blog
09 de desembre 2012
Declaració universal de drets lingüístics
Etiquetes de comentaris:
arxius,
biblioteques,
cinemes,
cultura,
folklore,
indústries culturals,
llenguatges,
mitjans de comunicació,
museus,
realitat,
teatres,
videoteques
08 de desembre 2012
El do de la poesia
La concepció que Maria Àngels té de la poesia és oberta,
acollidora. La poesia ha d'esbatanar-se a tots els corrents
poètics i ha de ser no tan sols llegida o recitada, sinó
sobretot escoltada, com la música. En un món sorollós,
enmig del batibull ciutadà, es fa necessari que no s'ofegui
la veu de la poesia, que se n'estimuli la creació i que
es continuï aprofundint en l'art de la paraula. La poesia
està lligada a la veu de les fonts i, com la música,
lliga el dol i la joia, el passat i el present.
(Fragment)
Francesc Foguet i Boreu.
M. Àngels Anglada : passió per la memòria, 2003
|
Etiquetes de comentaris:
acollir,
actituds,
Anglada [Maria Àngels 1930-1999],
art,
concepcions,
escoltar,
Foguet i Boreu [Francesc 1971-],
font,
Grau Ros [Teresa 1959-],
memòria,
música,
persones,
poesia visual,
present
Com s'ho fa la terra
¿Com s'ho fa la terra per semblar-nos sempre nova, per no parar
Perejaume. Pagèsiques. 2011
de semblar-nos-ho? El món és més jove que jo, diu Carles Riba.
¿Què ho fa que en el mar que torna i retorna sobre un mateix punt,
no hi veiem monotonia inútil, i sí que n'hi veiem, en canvi, en
els llocs comuns d'una conversa o en l'obra que repetim, o que
hi insistim massa?
Perejaume. Pagèsiques. 2011
Etiquetes de comentaris:
actituds,
converses,
insistir,
mar,
obres,
Perejaume [1957-],
persones,
preguntes,
Riba [Carles 1893-1959],
terra
M'agradaria

M'agradaria
tenir el sol,
la lluna,
el firmament.
M'agradaria
ser diferent,
ser millor,
més pacient.
M'agradaria tenir
totes les flors,
els seus aromes,
els seus colors.
M'agradaria
un món més just,
més tolerant,
menys confús.
M'agradarien
tantes coses...
l'amor
entre elles.
M'agradaria...
M'agradaries... tu.
Isabel Margarit. A trenc d'ona. 1999
Etiquetes de comentaris:
actituds,
agradar,
aromes,
cavalls,
colors,
firmament,
flors,
Islàndia,
Margarit [Isabel (Margarit Torrent)],
pacient,
Wijk [Arnold van]
07 de desembre 2012
Desembre
Desembre, fina ventada
esbandidora d'enguany;
cada clavell de l'anyada
ha anat perdent el company.
El cor ha tancat la porta,
i no se sap pel seu bleix
si duu una esperança morta
o una esperança que neix.
Ens porten un bri silvestre
santa Llúcia i sant Tomàs,
per a la nostra finestra
ni oreneta ni domàs.
Si són negres les mentides
i negres els pensaments,
rialles endarrerides
ens ballen damunt les dents.
-Adeu, caputxeta blava,
dies ha que no t'he vist!
-Potser aquest any que s'acaba
és una mica més trist.
El fred esmola la nuca
de les noies d'ulls de mel...
Desembre blanc de perruca
i amb els bigotis de gel.
Ai, desembre, salta i balla,
que és de fira el teu sanglot,
desembre, dolça acaballa
despulladora de tot;
si ja no apunta l'estrella,
si ja no crema el caliu,
si es torna la carn mesella
i sols va fent la viu viu,
si és fastigós l'espectacle
i el pit rebenta de mal,
tothom espera el miracle,
tothom espera Nadal!
Josep Maria de Sagarra. Obres completes. poesia. 1972
Etiquetes de comentaris:
adeu,
desembre,
esperança,
fred,
hivern,
miracles,
Nadal,
poesia hivernal,
Sagarra [Josep M. de 1894-1961]
06 de desembre 2012
L'obra...
