Idea i realitat. Símbol. Ànima. Amalgama. Polaritat. Radiació. Absorbir i reflectir. Retina. Sensació.
Magenta El blau intens trobà el vermell un dia clar dins d'un estany. Un peix rogent iridiscent llepava el riu aletejant. Vermell i blau van fornicar al fons del llac. S'aturà el temps, s'eixamplà el cel i es va engendrar el nou color, arbre o arbust: un magraner. I allà a Istanbul un traginer es beu d'un glop un got de suc. Rubí: magrana d'on se n'ha tret tot el color. No hi ha cap mot ni religió. L'odi s'ha fos i en el magenta no hi ha banderes, no hi ha fronteres, no hi ha voreres, no hi ha nacions. Anna Aguilar-Amat. Càrrega de color. 2011 Pròleg: Cèlia Sànchez-Mústich |
Bibliopoètiques
biblioteques i poesia
Cercar en aquest blog
10 de desembre 2011
Magenta
Etiquetes de comentaris:
Aguilar-Amat [Anna 1962-],
ànima,
banderes,
blau,
colors,
fronteres,
magenta,
nacions,
persones,
retina,
sensacions,
símbols,
vermell,
voreres
08 de desembre 2011
Nomenclàtor
els comerços, qui comercia,
comerciant i comercianta,
la direcció, la distribució,
el forn, la gerència,
la presidència, l'equip de redacció,
la redacció,
la regidoria, qui signa,
qui sol·licita, sol·licitud,
la clientela, l'assessoria,
el consell assessor,
qui presenta la demanda,
qui denuncia,
el públic lector, qui llegeix,
les parades, la/una representació,
els establiments de restauració,
la plantilla, les persones treballadores,
el personal, les persones admeses,
l'associació, els associats i les associades,
les persones autònomes,
les candidatures, la secció,
el personal responsable de la secció,
la ciutadania... veïnat, comunitat
Fragments
Manual per a la incorporació de la perspectiva de gènere a l'àmbit del comerç urbà. 2011
Direcció: M. Esther Batalla Edo
comerciant i comercianta,
la direcció, la distribució,
el forn, la gerència,
la presidència, l'equip de redacció,
la redacció,
la regidoria, qui signa,
qui sol·licita, sol·licitud,
la clientela, l'assessoria,
el consell assessor,
qui presenta la demanda,
qui denuncia,
el públic lector, qui llegeix,
les parades, la/una representació,
els establiments de restauració,
la plantilla, les persones treballadores,
el personal, les persones admeses,
l'associació, els associats i les associades,
les persones autònomes,
les candidatures, la secció,
el personal responsable de la secció,
la ciutadania... veïnat, comunitat
Fragments
Manual per a la incorporació de la perspectiva de gènere a l'àmbit del comerç urbà. 2011
Direcció: M. Esther Batalla Edo
Consell de redacció: M. Esther Batalla Edo, Pilar Orús Zamora, Cristina Jiménez Monfort
Etiquetes de comentaris:
actituds,
Batalla Edo [M. Esther],
ciutadania,
comerç,
comunitats,
Jiménez Monfort [Cristina],
manuals,
nomenclàtors,
Orús Zamora [Pilar],
paraules,
persones,
perspectiva de gènere,
veïnats
06 de desembre 2011
Paraules, silencis i mirades
"... la cascada ens sap d'espectadors.
Aquí, de matinada, l'aigua parla
de naixences, d'oblits, de llunyanies."
Feliu Formosa
Voldria fer arribar a la teva oïda
el ritme musical més bell del món:
el vers sublim que neix del cor
i viu en les paraules.
No diguis res!
No fos que despertessis el silenci.
Els ulls ja em portaran la veu.
Tot té sentit quan el silenci parla.
M'agrada de tenir-te vora meu!
Com la mar i els camins que m'apropen a tu.
Abrigallat de somnis et parlava...
La font de la mirada et denunciava.
Ploraves d'alegria.
Un riu de cristal·lines aigües
abellia el paisatge dels teus ulls.
Taules de verd i uns pins exuberants
guardaven el repòs d'aquella tarda
mentre cercava els mots per confegir el poema
entre paraules, silencis i mirades.
