Ai Mariona, saps que com mai ara t'estimo fins al desmai? Que tinc un somni de tu tan bell que obre les portes del meu castell, i fa que hi entrin altra vegada les infanteses de llum daurada, i que quan danses, jo no sé com, que te m'emportes lluny de tothom, on pugui creure tot el que crec, que cel i terra són el batec d'uns ulls de noia o un cor d'infant, que sols els somnis fan i desfan? Ai Mariona, saps que com mai ara t'estimo fins al desmai? que el vent em porta i el vent em du lligat al somni tan bell de tu que em besa el front i em besa els llavis per esborrar-ne tots els agravis, i em besa els llavis i em besa el front perquè se m'obrin a un altre món? Tornem a veure'ns, vols Mariona? La lluna plena no ens abandona. Joan Vergés, dins, Reduccions : revista de poesia, núm. 91 |
Bibliopoètiques
biblioteques i poesia
Cercar en aquest blog
02 d’agost 2012
Ai Mariona, saps que com mai
Etiquetes de comentaris:
actituds,
bellesa,
besades,
estimar,
infantesa,
lluna,
roses,
Vergés [Joan 1928-]
31 de juliol 2012
L'estiu fecund al jardinet
Si el dia és ardent i ens veda,
terrífic, de caminar,
aquesta acàcia fa
un so d'enagos de seda.
a on sospira el roser
i fan xiscles els geranis.
llunyana de la granota
en algun fresquíssim jaç.
en el càntir de la mina
o l'infant a dintre el si.
Josep Carner. Poesies escollides. 1979
A cura de Joan Ferraté.
terrífic, de caminar,
aquesta acàcia fa
un so d'enagos de seda.
Altra joia no demanisque el jardinet, el recer
a on sospira el roser
i fan xiscles els geranis.
Menja't un préssec mollàs,clou els ulls i sent la nota
llunyana de la granota
en algun fresquíssim jaç.
I fixa el callat magíen cosa oculta i divina:
en el càntir de la mina
o l'infant a dintre el si.
Josep Carner. Poesies escollides. 1979
A cura de Joan Ferraté.
El valor de les petites coses
Quan s'arriba com jo als 87 anys els petits detalls de la vida es transformen
en coses importants, la sensibilitat s'aguditza i res et passa desapercebut. Quan
surto a la terrassa (el terrat) no miro, si no contemplo senzillament una petita
flor quasi imperceptible que ha crescut entre les herbes salvatges i m'emociono,
i més encara, quan descobreixo un petitíssim animaló que puja per una fulla
fent esforços per arribar al seu destí jo somrient l'ajudaria... Em passa amb totes
les coses que abans no sabia que existien. Les muntanyes que les tinc al davant,
els arbres, el sol i de nit els estels em donen una sensació de vida i ho gaudeixo
a plaer, tot és per a mi un esclat de poesia...
(fragment)
Maria Almagro i Coll. El que he viscut, 2011
en coses importants, la sensibilitat s'aguditza i res et passa desapercebut. Quan
surto a la terrassa (el terrat) no miro, si no contemplo senzillament una petita
flor quasi imperceptible que ha crescut entre les herbes salvatges i m'emociono,
i més encara, quan descobreixo un petitíssim animaló que puja per una fulla
fent esforços per arribar al seu destí jo somrient l'ajudaria... Em passa amb totes
les coses que abans no sabia que existien. Les muntanyes que les tinc al davant,
els arbres, el sol i de nit els estels em donen una sensació de vida i ho gaudeixo
a plaer, tot és per a mi un esclat de poesia...
(fragment)
Maria Almagro i Coll. El que he viscut, 2011
Etiquetes de comentaris:
Almagro Coll [Maria 1922-],
sensibilitat,
vellesa
Escrit a Remolins
Aquest garbí que és la meua ànima ha après també a diferenciar la pluja,
en tants viatges, moments i peripècies.