L'obra posa les mans dins l'autor i n'extreu el que l'autor hi tingui.
La sensació de sentir-se acariciat per dintre davant l'obra feta ve d'aquí.
Perejaume. Pagèsiques. 2011
Etiquetes de comentaris:
art,
autors,
carícies,
creació,
llenguatges,
mans,
obres d'art,
Perejaume [1957-],
poesia breu,
sensacions,
sentir
02 de desembre 2012
Cap a Llevant
Cap a Llevant les maresmes cobertes pels senillars s'estenien encara
fins a la mar: a la part oposada la verdor dels conreus havia envaït
ja tota la ribera. Una ampla extensió inabastable, una immensa
planúria inundada de llum, sembrada ací i allà de casetes
emblanquinades, desplegava ara la seva bellesa davant dels ulls,
es dilatava devers tots els horitzons i moria a la part alta davant
la línia obscura dels turons, poblats d'oliveres i garrofers, per on
passava la carretera. Allí, a la vora d'ella, Amposta reposava invisible,
meitat dels arrossars, meitat dels oliverars, a la vora de l'Ebre,
amb les fàbriques d'elaborar arròs aixecant contra l'horitzó llurs
altes xemeneies. Més enllà els turons suaus, amb llurs oliverars
i amb els quadres de les vinyes en les vessants, anaven ascendint
dolçament fins a perdre's al peu de les muntanyes que blavejaven allà al fons.
Fragment.
Sebastià Juan Arbó. Terres de l'Ebre. 1980
Etiquetes de comentaris:
Amposta,
arrossars,
bellesa,
blavejar,
Ebre,
garrofers,
Juan Arbó [Sebastià 1902-1984],
maresmes,
oliverars,
oliveres,
planúries,
ulls
M'ha tocat escriure
![]() |
Al meu pare M'ha tocat escriure
avui amb poques paraules
tota la teva vida.
Amb cura ho he anat fent
desglossant-ne les teves obres.
Ara potser hi haurà
qui ho llegeixi.
Però ningú sabrà,
com jo, com eres de debò.
Tota la força que hi havia
dins teu i el molt
que ens estimaves.
Construïes vaixells i
navegaves temorenc com eres.
Salvares dics desnonats
i et senties sol,
quan em parlaves
de problemes matemàtics
que jo no entenia,
i que per a tu eren senzills
i clars com l'aigua.
Eres modest i el teu nom tenia
les inicials d'aquella mar
immensa que t'acollia.
Sovint parlem de desavinences
entre pares i filles i fills també.
Però jo puc dir que per a mi estimar-te
ha estat com respirar, de fàcil.
Montserrat Abelló. Poemes d'amor : antologia, 2010 |
Etiquetes de comentaris:
Abelló [Montserrat],
actituds,
aigua,
Brió [Jordi],
estimar,
honestedat,
mar,
matemàtiques,
pares,
persones,
poesia honesta,
solitud
Com m'agrades
Quan em mires sense dir res
i sempre m’endevines el pensament,
saps fer de mi el que vols,
però m’agrades.
Quan t’empipes per cap perquè
i al cap d’unes carícies acabem rient,
quan estem sols,
com m’agrades.
Quan veig que em busques
i adormit et dic que no en tinc ganes,
pots ser molt tossuda
i és llavors que m’agrades.
Tot alló que s’amaga dins del teu món
és com m’agrada.
Tot allò que només et guardes per als dos
és com m’agrada.
Quan m’avises que et vas cremant
de tanta rutina i que tens molt clar
què vols i què ja no,
és quan m’agrades.
Quan em mimes si em veus xafat
i em fas posar les piles per tornar a brandar
sense cap por,
i m’agrades.
Quan arribes rendida
i badallant poses les ganyes
que em tornen ximple
perquè saps com m’agraden.
Tot alló que s’amaga dins del teu món
és com m’agrada.
Tot allò que només et guardes per als dos
és com m’agrada.
Quan dissimules
si en sec t’adones que la cagues,
i em vens excuses
que no em crec, però m’agraden.
allò que s’amaga dins del teu món
és com m’agrada.