Premi de la Flor Natural de Calella 2001)
Joan Asensi i Barberà. Amb el fruit de les paraules, 2001
Etiquetes de comentaris:
abraçades,
Asensi i Barberà [Joan],
blau,
Bonet [Maria del Mar 1947-],
Camp [Manel 1947-],
Formosa [Feliu 1934-],
mirada,
paraules,
silenci
També
El poc respecte que s'ha tingut per unes
obres admirables contrasta amb el gran mirament
en obres trivials, fet que demostra
que les coses poden anar bé quan es vol.
Joan Brossa. La memòria encesa, 1998
obres admirables contrasta amb el gran mirament
en obres trivials, fet que demostra
que les coses poden anar bé quan es vol.
Joan Brossa. La memòria encesa, 1998
Etiquetes de comentaris:
actituds,
admiració,
Brossa [Joan 1919-1998],
miraments,
obres,
persones,
poesia breu,
poesia de la memòria,
respecte,
trivialitat,
voler,
voluntat
Poema de tot l'any
Aquest poema de tot l'any
és una endevinalla,
ningú no sap de quin any és
i, si algú ho sap, s'ho calla.
És d'aquest any?, de l'any passat?,
de l'any vinent tal volta?,
és d'un any digne i assenyat
o d'un any poca-solta?
Potser no cal saber-ne res,
o no saber-ne massa,
i vigilar on cau el pes
quan fem alguna passa,
perquè del temps, el que se'n sap
és que no té mesura
i que jugar-hi és com jugar
amb una criatura.
que, tant si plora com si riu,
segur que no ens enganya
i que, per més que fem el viu,
al capdavall ens guanya.
Aquest poema de tot l'any
és un poema lliure,
si ens el prenem amb prou afany
ens pot ajudar a viure.
Miquel Martí i Pol. Mataró a Martí Pol. 2000
és una endevinalla,
ningú no sap de quin any és
i, si algú ho sap, s'ho calla.
És d'aquest any?, de l'any passat?,
de l'any vinent tal volta?,
és d'un any digne i assenyat
o d'un any poca-solta?
Potser no cal saber-ne res,
o no saber-ne massa,
i vigilar on cau el pes
quan fem alguna passa,
perquè del temps, el que se'n sap
és que no té mesura
i que jugar-hi és com jugar
amb una criatura.
que, tant si plora com si riu,
segur que no ens enganya
i que, per més que fem el viu,
al capdavall ens guanya.
Aquest poema de tot l'any
és un poema lliure,
si ens el prenem amb prou afany
ens pot ajudar a viure.
Miquel Martí i Pol. Mataró a Martí Pol. 2000
Etiquetes de comentaris:
actituds,
afany,
afanys,
criatures,
endevinalles,
jugar,
Martí i Pol [Miquel 1929-2003],
mesura,
persones,
temps,
viure
Ribera interna
Ribera interna convexa,
al·luvions, pendent suau,
així l'amistat seria
terra no erosionada,
ni pel bé ni pel mal.
La ribera externa còncava
s'erosiona amb l'engany,
es perden fragments sensibles,
tenyeixen el riu de fang.
S'abandona el meandre
a la seva solitud,
lluna al cel, lluna a la terra,
lluna plena i quietud.
I les ombres allargades
que fan dansant tots el joncs,
fimbreixen amb vels de l'aire
suggereixen llunyans mots.
al·luvions, pendent suau,
així l'amistat seria
terra no erosionada,
ni pel bé ni pel mal.
La ribera externa còncava
s'erosiona amb l'engany,
es perden fragments sensibles,
tenyeixen el riu de fang.
S'abandona el meandre
a la seva solitud,
lluna al cel, lluna a la terra,
lluna plena i quietud.
I les ombres allargades
que fan dansant tots el joncs,
fimbreixen amb vels de l'aire
suggereixen llunyans mots.
Assumpció Forcada. Caducifolium. 1994
Etiquetes de comentaris:
amistat,
fang,
Forcada [Assumpció 1947-],
joncs,
lluna,
mots,
quietud,
riberes,
solitud,
suggerir,
tenyir
04 de desembre 2011
Tan clar tenia el braç
Etiquetes de comentaris:
actituds,
boscos,
braços,
Conflent,
Diada de Sant Jordi,
fotografies,
Grau Ros [Teresa 1959-],
Grècia,
persones,
Pons [Josep Sebastià 1886-1962],
roses,
vent
02 de desembre 2011
Pau Casals
Avui he fet un treball
sobre un músic,
un músic molt important,
que ha viscut fora de Catalunya
per culpa d'un general.