Tenim les ramalades d'aigua, previsibles però imprevistes, esbojarrades,
que al meu poble anomenem arabogues. Tenim aquells aiguats de les
tronades estiuenques, que dispersen sobtadament els xiquets quan juguen
al carrer, i no et donen temps a aixoplugar-te, i fan unes gotes amples que,
en caure, originen bufarotes. I avui, per fi, plou a Remolins una aigua dolça,
rítmica, que dona goig de sentir-la. Aquesta és una pluja domèstica, de casa,
que humiteja tot el pati interior. Ara s'ha tornat quasi bé un ploviscó que dibuixa
un ordit de fils mòbils a l'espai de la finestra. Els sarments de la parra, sarments
ufanosos de maig endins, li ofereixen els pàmpols tendres i grans, per mitigar-li
el cop. Queden una mica flonjos per la càrrega lacrimal.
L'aigua ha perlejat els fils d'aram, d'on penja la roba estesa premuda per pinces
verdes, grogues i roges.
Les plantes s'estiren i semblen novelles amb la superfície rentada. Del munt de flors,
només en conec el nom de les roses i els geranis.
Tot el dia ha plogut i potser plourà més, em diuen, perquè ha caigut un pilot d'estalzí
de la xemeneia. Ha estat una llarga xerrada amical del cel i la terra, avui.
Fragment d'Escrit a a Remolins 2
J. J. Rovira Climent. Olor de terra. 1993
en tants viatges, moments i peripècies.
Tenim les ramalades d'aigua, previsibles però imprevistes, esbojarrades,
que al meu poble anomenem arabogues. Tenim aquells aiguats de les
tronades estiuenques, que dispersen sobtadament els xiquets quan juguen
al carrer, i no et donen temps a aixoplugar-te, i fan unes gotes amples que,
en caure, originen bufarotes. I avui, per fi, plou a Remolins una aigua dolça,
rítmica, que dona goig de sentir-la. Aquesta és una pluja domèstica, de casa,
que humiteja tot el pati interior. Ara s'ha tornat quasi bé un ploviscó que dibuixa
un ordit de fils mòbils a l'espai de la finestra. Els sarments de la parra, sarments
ufanosos de maig endins, li ofereixen els pàmpols tendres i grans, per mitigar-li
el cop. Queden una mica flonjos per la càrrega lacrimal.
L'aigua ha perlejat els fils d'aram, d'on penja la roba estesa premuda per pinces
verdes, grogues i roges.
Les plantes s'estiren i semblen novelles amb la superfície rentada. Del munt de flors,
només en conec el nom de les roses i els geranis.
Tot el dia ha plogut i potser plourà més, em diuen, perquè ha caigut un pilot d'estalzí
de la xemeneia. Ha estat una llarga xerrada amical del cel i la terra, avui.
Fragment d'Escrit a a Remolins 2
J. J. Rovira Climent. Olor de terra. 1993
Etiquetes de comentaris:
aigües,
ànimes,
garbí,
maig,
plantes,
pluja,
Remolins,
Rovira Climent [J. J. (Joan Josep) 1947-],
sentir,
terra
29 de juliol 2012
Com una blonda
Com una blonda
per fortes mans teixida,
es recargola en cercles
la barana de ferro de l'escala.
Amunt s'enfila i avall
que fa baixada, dins un món
eteri, que de la matèria
més dura en fa un somni.
Montserrat Abelló, dins,
per fortes mans teixida,
es recargola en cercles
la barana de ferro de l'escala.
Amunt s'enfila i avall
que fa baixada, dins un món
eteri, que de la matèria
més dura en fa un somni.