Tot allò que només et guardes per als dos
és com m’agrada.
Whiskyn's. Lluny. 2001
i sempre m’endevines el pensament,
saps fer de mi el que vols,
però m’agrades.
Quan t’empipes per cap perquè
i al cap d’unes carícies acabem rient,
quan estem sols,
com m’agrades.
Quan veig que em busques
i adormit et dic que no en tinc ganes,
pots ser molt tossuda
i és llavors que m’agrades.
Tot alló que s’amaga dins del teu món
és com m’agrada.
Tot allò que només et guardes per als dos
és com m’agrada.
Quan m’avises que et vas cremant
de tanta rutina i que tens molt clar
què vols i què ja no,
és quan m’agrades.
Quan em mimes si em veus xafat
i em fas posar les piles per tornar a brandar
sense cap por,
i m’agrades.
Quan arribes rendida
i badallant poses les ganyes
que em tornen ximple
perquè saps com m’agraden.
Tot alló que s’amaga dins del teu món
és com m’agrada.
Tot allò que només et guardes per als dos
és com m’agrada.
Quan dissimules
si en sec t’adones que la cagues,
i em vens excuses
que no em crec, però m’agraden.
allò que s’amaga dins del teu món
és com m’agrada.
Tot allò que només et guardes per als dos
és com m’agrada.
Whiskyn's. Lluny. 2001
Etiquetes de comentaris:
actituds,
adonar-se,
agradar,
avisar,
badallar,
cançons,
dissimular,
estimar,
guardar,
mimar,
persones,
riure,
verd,
Whiskyn's (Grup musical)
01 de desembre 2012
atemptat poètic
L'emoció es fa nus a la gola.
No sóc a temps de dir-te
i els mots m'esclaten a dins.
La veu, rugosa,
escup metralla de lletres.
Anna Garcia Garay. Els mots encreuats. 2012
Etiquetes de comentaris:
atemptats poètics,
emocions,
Garcia Garay [Anna 1972-],
lletres,
paraules,
poesia amorosa,
poesia breu,
Premi de Poesia Sant Cugat a la memòria de Gabriel Ferrater,
veus
30 de novembre 2012
Cant de tardor
No, no li diguis a la fulla que s'aturi:
ha de venir l'hivern.
Acumula llenya, menja i espera,
espera l'hora de la neu.
Passar fred et conduirà a la casa de l'ànima,
et farà recordar
la calor d'un cos dins un cos,
i el valor de la resurrecció.
¿Potser no creus que darrera l'onada
que mor contra la roca
està naixent la forma d'una platja,
una badia, un port?
Allò que fa tan dur morir
és ignorar per sempre que la vida,
com un planeta,
traça l'el·lipse d'una llum més gran.
Què tems? ¿Potser, no tenir ulls,
que et fugi la intenció
de posseir les coses,
deixar de crear en la creació?
Llavors, com un aede,
recita el temps
en el temps de les síl·labes i els fets.
Confia la teva ceguesa
al pur instint de transformar-te.
I ara que els dits de la tardor
esgrogueeixen calendaris de bosc,
abraça la teva estimada
i digues: bon hivern.
Vicenç Llorca. Cel subtil. 1999
ha de venir l'hivern.
Acumula llenya, menja i espera,
espera l'hora de la neu.
Passar fred et conduirà a la casa de l'ànima,
et farà recordar
la calor d'un cos dins un cos,
i el valor de la resurrecció.
¿Potser no creus que darrera l'onada
que mor contra la roca
està naixent la forma d'una platja,
una badia, un port?
Allò que fa tan dur morir
és ignorar per sempre que la vida,
com un planeta,
traça l'el·lipse d'una llum més gran.
Què tems? ¿Potser, no tenir ulls,
que et fugi la intenció
de posseir les coses,
deixar de crear en la creació?
Llavors, com un aede,
recita el temps
en el temps de les síl·labes i els fets.
Confia la teva ceguesa
al pur instint de transformar-te.
I ara que els dits de la tardor
esgrogueeixen calendaris de bosc,
abraça la teva estimada
i digues: bon hivern.