General Franco es deia
i un dictador era.
El músic es deia Pau
i el seu cognom Casals.
Era Pau Casals
i ell ja se n'ha anat
amb la seva música al cel,
al cel blau que veiem
cada dia de l'any.
Caoutar Arohun (10 anys) dins,
Homenatge poètic a Pau Casals. 1999
sobre un músic,
un músic molt important,
que ha viscut fora de Catalunya
per culpa d'un general.
General Franco es deia
i un dictador era.
El músic es deia Pau
i el seu cognom Casals.
Era Pau Casals
i ell ja se n'ha anat
amb la seva música al cel,
al cel blau que veiem
cada dia de l'any.
Caoutar Arohun (10 anys) dins,
Homenatge poètic a Pau Casals. 1999
Etiquetes de comentaris:
Abelló [Montserrat],
Arohun [Caoutar],
blau,
Casals [Pau 1876-1973],
Catalunya,
cel,
Miró i Saladrigas [Eduard 1959-],
música,
músics
27 de novembre 2011
Tu ets com un pont,
Tu ets com un pont,
un pont de llum.
Tallamar de sentiments
que arremolinats
pugen cap a la llum.
Cordó de records
que lliga dues ribes.
Etiquetes de comentaris:
actituds,
cordons,
llum,
Manent [Montserrat 1940-],
persones,
poesia breu,
poesia compartida,
poesia compromesa,
poesia lluminosa,
ponts,
records,
ribes,
sentiments
En els somnis joves, Grècia era la mar
En els somnis joves, Grècia era la mar
desitjada de llum, de goig salat.
Eren parets de calç rient d'estiu
i un cel tot blau entre marbres divins,
un got de vi daurat amb gust de bosc,
una tallada de meló a les mans.
Ara, que hi he tornat, si mai es torna
enlloc, no sé ni on vaig, em deixe dur.
Davant, la lluna al ple, l'Olimp nevat,
la mar molt lluny i jo mirant la nit,
la foscor transparent de l'hivern grec.
Josep Piera. En el nom de la mar. 1999
Etiquetes de comentaris:
blau,
buguenvíl·lea,
estiu,
Grècia,
hivern,
joventut,
llum,
lluna,
mans,
mar,
marbre,
Mediterrània,
melons,
neu,
Olimp,
Piera [Josep 1947-],
transparència,
vi
Vaixells
Les gavines naveguen contra el vent, travessen el mirall de l’horitzó, arriben els vaixells, uns cavalls fatigats. Del cos del mar s’enlairen les onades, davallen blanques, nues, cap al gris, dens silenci. La tarda és una mà, la terra, una illa. La pell del món, els còdols del capvespre, els núvols i el seu gest. El mur de vidre es trenca. Carles Duarte i Montserrat |
Etiquetes de comentaris:
Duarte i Montserrat [Carles 1959-],
mar,
onades,
poesia marítima,
Riera [Carme],
silenci,
vaixells
Al roserar
Pues i flors té el roserar;
¿Cal que respir o que em defensi?
-¿Qui, per les roses, en silenci
no es deixaria esgarrinxar?
Maria Antònia Salvà. Lluneta de pagès. 1952
¿Cal que respir o que em defensi?
-¿Qui, per les roses, en silenci
no es deixaria esgarrinxar?
Maria Antònia Salvà. Lluneta de pagès. 1952
Etiquetes de comentaris:
actituds,
defensar,
esgarrinxar,
lluna,
persones,
poesia breu,
respirar,
roserars,
roses,
Salvà [Maria Antònia 1869-1958],
silenci
Desembasto els anys
Desembasto els anys
que damunt del cos
s'han tornat cuirassa.
Em miro al mirall
i no veig altra cosa
que aquesta pell
que se m'adhereix
com un guant destenyit
que he dut massa temps.
Però em queden els ulls i sé
que dins d'aquest cos
encara m'hi corre ben roja la sang.
Montserrat Abelló. Són màscares que m'emprovo. 1995
que damunt del cos
s'han tornat cuirassa.
Em miro al mirall
i no veig altra cosa
que aquesta pell
que se m'adhereix
com un guant destenyit
que he dut massa temps.
Però em queden els ulls i sé
que dins d'aquest cos
encara m'hi corre ben roja la sang.