Montserrat Abelló, dins,
Jocs Florals de Barcelona. 2009
Etiquetes de comentaris:
Abelló [Montserrat],
baranes,
blondes,
duresa,
enfilar-se,
escales,
ferros,
matèries,
poesia breu,
reflexions,
somnis
Carícies
He fet pastís de poma, l'he mossegat a estones,
he volgut ficar-me dins la rentadora,
he sortit al pati i he tornat a entrar,
he mirat enrere i cap endavant,
he demanat molt més, he dit no hi ha dret...
he canviat nostàlgia per coses a fer,
he cridat el bon temps i ha sorgit de cop
una mena d'energia que em convida a ser millor.
I tu... què has fet,
que em véns a buscar?
I tu... véns de tan lluny... i tan puntual.
He fet veure que no quan era clar que sí,
però m'he vestit de blau si el dia estava gris.
He sortit corrent i he tornat volant
i clavada al sostre no he volgut tornar.
I tu... què has fet,
que em véns a buscar?
I tu... véns de tan lluny... i tan puntual.
I he passat de tot, perquè tot és molt,
I m'he cagat en tot, perquè tot és por...
I tu... què has fet,
que em véns a buscar?
I tu... véns de tan lluny...
I tu... què has fet,
que em véns a buscar?
I tu... véns de tan lluny... i tan puntual.
he volgut ficar-me dins la rentadora,
he sortit al pati i he tornat a entrar,
he mirat enrere i cap endavant,
he demanat molt més, he dit no hi ha dret...
he canviat nostàlgia per coses a fer,
he cridat el bon temps i ha sorgit de cop
una mena d'energia que em convida a ser millor.
I tu... què has fet,
que em véns a buscar?
I tu... véns de tan lluny... i tan puntual.
He fet veure que no quan era clar que sí,
però m'he vestit de blau si el dia estava gris.
He sortit corrent i he tornat volant
i clavada al sostre no he volgut tornar.
I tu... què has fet,
que em véns a buscar?
I tu... véns de tan lluny... i tan puntual.
I he passat de tot, perquè tot és molt,
I m'he cagat en tot, perquè tot és por...
I tu... què has fet,
que em véns a buscar?
I tu... véns de tan lluny...
I tu... què has fet,
que em véns a buscar?
I tu... véns de tan lluny... i tan puntual.
Pastora. Una altra galàxia, 2012
27 de juliol 2012
M. Àngels Anglada : passió per la memòria (I)
Ideològicament, es declara obertament independentista. La nació catalana,
entesa com el conjunt dels Països Catalans, està oprimida. Que vulgui arribar
a constituir-se en un estat no és cap deliri! És un dret reconegut per a tots els
pobles. La seva visió cívica dels Països Catalans, completament integradora
i respectuosa, aposta per una major comprensió interterritorial i no oblida
tampoc les comarques més abandonades -poc conegudes per la resta de
catalans-. La cultura i la literatura són mitjans eficaços per a agermanar
els catalans i per contribuir a acostar-los molt més.
(Fragment)
Francesc Foguet i Boreu. M. Àngels Anglada : passió per la memòria, 2003
|
Etiquetes de comentaris:
actituds,
Anglada [Maria Àngels 1930-1999],
català,
civilització,
Foguet i Boreu [Francesc 1971-],
Grau Ros [Teresa 1959-],
ideologies,
independència,
integració,
memòria,
persones,
respecte
26 de juliol 2012
Geranis
He vist uns quants geranis en terres allunyades,
en finestres obertes al reflux del color,
i sempre torno a prop dels meus geranis:
amb les fulles ratades, ben plenes de pugó,
sobreviuen les flors a les glaçades.
A casa, els meus geranis són carn i pedra i sang.
Rosa Font. Des de l'arrel. 2009
en finestres obertes al reflux del color,
i sempre torno a prop dels meus geranis:
amb les fulles ratades, ben plenes de pugó,
sobreviuen les flors a les glaçades.
A casa, els meus geranis són carn i pedra i sang.