Vicenç Llorca. Cel subtil. 1999
Riu amunt on la roca senyoreja
Riu amunt on la roca senyoreja els designis del temps, pedra que bull sota el pes de la neu, pedra que apunta al cor de la nit, que s'allarga en ombres grises i es trenca i es desfà en blancors de lluna, somnis de pedra viva, espígol i geranis, el domini de l'àguila i l'aurora, on tot és llunyania i tot comença amb la boira i els àlbers argentats: tot el blau de la mar en els teus ulls, amiga meua, és tot el blau que ens basta per dissenyar els dies i les nits. Jaume Pérez Montaner. L'oblit, 1996 |
Etiquetes de comentaris:
àlbers,
amistat,
blanc,
blau,
decidir,
espígol,
geranis,
lluna,
neu,
pedres,
Pérez Montaner [Jaume 1938-],
poesia breu,
temps
28 de novembre 2012
El país dogon
El país dogon és com gegantesc jardí budista, on tot té sentit, però sentits diferents alhora. Una geologia excepcional amb
intervencions mínimes i justes. Combinació d'accidents
i d'intervencions. Tots els camins dogons són camins
iniciàtics. Gent que va a peu.
Grans dies a Gogolí sense pintar ni escriure. Visites
de tots els vells notables del poble. Volen fer-me una
casa a un lloc especialment bo, sobre el barranc, a sota
d'un baobab, al costat de l'aigua.
(Fragment)
|
Etiquetes de comentaris:
Àfrica,
aigua,
Amonville Alegría [ Nicole d'],
baobabs,
Barceló [Miquel 1957],
camins,
casa,
Dogon,
escriure,
Gogolí,
Mali,
pintar,
pintures,
sentit
25 de novembre 2012
Inici
Sóc àliga i vent.
Àliga per saltar als abismes,
vent furient per mossegar el dolor.
Sóc vidre i aigua.
Vidre per reflectir la llum iridescent
i aigua per escolar-me al riu
i vestir-me de jonc.
Sóc fusta i foc.
Fusta per cremar els corcs de glaç
que em clivellen les mans,
foc per vèncer la por que em tenalla.
Sóc sal i sóc mar.
Sal per ungir la nit, i mar per conjurar
l’escuma pútrida de canyes i de crancs.
M’he fet àliga i vent,
sal i mar, vidre i aigua, fusta i foc,
per retornar a l’inici,
quan no hi havia mar ni vent ni sal ni aigua.
Poesia extreta del blog de la poeta:
M. Rosa Font i Massot
Àliga per saltar als abismes,
vent furient per mossegar el dolor.
Sóc vidre i aigua.
Vidre per reflectir la llum iridescent
i aigua per escolar-me al riu
i vestir-me de jonc.
Sóc fusta i foc.
Fusta per cremar els corcs de glaç
que em clivellen les mans,
foc per vèncer la por que em tenalla.
Sóc sal i sóc mar.
Sal per ungir la nit, i mar per conjurar
l’escuma pútrida de canyes i de crancs.
M’he fet àliga i vent,
sal i mar, vidre i aigua, fusta i foc,
per retornar a l’inici,
quan no hi havia mar ni vent ni sal ni aigua.
Poesia extreta del blog de la poeta:
M. Rosa Font i Massot
Etiquetes de comentaris:
actituds,
aigua,
crancs,
foc,
Font i Massot [M. Rosa (Maria Rosa) 1957-],
fusta,
llum,
mans,
mar,
persones,
vent
15. La llibertat és la vida
b. La liberté est un bien qui fait jouir des autres biens. La llibertat és un bé que sempre en fa d’altres. c. Liberty is more worth than gold / Liberty is a jewel. La llibertat és més valuosa que l’or/ La llibertat és una joia. Aquest refrany ens diu que la llibertat és un dels pilars fonamentals de la vida. (fragment) Afra Pujol i Campeny. Els refranys : estudi i equivalències, 2008 |
Etiquetes de comentaris:
actituds,
cultura,
Heine [Ben],
llenguatges,
llibertat,
poesia de recerca,
Pujol i Campeny [Afra],
refranys,
viatges,
vida
Esponerosament carnal, aquest seguici
Esponerosament carnal, aquest seguici
de terra castigada va obrint-se un rec enterc.