Montserrat Abelló. Són màscares que m'emprovo. 1995
26 de novembre 2011
Cel a franges
Cel a franges
a tires esfilagarsades
que van inflant-se
corrents, amatents...
lliscant dins la bossa
que llepa l'horitzó
Cel flama i or
contra la negror
que avança de la nit
descús traus, lleuger,
i esquiva el drama
per la senda de la llum.
De: Núvols.
Paolo Ruffilli. Diari de Normandia ; Núvols. 2007
a tires esfilagarsades
que van inflant-se
corrents, amatents...
lliscant dins la bossa
que llepa l'horitzó
Cel flama i or
contra la negror
que avança de la nit
descús traus, lleuger,
i esquiva el drama
per la senda de la llum.
De: Núvols.
Paolo Ruffilli. Diari de Normandia ; Núvols. 2007
Prefaci: Carme Arenas i Noguera.
Traducció i semblança de Miquel Edo i Julià.
Etiquetes de comentaris:
cel,
esquivar,
franges,
horitzons,
lliscar,
llum,
núvols,
poesia breu,
Ruffilli [Paolo 1949-],
sendes
No parlo de claror per dir la llum
No parlo de claror per dir la llum
sinó de l'olivera i el desmai
que flanquegen la porta de la casa,
ni parlo de l'amor per dir l'amor,
sinó d'una discreta melangia.
Tot és debades, l'horitzó i la nit,
l'esclat i el vent, la ruta i la temença.
No parlo de la mar per dir la mar,
només parlo de mi, cansat, adust,
però, en secret, colpidorament tendre.
Miquel Martí i Pol. Suite de Parlavà. 1991
sinó de l'olivera i el desmai
que flanquegen la porta de la casa,
ni parlo de l'amor per dir l'amor,
sinó d'una discreta melangia.
Tot és debades, l'horitzó i la nit,
l'esclat i el vent, la ruta i la temença.
No parlo de la mar per dir la mar,
només parlo de mi, cansat, adust,
però, en secret, colpidorament tendre.
Miquel Martí i Pol. Suite de Parlavà. 1991
Etiquetes de comentaris:
actituds,
amor,
desmais,
llum,
mar,
Martí i Pol [Miquel 1929-2003],
música,
oliveres,
parlar,
persones,
rutes,
tendresa
Cauen gotes a l'estany
Cauen gotes a l'estany,
dolçament arriba l'ona
a l'espina del roser...
Llei, fretura, captinença,
infortuni, tremolor,
la falena me'ls fa enfora...
Observant-ne tot l'encert,
tanco el llibre que em bescanta.
Miquel Bauçà. El crepuscle encén estels, 1992
Etiquetes de comentaris:
actituds,
Bauçà [Miquel 1940-2005],
bescantar,
captinença,
espines,
estanys,
falenes,
fretures,
lleis,
llibres,
pensar,
rosers,
tremolors
19 de novembre 2011
Mar en verd
Repòs de la barca
com el vestit reposa
a la vora del mar.
Perquè potser hi ha una esperança
de línia verda
que ens consola en l'horitzó.
Vicenç Llorca, dins,
10 de Barcelona. 2008
com el vestit reposa
a la vora del mar.
Perquè potser hi ha una esperança
de línia verda
que ens consola en l'horitzó.
Vicenç Llorca, dins,
10 de Barcelona. 2008
Etiquetes de comentaris:
consolar,
esperança,
joventut,
Llorca [Vicenç 1965-],
mar,
poesia breu,
verd,
vestits
Pamflets
No és cert que fos dolenta: va impostar
com un home.
Que si ella es defensava, no era contra ningú.
Va néixer, com tothom, perquè es lliurés
l'herència. I aquest cop no eren cases...
¿Volíeu canviar el sistema? Si els fills duguessin
el cognom de la mare li serien deutors
perquè en podrien ser signataris.
De la beutat total: tampoc no la volia perquè
és un altre invent si acabes per odiar el dolent.
La veritat no existeix, però si ets un escriptor,
igual l'has de cercar. Es troba al lloc on
no hi ha cap mentida; i és com la Pau,
que és allò obviat en el telediari.
I la cordura? Ens n'hem de protegir.
Del disbarat? Que té a veure amb barat.
I és la passió que a voltes esternuda.
Allò gros i allò xic: doneu-li, si podeu, en un.
I allò que s'ha d'aprendre: a no fugir d'estudi.
Mira: va fer moltes errades, però es va estalviar de
donar-vos menjar per a fer-vos callar.