Rosa Font. Des de l'arrel. 2009
Etiquetes de comentaris:
arrels,
colors,
finestres,
Font i Massot [M. Rosa (Maria Rosa) 1957-],
geranis,
glaçades,
pau,
poesia bonica,
Premi Cadaqués a Rosa Leveroni 2008,
vida
L'última nit que vaig mirar la platja
L'última nit que vaig mirar la platja
tenia un so de partença,
un silenci d'escuma fosca,
una remor de roques invisibles.
Tenia el gest inconclòs
dels dies que no retornen,
la passivitat d'un crepuscle color pèrdua,
la serena desesperació dels batecs.
(Vaig replegar tots els objectes
en la falda de l'estiu
i era dolç de comprovar
que encara et contenien
com la mirada de Giulietta Masina
Etiquetes de comentaris:
batecs,
comprovar,
escuma,
estiu,
González i Felip [Maria Soledat 1962-],
Masina [Giulietta],
mirades,
pèrdues,
poesia acollidora,
retorn,
roques,
serenitat
Si escoltéssim les seves veus
Veus de dones conscients del que portaven entre mans amb disciplina i convicció
Dones que van portar a terme una batalla sorda,
per aconseguir els drets de la dona catalana,
tot un patrimoni generosament llegat.
...
Si escoltéssim les seves veus
Ens parlarien de com van crear estructures de lluita,
xarxes de treball i comunicació davant les dificultats i adversitats
unint dones d'esquerres de diferents partits i sindicats.
Veus de dones organitzadores de la ciutat
per abastir-la i proveir un exèrcit popular sense uniformes,
sense mitjans i sense grans propagandes.
...
Tota una tasca que ens dona força per continuar endavant i poder tornar a conduir,
juntament amb els nostres companys, de nou, el nostre poble cap a la llibertat.
Fragments.
Joana Gay i Costa, dins,
Les dones d'Esquerra : 1931-1939. 2007
Recerca històrica: Dolors Ivern i Salvà
Dones que van portar a terme una batalla sorda,
per aconseguir els drets de la dona catalana,
tot un patrimoni generosament llegat.
...
Si escoltéssim les seves veus
Ens parlarien de com van crear estructures de lluita,
xarxes de treball i comunicació davant les dificultats i adversitats
unint dones d'esquerres de diferents partits i sindicats.
Veus de dones organitzadores de la ciutat
per abastir-la i proveir un exèrcit popular sense uniformes,
sense mitjans i sense grans propagandes.
...
Tota una tasca que ens dona força per continuar endavant i poder tornar a conduir,
juntament amb els nostres companys, de nou, el nostre poble cap a la llibertat.
Fragments.
Joana Gay i Costa, dins,
Les dones d'Esquerra : 1931-1939. 2007
Recerca històrica: Dolors Ivern i Salvà
Etiquetes de comentaris:
abastir,
ciutats,
comunicació,
consciència,
dones,
drets,
escoltar,
Gay i Costa [Joana],
generositat,
Ivern i Salvà [M. Dolors 1949-],
llegats,
llibertat,
veus,
xarxes de treball
25 de juliol 2012
L'amistat
Res de mi no temeu, oh, dolça amiga! No torbaré del vostre cor la pau: el pas dels anys el foc d'amor mitiga i l'enamorament ja no m'escau. Jo admiraré vostra gentil figura; vós, els meus versos sobris i acurats, i, enmig de versos i literatura, jo us callaré mos somnis soterrats. I per si mai reviscolés la pira i us n'arribés tan sols una guspira -car, vell i tot, mon cor encara bat- sigueu per mi, discreta i noble dama, no el foc que atia la primera flama, sinó la pluja que, amatent, l'abat. Joan Arús. Obra poètica, v. II (1937-1982), 1991 |
Etiquetes de comentaris:
amistat,
Arús i Colomer [Joan 1891-1982],
Knorkator (Grup musical),
pluja,
poesia amistosa,
vellesa
Tàber
Encara és fosc;
travesso el vell portal.
Als carrers del turó
el silenci nocturn
és opac.
Les parets diuen noms
i mirades distants
que no sé reconèixer.