Anys d'hisenda i cultura ens sostenen l'esguard
allà on valdria més aixamfranar-se, beure's
la tenebra a galet. Parcel·les d'imprevist
volen desparcel·lar-se. L'alambí s'alambina,
l'esparver s'esparvera i el fusell s'afusella.
I així passen els dies, i no canvia res
perquè res no s'atura. Brises emmamellades
engresquen naixements en cada bri de cosa,
cames projecten llum i alenades de pebre
contra falses codines. Quina esplendor tan tova
i tan poc duradora! Quanta la lentitud
amb què avança la història! L'únic remei que ens queda
és insistir. Les aus en risc d'extinció
podrien ser-ne emblema. O les marjals que encara
no han estat asfaltades. Aquest seguici enorme
de terra calcigada, borratxa d'entelèquies,
desitjosa d'abismes com pells esbatanades,
que es pren el pols a miques i cataloga herois
per vincular-se més a l'enigma del temps,
somia la jornada de l'Alliberament.
Rubén Luzón, dins, Reduccions, núm. 100
de terra castigada va obrint-se un rec enterc.
Anys d'hisenda i cultura ens sostenen l'esguard
allà on valdria més aixamfranar-se, beure's
la tenebra a galet. Parcel·les d'imprevist
volen desparcel·lar-se. L'alambí s'alambina,
l'esparver s'esparvera i el fusell s'afusella.
I així passen els dies, i no canvia res
perquè res no s'atura. Brises emmamellades
engresquen naixements en cada bri de cosa,
cames projecten llum i alenades de pebre
contra falses codines. Quina esplendor tan tova
i tan poc duradora! Quanta la lentitud
amb què avança la història! L'únic remei que ens queda
és insistir. Les aus en risc d'extinció
podrien ser-ne emblema. O les marjals que encara
no han estat asfaltades. Aquest seguici enorme
de terra calcigada, borratxa d'entelèquies,
desitjosa d'abismes com pells esbatanades,
que es pren el pols a miques i cataloga herois
per vincular-se més a l'enigma del temps,
somia la jornada de l'Alliberament.
Rubén Luzón, dins, Reduccions, núm. 100
Etiquetes de comentaris:
alliberament,
emblemes,
insistir,
Luzón [Rubén 1982-],
poesia al carrer
24 de novembre 2012
Novembre
Etiquetes de comentaris:
actituds,
albirar,
cossos,
dormir,
fotografies,
matins,
meditar,
Noguera Pallaresa,
novembre,
persones,
pollancres,
repòs,
Roy Gabarra [Jordi],
Sagarra [Josep M. de 1894-1961],
tardor,
verd
Uns ulls que parlen
He vist en els teus ulls una espurna que et fa viure i malgrat el defalliment manté encesa la flama. He vist en els teus ulls la mirada afable d'un ésser comprensiu que en moments tenebrosos il·lumina amb un bri de llum. He vist en els teus ulls un esclat de joia i alegria capaç d'omplir de flors les boques que el contemplen. Elisenda Raurell, dins, XII Premi de Poesia Catalana"L'Espurna del Clot", 1993 |
Etiquetes de comentaris:
alegria,
Lang [Marji],
llum,
Raurell [Elisenda],
ulls
Novembre
Quan obrim la finestra, el sol ja asseca
les fulles moribundes dels pollancres,
els pomerars terrosos i el camí
que puja fins als boscos de la serra.
Però no farem tard:
viva, serena, humida, transparent,
la lluna del matí, al cel de casa,
com una gota immensa d'esperança,
encara ens il·lumina amb llum d'ahir.
Pere Rovira. La mar de dins, 2003
les fulles moribundes dels pollancres,
els pomerars terrosos i el camí
que puja fins als boscos de la serra.
Però no farem tard:
viva, serena, humida, transparent,
la lluna del matí, al cel de casa,
com una gota immensa d'esperança,
encara ens il·lumina amb llum d'ahir.