I sobre els vostres pares: seran els vostres nets.
I allò que no fem net, tornem a rebre-ho brut,
i del que s'ha rentat, en rebem la lluentor.
I si Déu no existeix, amb qui parlava ella cada dia?
Que cadaqual s'ho sap, i els quins documentals ha vist.
El cas, com deia el jardiner, és que cal ser coherent.
Tant com es pugui... Perquè també pot ser
que a la coherència la sorprengui la son.
Si són les quatre del matí i Sant Joan s'ha acabat,
ja cremareu els trastos per Sant Pere o amb
els rostolls el proper mes d'octubre
quan s'acabi la veda
dels incendis.
de Poemes dedicats (Encant)
Anna Aguilar-Amat. Càrrega de color : 36 poemes particulars i una carta cromàtica. 2011
com un home.
Que si ella es defensava, no era contra ningú.
Va néixer, com tothom, perquè es lliurés
l'herència. I aquest cop no eren cases...
¿Volíeu canviar el sistema? Si els fills duguessin
el cognom de la mare li serien deutors
perquè en podrien ser signataris.
De la beutat total: tampoc no la volia perquè
és un altre invent si acabes per odiar el dolent.
La veritat no existeix, però si ets un escriptor,
igual l'has de cercar. Es troba al lloc on
no hi ha cap mentida; i és com la Pau,
que és allò obviat en el telediari.
I la cordura? Ens n'hem de protegir.
Del disbarat? Que té a veure amb barat.
I és la passió que a voltes esternuda.
Allò gros i allò xic: doneu-li, si podeu, en un.
I allò que s'ha d'aprendre: a no fugir d'estudi.
Mira: va fer moltes errades, però es va estalviar de
donar-vos menjar per a fer-vos callar.
I sobre els vostres pares: seran els vostres nets.
I allò que no fem net, tornem a rebre-ho brut,
i del que s'ha rentat, en rebem la lluentor.
I si Déu no existeix, amb qui parlava ella cada dia?
Que cadaqual s'ho sap, i els quins documentals ha vist.
El cas, com deia el jardiner, és que cal ser coherent.
Tant com es pugui... Perquè també pot ser
que a la coherència la sorprengui la son.
Si són les quatre del matí i Sant Joan s'ha acabat,
ja cremareu els trastos per Sant Pere o amb
els rostolls el proper mes d'octubre
quan s'acabi la veda
dels incendis.
de Poemes dedicats (Encant)
Anna Aguilar-Amat. Càrrega de color : 36 poemes particulars i una carta cromàtica. 2011
Etiquetes de comentaris:
actituds,
Aguilar-Amat [Anna 1962-],
aprendre,
coherència,
colors,
cordura,
disbarats,
esternudar,
lluentor,
nets,
octubre,
pamflets,
passió,
pau,
persones
13 de novembre 2011
Notes breus
Duc gravats al front
joncs, anemones, pinsans, caragols de mar desperts,
espígol, una barca verda, branques de cirer
i neu fosa construint cases noves.
Els braços vessen murmuris redons.
M'assec a la vora de la carretera.
És tard. He de marxar.
És hora d'entrar a l'oficina,
i allà dins no hi ha finestres.
5
Miren Agur Meabe. El codi de la pell. 2006
Versió de Maria Josep Escrivà
joncs, anemones, pinsans, caragols de mar desperts,
espígol, una barca verda, branques de cirer
i neu fosa construint cases noves.
Els braços vessen murmuris redons.
M'assec a la vora de la carretera.
És tard. He de marxar.
És hora d'entrar a l'oficina,
i allà dins no hi ha finestres.
5
Miren Agur Meabe. El codi de la pell. 2006
Versió de Maria Josep Escrivà
Etiquetes de comentaris:
actituds,
Agur Meabe [Miren 1962-],
anemones,
braços,
caragols de mar,
espígol,
finestres,
joncs,
notes breus,
pell,
persones,
pinsans,
poesia breu,
seure
Anhel del cercle
L'aire encalmat com una vall.
Unes mans florides com la vall sota el sol,
remotes com la vall petita.
Un cos primitiu davant la vall despullada.
Unes mans benèfiques com les sèquies
que recorren la vall.
Un cos fondo com la vall
oberta com un cos,
com dos cossos esqueixats.
Tota l'amplària de la vall
dins d'un únic cos, en calma.
En el vertigen blau,
l'eternitat voreja
l'anhel del cercle.