Tot el dolor s'eixuga
en aquests murs tan lents.
Quan arribo al Palau,
escantells a la pedra,
revelacions de setges.
A les gàrgoles gòtiques,
antics lladres de temps
preservaren l'instant,
el rostre d'un malson.
El pati està ple
de taronges caigudes
i a la font un sant Jordi
venç de nou el dragó.
Un rostre de bronze,
sever,
em mira enllà del temps.
Fa fred. Escolto
la veu de les campanes
i bateguen, exhaustes,
les ombres del Palau.
Com la mar imprevista,
una onada de llum.
És l'olor de l'albada.
Carles Duarte. El centre del temps, 2003
travesso el vell portal.
Als carrers del turó
el silenci nocturn
és opac.
Les parets diuen noms
i mirades distants
que no sé reconèixer.
Tot el dolor s'eixuga
en aquests murs tan lents.
Quan arribo al Palau,
escantells a la pedra,
revelacions de setges.
A les gàrgoles gòtiques,
antics lladres de temps
preservaren l'instant,
el rostre d'un malson.
El pati està ple
de taronges caigudes
i a la font un sant Jordi
venç de nou el dragó.
Un rostre de bronze,
sever,
em mira enllà del temps.
Fa fred. Escolto
la veu de les campanes
i bateguen, exhaustes,
les ombres del Palau.
Com la mar imprevista,
una onada de llum.
És l'olor de l'albada.
Carles Duarte. El centre del temps, 2003
Etiquetes de comentaris:
alba,
Barcelona,
Duarte i Montserrat [Carles 1959-],
llum,
mar,
Mont Tàber,
olors,
Sant Jordi,
taronges,
temps
21 de juliol 2012
Bo i estimant vosaltres feu sonets?
ELS QUI DUBTEN
Bo i estimant vosaltres feu sonets?
¿Per donar eixida al dolç caliu del cor,
haveu de cercar els mots, rimant-los freds?
Així la voluntat, oh joves, mor.
La deu del cor, gelosa dels seus drets,
parla, i servar-se vol, com pur tresor:
aprés bramula el torb, per tots indrets;
davalla aprés la nit, amb sa pau d'or.
¿Quina potenta força us puny així,
fent-vos remoure els codolars feixucs?
Per què, avançant, torneu al mateix lloc?
ELS QUI ESTIMEN
Nosaltres som, tostemps, el bon camí.
Per desxifrar els enigmes malastrucs,
cal que d'amor flamegi sempre el foc.
J.W. Goethe. Poesies, 2000
Bo i estimant vosaltres feu sonets?
¿Per donar eixida al dolç caliu del cor,
haveu de cercar els mots, rimant-los freds?
Així la voluntat, oh joves, mor.
La deu del cor, gelosa dels seus drets,
parla, i servar-se vol, com pur tresor:
aprés bramula el torb, per tots indrets;
davalla aprés la nit, amb sa pau d'or.
¿Quina potenta força us puny així,
fent-vos remoure els codolars feixucs?
Per què, avançant, torneu al mateix lloc?
ELS QUI ESTIMEN
Nosaltres som, tostemps, el bon camí.
Per desxifrar els enigmes malastrucs,
cal que d'amor flamegi sempre el foc.
J.W. Goethe. Poesies, 2000
Etiquetes de comentaris:
camins,
cor,
estimar,
Goethe [Johann Wolfgang von 1749-1832],
poesia alemanya- s. XVIII,
voluntat
19 de juliol 2012
Sàkkara
Sàkkara és un monticle,
una esquerpa piràmide sola,
plantant cara al desert i al xaloc,
persistent, indomable.
A camell, és a un pas de les altres
piràmides: Keops, Mikerinos, Kefrèn.
S'assembla a la mastaba rústega
però té el posat únic, superb,
de la bellesa autèntica.
Núria Esponellà. Un vent, una mar. 1994
una esquerpa piràmide sola,
plantant cara al desert i al xaloc,
persistent, indomable.