Pere Rovira. La mar de dins, 2003
Etiquetes de comentaris:
boscos,
camins,
esperança,
fulles,
lluna,
novembre,
pollancres,
pomerars,
Rovira [Pere 1947-]
18 de novembre 2012
Ara!
Allarga la mà
i agafa la rosa.
Potser et punxarà...
no serà gran cosa!
Ahir, al matí,
no era desclosa;
si esperes demà,
el destí disposa
que es desfullarà.
Si la mà no gosa,
mai més no l'haurà!
Joana Raspall. Jardí vivent, 2010
Etiquetes de comentaris:
bellesa,
Cauhé [Lluïsa],
poesia breu,
Raspall i Juanola [Joana 1913-2013],
roses
neu, neu
Etiquetes de comentaris:
Alguer,
Alivesi [Sara],
blanc,
infantesa,
neu,
Palamós,
Sari [Rafael 1904-1978]
Separació del cos
La memòria, sense el cos, no resplendeix ni exaltaCos, cos, per què m'has abandonat? i, sense ella, el cos és incapaç de nuesa i d'amor. Ara podem a la fi callar sense tenir por de la solitud ni de la culpa perquè ja no hi ha tals paraules. (Fragment) Manuel António Pina. Els llibres = Os livros, 2006 ; tr. Gabriel de la S. T. Sampol |
17 de novembre 2012
lluna dels càntirs
cada lluna, cada boca que l'acull.
en cada boca, una lluna.
en cada càntir, un ull de llum
que la lluna emmiralla.
jo, l'ull que sotja la lluna
de cada càntir en la nit.
jo sola, en l'ombra.
a la vora de l'aigua.
Anna Montero. Teranyines. 2010
Etiquetes de comentaris:
acollir,
aigua,
boques,
càntirs,
emmirallar,
lluna,
Montero [Anna],
poesia breu,
Premi de Poesia Ausiàs March de Gandia XLVIII
11 de novembre 2012
Amor
El vent damunt la pell
Montserrat Abelló
Amor d'hivern
Peixos de nit recorden que és novembre
i que l'aigua s'escola vessant les pedres,
deixant escates d'un altre bressol.
Som sols tu i jo a endevinar el coratge
d'aquesta fosca esquerpa.
- No diguis res,
hi ha hores que cal viure-les com cendres.
Llavors la mà recull els fruits d'una horta
on l'aigua també corre concitada:
s'estreny l'espai de la repetició
i algunes aus hi beuen de mort desarrelada
Susanna Rafart, dins, Màscares i reclams. 2011
Montserrat Abelló
Amor d'hivern
Peixos de nit recorden que és novembre
i que l'aigua s'escola vessant les pedres,
deixant escates d'un altre bressol.
Som sols tu i jo a endevinar el coratge
d'aquesta fosca esquerpa.
- No diguis res,
hi ha hores que cal viure-les com cendres.
Llavors la mà recull els fruits d'una horta
on l'aigua també corre concitada:
s'estreny l'espai de la repetició
i algunes aus hi beuen de mort desarrelada
Susanna Rafart, dins, Màscares i reclams. 2011
Etiquetes de comentaris:
Abelló [Montserrat],
actituds,
aigua,
amor,
aus,
beure,
coratge,
endevinar,
estimar,
fruits,
novembre,
persones,
poesia breu,
Rafart [Susanna 1962-]
Un poema xinès
![]() |
Llegeixo un poema xinès
que algú va escriure fa mil anys.
L’autor ens hi parla de la pluja
que cau durant tota la nit
al bambú que cobreix la barca
i de la pau que finalment
s’instal·là en el seu cor.
¿És casualitat que un altre cop sigui
novembre, hi hagi boira
i una posta de sol plomissa?
¿És potser per atzar
que un altre cop algú visqui?
Els premis i la fama són
molt importants per als poetes,
però tardor rera tardor
els arbres orgullosos es desfullen
i, si alguna cosa roman,
és el mormol delicat de la pluja
en els poemes que no són
alegres, però tampoc tristos.