Maria Josep Escrivà. Flors a casa, 2007
Unes mans florides com la vall sota el sol,
remotes com la vall petita.
Un cos primitiu davant la vall despullada.
Unes mans benèfiques com les sèquies
que recorren la vall.
Un cos fondo com la vall
oberta com un cos,
com dos cossos esqueixats.
Tota l'amplària de la vall
dins d'un únic cos, en calma.
En el vertigen blau,
l'eternitat voreja
l'anhel del cercle.
Maria Josep Escrivà. Flors a casa, 2007
Etiquetes de comentaris:
Agur Meabe [Miren],
blau,
calma,
cercles,
Escrivà i Vidal [Maria Josep],
Jocs Florals de Barcelona,
mans,
sèquies,
valls
12 de novembre 2011
El poder de la literatura
Jo havia acabat d'escriure
en un full ocasional
que la poesia era el lloc de l'absència.
Les mans se n'havien anat:
cadascuna tindria ara la seva solitud
com a coixí immediat.
En l'escriptura, el seu rostre ofegat
cantava al bolígraf. Jo somniava
la mà que es posa en una ròtula
i amb aquell gest hipoteca la mort.
Aleshores vaig obrir un llibre de Lezama Lima:
ell definia la poesia
com una Metàfora de la Resurrecció.
El sol es va descordar del tot. Brillava
als esculls, s'obria als pulmons.
Les ciutats guanyen relleu
en estat de passió. La veu
del vidrier s'allunyava. Vaig quedar
sentint com desapareixia. Res no feia mal.
Podia continuar donant la notícia.
A Corunya, 1993
Egito Gonçalves. I tanmateix es belluga.... 1995
en un full ocasional
que la poesia era el lloc de l'absència.
Les mans se n'havien anat:
cadascuna tindria ara la seva solitud
com a coixí immediat.
En l'escriptura, el seu rostre ofegat
cantava al bolígraf. Jo somniava
la mà que es posa en una ròtula
i amb aquell gest hipoteca la mort.
Aleshores vaig obrir un llibre de Lezama Lima:
ell definia la poesia
com una Metàfora de la Resurrecció.
El sol es va descordar del tot. Brillava
als esculls, s'obria als pulmons.
Les ciutats guanyen relleu
en estat de passió. La veu
del vidrier s'allunyava. Vaig quedar
sentint com desapareixia. Res no feia mal.
Podia continuar donant la notícia.
A Corunya, 1993
Egito Gonçalves. I tanmateix es belluga.... 1995
Traducció: Vimala Devi
Etiquetes de comentaris:
actituds,
ciutats,
descordar,
escriptura,
Gonçalves [Egito],
Lezama Lima [José 1910-1976],
llibres,
mans,
persones,
sentir,
somniar
Un ramat de bens
Un ramat de bens,
lent, avança pel cel
vers l'esclat ardent
llisca la broma, es
destria ploma a ploma.
Cap pastor no guia
ningú no governa, però cada
cop més esberlat baixa
s'escola el ramat
cap al fons caient, avall
entre les brases del ponent.
De: Núvols.
Paolo Ruffilli. Diari de Normandia ; Núvols. 2007
lent, avança pel cel
vers l'esclat ardent
llisca la broma, es
destria ploma a ploma.
Cap pastor no guia
ningú no governa, però cada
cop més esberlat baixa
s'escola el ramat
cap al fons caient, avall
entre les brases del ponent.
De: Núvols.
Paolo Ruffilli. Diari de Normandia ; Núvols. 2007
Prefaci: Carme Arenas i Noguera.
Traducció i semblança de Miquel Edo i Julià.
Etiquetes de comentaris:
bens,
brases,
cel,
governar,
guiar,
núvols,
pastors,
poesia breu,
ponent,
ramats,
Ruffilli [Paolo 1949-]
06 de novembre 2011
Quatre coses
M'abelleixen quatre coses:
-qui prou les sabrà lloar?-
El sol que bada les roses,
l'aigua que les fa brostar.
la rosada que les mulla
i el vent que les esfulla
per no veure-les secar.
Maria Antònia Salvà. Poemas = poemes. 2006
-qui prou les sabrà lloar?-
El sol que bada les roses,
l'aigua que les fa brostar.
la rosada que les mulla
i el vent que les esfulla
per no veure-les secar.