A camell, és a un pas de les altres
piràmides: Keops, Mikerinos, Kefrèn.
S'assembla a la mastaba rústega
però té el posat únic, superb,
de la bellesa autèntica.
Núria Esponellà. Un vent, una mar. 1994
Etiquetes de comentaris:
autenticitat,
bellesa,
camells,
desert,
Egipte,
Esponellà [Núria 1959-],
piràmides,
poesia breu,
Sàkkara,
xaloc
18 de juliol 2012
Aigua d'estiu
¿Què és l'aigua sinó l'ànima engendrada?
W.B. Yeats
(traducció de M. Villangómez Llobet)
Mentre em renteu el cotxe a l'ombra del vell freixe,
les vostres veus ressonen dins l'aire humit d'estiu,
s'enfilen per l'escorça, rodolen per les fulles
i es claven a la pell dels branquillons.
Vindran altres estius, també vindrà el silenci
quan l'ambre de la llum us porti carrer enllà.
Llavors veuré aquella aigua fonent-se enmig de l'era
i els vostres peus que salten sobre el doll.
Arrancaré del freixe l'escorça clivellada:
de cada branca seca, en lliscaran les gotes,
de cada fulla morta plourà la vostra veu.
M. Rosa Font Massot. Des de l'arrel. 2009
Etiquetes de comentaris:
actituds,
aigua,
ànimes,
arrels,
branquillons,
dolls,
estiu,
Font i Massot [M. Rosa (Maria Rosa) 1957-],
freixes,
lliscar,
llum,
persones,
ploure,
pluja,
silenci,
veus,
Yeats [W. B. (William Butler)1865-1939]
17 de juliol 2012
El poema és ...
Etiquetes de comentaris:
Barcelona,
palmeres,
places,
poesia al carrer,
Ràfols Casamada [Albert 1923-2009]
16 de juliol 2012
Per tu
Per tuevocaré la paraula precisa,Amb tu vindré a regar les flors aquest estiu. Ningú no ens representa : poetes emprenyats. |
Etiquetes de comentaris:
aigua,
estimar,
estiu,
flors,
poesia breu,
poesia compartida,
poesia serena,
poetes emprenyats,
precisió,
serenitat
15 de juliol 2012
Retrobar els valors ètics
Aquests darrers deu anys són els millors, per a l'ensenyament,
que hi ha hagut a la Catalunya moderna. Mai un govern català
no havia tingut l'anomenada competència plena en ensenyament;
amb les limitacions que ja sabem, la principal de les quals deriva
del sistema de finançament; i mai tampoc no hi havia hagut el
grau d'escolarització que ha estat assolit en aquests anys per la
Generalitat, almenys quant a l'ensenyament obligatori; això s'ha
pogut fer, per descomptat, en col·laboració amb l'ensenyament
privat (i amb la contribució en llur esfera de corporacions locals
i d'entitats diverses).
...
El repte de l'ensenyament per al decenni que hem encetat i per
al nou mil·lenni és, doncs, en primer lloc, d'ordre moral, i
consisteix en la recuperació d'uns valors que no han passat
ni passaran mai, perquè són consubstancials a la condició humana.
A més, l'ensenyament no és una professió com qualsevol altra,
sinó que exigeix capacitat d'afecte, rectitud i una voluntat constant
de renovació.
Fragments
Joan Triadú. "Retrobar els valors ètics". Avui. Barcelona, 11 setembre, 1990
que hi ha hagut a la Catalunya moderna. Mai un govern català
no havia tingut l'anomenada competència plena en ensenyament;
amb les limitacions que ja sabem, la principal de les quals deriva
del sistema de finançament; i mai tampoc no hi havia hagut el
grau d'escolarització que ha estat assolit en aquests anys per la
Generalitat, almenys quant a l'ensenyament obligatori; això s'ha
pogut fer, per descomptat, en col·laboració amb l'ensenyament
privat (i amb la contribució en llur esfera de corporacions locals
i d'entitats diverses).