Tan sols no veiem la puresa,
ni el vespre, quan l’ombra i la llum
ens obliden un moment,
ocupats a escartejar secrets.
Adam Zagajewski. Terra de foc, 2004
Tr.: Xavier Farré |
Etiquetes de comentaris:
arbres,
bachmont,
bambú,
boira,
cors,
delicadesa,
escriure,
fama,
llegir,
novembre,
pau,
pluja,
premis,
puresa,
tardor,
vespre,
Zagajewski [Adam 1945-2021]
Lleialtat
Etiquetes de comentaris:
actituds,
animar,
Carner [Josep 1884-1970],
Castells [Antonio],
claredat,
cor,
cossos,
esclats,
fe,
lleialtat,
llibertat,
llum,
Parlament de Catalunya,
persones,
poesia visual,
profunditat,
records,
seny,
suavitat
Eternitat
Qui el goig voldria presoner
la vida alada fa malbé.
Però qui el besa a vol alçat
viu l'alba de l'eternitat.
William Blake
Miquel Desclot. De tots els vents. 2004
la vida alada fa malbé.
Però qui el besa a vol alçat
viu l'alba de l'eternitat.
William Blake
Miquel Desclot. De tots els vents. 2004
Etiquetes de comentaris:
alba,
besar,
Blake [William 1757-1827],
eternitat,
goig,
poesia breu,
poesia sublim,
vides,
vols
Com pensar el blau lluent d'aquesta tarda
¿Com pensar el blau lluent d'aquesta tarda
sense estripar el paper que l'embolcalla?
Del cor al cap hi ha sempre una ferida
que sagna, generosa, i justifica
el pas silent dels ulls sobre la terra.
Una drecera que enllaça dos ports,
un fil de mar que s'endinsa en la roca
com una alenada, que construeix
una cova on s'hi arrecera el ressò
de les onades, dels dies fets paisatge.
Emergeix des del fons una veu fràgil
que es barreja amb el vent i nodrida
de sal teixeix el temps amb fils de vida.
(1996)
Eva Rumí i Guimó. Tria de poemes, dins, Poesia noranta. 1997
sense estripar el paper que l'embolcalla?
Del cor al cap hi ha sempre una ferida
que sagna, generosa, i justifica
el pas silent dels ulls sobre la terra.
Una drecera que enllaça dos ports,
un fil de mar que s'endinsa en la roca
com una alenada, que construeix
una cova on s'hi arrecera el ressò
de les onades, dels dies fets paisatge.
Emergeix des del fons una veu fràgil
que es barreja amb el vent i nodrida
de sal teixeix el temps amb fils de vida.
(1996)
Eva Rumí i Guimó. Tria de poemes, dins, Poesia noranta. 1997
05 de novembre 2012
Tardor a Requesens
Les muntanyes clapades de fràgils ors, de porpres
sumptuoses. Clares veus dels infants
-la Laura, l'Adrià- damunt del clavicèmbal
de l'aigua transparent entre els esqueis i l'ombra
de fecunds castanyers.
Ja ho sé que és una treva,
que els dits llargs de l'hivern tornaran cendra grisa
les fulles dels aurons que trepitja el senglar.
Però ara cacem l'instant, quan el sol del migdia
encén el brancam d'or, i escalfa les petites
mans que es clouen felices damunt castanyes tendres
i esguards adults que es clouen sobre el tendre record.
Maria Àngels Anglada. Poesia completa. 2009
04 de novembre 2012
Casa
Un corrent d'aire pot desfer la teva casa en el sorral humit. Passats els salzes, sé alts marges, una balma oculta que, dels altres, ningú no ha vist. Deixa-hi els flascons plens d'estranya essència, els pigments de l'or més vell, les capses lacrades dels secrets. Fa fred, pren la flassada de llana grisa. Amaga't Margalida Pons . Les aus, 1988 |
Etiquetes de comentaris:
balma,
casa,
flassades,
fred,
hivern,
Pons [Margalida 1966-],
Premi Ciutat de Palma 1987,
salzes
Subscriure's a:
Missatges (Atom)