Maria Antònia Salvà. Poemas = poemes. 2006
Edició: Sebastià Alzamora
Traducció: Jaume Pomar
Etiquetes de comentaris:
abellir,
actituds,
aigua,
esfullar,
poesia bonica,
poesia rosada,
quatre,
rosada,
roses,
Salvà [Maria Antònia 1869-1958],
sol,
vent
La pluja
Ara que la pluja ja llepa els finestrons,
omple d'encenalls aquest xubesqui vell.
Mira-la com ve i s'acarnissa als vidres
-timbaler enfollit o gat amb urpes d'ombra.
Seurem vora la finestra, callats,
perquè un dia puguem requisar aquest record
i fer-ne un poema diferent: desconfiança
en el silenci, o carícia en el sospir.
Les paraules del que serà no importen massa,
importa aquesta aigua que davalla amb peu lleuger
i la certesa més enllà del neguit que ens desespera:
que els cossos canten junts,
que et brillen els ulls en el silenci,
que les coses que et dic a cau d'orella
et repeteixen que és bo que siguis tu
qui ara calla i sent l'amor com una llengua nua.
Francesc Parcerisas, dins,
II Festival de poesia de la Mediterrània. 2000
omple d'encenalls aquest xubesqui vell.
Mira-la com ve i s'acarnissa als vidres
-timbaler enfollit o gat amb urpes d'ombra.
Seurem vora la finestra, callats,
perquè un dia puguem requisar aquest record
i fer-ne un poema diferent: desconfiança
en el silenci, o carícia en el sospir.
Les paraules del que serà no importen massa,
importa aquesta aigua que davalla amb peu lleuger
i la certesa més enllà del neguit que ens desespera:
que els cossos canten junts,
que et brillen els ulls en el silenci,
que les coses que et dic a cau d'orella
et repeteixen que és bo que siguis tu
qui ara calla i sent l'amor com una llengua nua.
Francesc Parcerisas, dins,
II Festival de poesia de la Mediterrània. 2000
Etiquetes de comentaris:
actituds,
aigua,
amor,
brillar,
cantar,
certeses,
cossos,
dir a cau d'orella,
encenalls,
estimar,
finestrons,
Parcerisas [Francesc 1944-],
persones,
pluja,
sentir,
seure,
silenci,
sospirs,
ulls
01 de novembre 2011
Venies de l'apocalipsi
Vas aparèixer amb trompetes de foc.
Ningú no t'havia sentit,
tots dormien, els rostres tranquils
escampats sobre els coixins.
Et vas acostar a casa amb pas ferm.
Una figura blanca com la neu
que venia del sol.
De sobte es va fer de dia.
Un esdeveniment.
Una certesa.
Tercera visió, II.
Teresa Costa-Gramunt. Cinc visions 2006
Ningú no t'havia sentit,
tots dormien, els rostres tranquils
escampats sobre els coixins.
Et vas acostar a casa amb pas ferm.
Una figura blanca com la neu
que venia del sol.
De sobte es va fer de dia.
Un esdeveniment.
Una certesa.
Tercera visió, II.
Teresa Costa-Gramunt. Cinc visions 2006
Etiquetes de comentaris:
aparèixer,
blanc,
certeses,
coixins,
Costa-Gramunt [Teresa 1951-],
dormir,
esdeveniments,
neu,
poesia breu,
poesia lluminosa,
rostres,
sentir,
tranquil·litat,
venir,
visions
Ja t'ho vaig dir
Ja t'ho vaig dir: les papallones blaves neixen de la tinta
blava dels teus dits, volen en quadrícules per ales i les
antenes pesen. Els colors, al cap i a la fi, es fan feixucs.
El taronja és obsolet, el vermell fa nafra, l'ocre encega.
Quin és el color definitiu? El color del gregal? El de
l'absència? Aquest color transparent que et recull
la pell i et fa l'ànima un bolic. I s'enfonya ben dins el
novembre, dins l'escarabat, dins el centre vital que és
paral·lel i pla. Ultrasònic. Telefònic. Simfònic. I la
gargamella, profundament silenciosa, remou les cordes
vocals amb indiferència. Ja no m'importa, al cap i a
la fi, recollir les vocals i entendre-les al sol de
ponent, al poble on es varen perdre les sabates i els
concerts. De fet, no importa res. M'agraden les
papallones de tinta blava. I ara vull anar amb els
cordons desfets.
Etiquetes de comentaris:
actituds,
ànimes,
Bertran Perelló [Marta 1983-],
blau,
colors,
concerts,
cordes vocals,
cordons,
enfonyar,
gregal,
metamorfosi,
novembre,
papallones,
persones,
pesar,
recollir,
sabates,
silenci,
tinta,
voler
31 d’octubre 2011
El món on som
Mostra de refranys de com ha anat veient el món,
al llarg del temps, el poble català:
Abans d'ensenyar, aprèn.
Bé a son país servirà, qui el cultiu millorarà.
Fonoll i ruda fan la vista aguda.
La sàlvia, salva.
Allò que atura el fred atura la calor.
Vent xaloc, vent avorrit, a la mar barques i a la terra humit.
Quant l’octubre està finit, mor la mosca i el mosquit.
L’hivern dona les cartes i la primavera fa el joc.
Fem per la vida que la mort ella vindrà.
El que no vulguis per a tu, no ho vulguis per a ningú.
Qui només llegeix un llibre no sap més que una cançó.
Vera justícia, ha compassió, i la falsa, indignació.
Dotze oficis, tretze misèries.
Selecció.
De: Refranys i frases fetes populars catalanes. 1994
al llarg del temps, el poble català:
Abans d'ensenyar, aprèn.
Bé a son país servirà, qui el cultiu millorarà.
Fonoll i ruda fan la vista aguda.
La sàlvia, salva.
Allò que atura el fred atura la calor.
Vent xaloc, vent avorrit, a la mar barques i a la terra humit.
Quant l’octubre està finit, mor la mosca i el mosquit.
L’hivern dona les cartes i la primavera fa el joc.
Fem per la vida que la mort ella vindrà.
El que no vulguis per a tu, no ho vulguis per a ningú.
Qui només llegeix un llibre no sap més que una cançó.
Vera justícia, ha compassió, i la falsa, indignació.
Dotze oficis, tretze misèries.
Selecció.
De: Refranys i frases fetes populars catalanes. 1994
Text: Jordi P. García Salines
Al goig
és el record dels moments
que he trobat i que he fet meu
el goig tal com jo el volia.
Joia i aroma de la meva vida,
per mi sol, que he detestat
de satisfer-me amb amors de rutina.
Joan Ferraté. Les poesies de C.P. Cavafis. 1987
29 d’octubre 2011
Som una arrel en el temps
Som una arrel en el temps
Quima Jaume
Durant molts anys
hem estat arrels d'aquesta terra,
hem donat suport a branques
que creixien lentament,
cobrint-se de fulles, en l'esperança
que un dia una bona florida
podria donar molts fruits i llavors
als nostres poemes.
Hem passat per climes adversos:
temps de sequera, inundacions,
plagues d'erugues, podades innecessàries,
silencis fora de temps, però sempre
les arrels interiors xuclen l'aigua
i les sals de la vida i som saba vella i nova,
passat i present, circulen pels nostres vasos.
Hem posat la il·lusió, com si fos clorofil·la,
en totes les fulles per absorbir
la llum de l'amor.
Hem transformat les paraules, l'aigua,
les sals, l'aire que ens envolta en versos.
Ara ja tenim saba nova que circula,
l'oxigen que es desprèn amb la seva lectura,
creixen les gemmes, arrels, branques i fulles.
Es formen els fruits i les llavors
que esperàvem.
Assumpció Forcada. Germinació. 2000
Etiquetes de comentaris:
aigua,
erugues,
estimar,
Forcada [Assumpció 1947-],
fruits,
fulles,
llavors,
llum,
lluna,
memòria,
poesia científica,
poesia del present
Jo en tenia una cançó
La tècnica de la santa paciència, la saviesa
immemorial i un xic d'inspiració d'última hora
Albert Canadell, Òpal de foc
Jo en tenia una cançó
la tenia del meu pare
que feia riure i plorar
i era un crit de parracaire
Sabíem una cançó
que el pobre i el ric i el lladre
la cantaven ajustats
al trencant del camí ample
Vam aprendre una cançó
que el dia que la cantàvem
el món perdia la por
i els llums pampalluguejaven
Enric Casasses. Bes Nagana, 2011
Etiquetes de comentaris:
aprendre,
cançons,
Casasses [Enric 1951- ],
inspiració,
llum,
paciència,
pares,
poesia de la memòria,
poesia lluminosa,
saviesa,
tècniques
Subscriure's a:
Missatges (Atom)