...
El repte de l'ensenyament per al decenni que hem encetat i per
al nou mil·lenni és, doncs, en primer lloc, d'ordre moral, i
consisteix en la recuperació d'uns valors que no han passat
ni passaran mai, perquè són consubstancials a la condició humana.
A més, l'ensenyament no és una professió com qualsevol altra,
sinó que exigeix capacitat d'afecte, rectitud i una voluntat constant
de renovació.
Fragments
Joan Triadú. "Retrobar els valors ètics". Avui. Barcelona, 11 setembre, 1990
Etiquetes de comentaris:
actituds,
afecte,
Catalunya,
competències,
constància,
ensenyament,
ensenyar,
ètica,
Generalitat de Catalunya,
persones,
rectitud,
renovació,
retrobar,
Triadú [Joan 1921-2010],
valors,
voluntat
Taronja
Llum. Partícula. Matèria. Temps. Massa zero. Moviment, vibració. Fotons, quarks. Velocitat.
¿La fruita dona nom al color o el color dona nom a la fruita?
Anna Aguilar-Amat. Càrrega de color : 36 poemes particulars i una carta cromàtica. 2011
Taronja
Anna Aguilar-Amat. Càrrega de color : 36 poemes particulars i una carta cromàtica. 2011
Etiquetes de comentaris:
Aguilar-Amat [Anna 1962-],
colors,
donar,
fotons,
fruites,
llum,
massa zero,
matèries,
moviments,
noms,
partícules,
quarks,
taronja,
temps,
terra,
velocitat,
verd,
vibracions
13 de juliol 2012
Dona que mol gra
Terracotta del s. V aC.
Atenes. Museu Nacional
Les ombres del captard couen el pa
d'aquest silenci a estones tan difícil.
Quan tot s'assembla a tot, la teva mà
retalla, en la grisor d'aquest monòton
vaivé del pensament, els quatre gestos
precisos i senzills perquè tot torni
a ser essencial: la llenya, el foc,
el llibre inacabat, l'hora dels bous.
De lluny estant, el fumerol galleja
i escriu, pels tenderols, que no hi ha res
d'efímer, si tu vols.
Domini càlid.
Jacint Sala. Filferros de llum, 1994
Etiquetes de comentaris:
calidesa,
llibres,
llum,
Museu Arqueològic Nacional d'Atenes,
poesia acollidora,
poesia europea,
poesia mediterrània,
Premi "25 d'Abril" de poesia Vila de Benissa 1993,
Sala i Codony [Jacint 1945-]
12 de juliol 2012
s'escola lent el murmuri dels mots
s'escola lent el murmuri dels mots,
l'aigua secreta
sota el bram del carrer,
quan a poc a poc veus passar
els estranys i les hores,
i res no atura aquest corrent
incert o mineral,
la saba elemental d'una altra terra.
saber l'aigua pròxima sota la roca. sentir la presència
de la saba al cor de l'arbre. la fulla que amb la tardor
cremarà amb foc antic. ens hi endinsem amb la paraula.
Anna Montero. Serenitat de cercles. 2004
Etiquetes de comentaris:
arbres,
Montero [Anna],
mots,
murmuris,
poesia breu,
saba,
serenitat,
tardor,
terra
Estius de llangardaixos
Estius de llangardaixos. Descobrir
el tacte del fang, la pell bruna com
la terra. Davallar pel groc del blat.
Evocar bells perfils sargits a l'aire.
Montserrat Rodés. La set de l'aigua. 1991
Etiquetes de comentaris:
aire,
bellesa,
blat,
estiu,
evocacions,
fang,
groc,
llargandaixos,
pells,
perfils,
poesia breu,
Rodés [Montserrat],
tacte,
terra
Estimo la tendresa
Estimo la tendresa
que mou les coses i que em mou,
el canvi tebi, llangorós,
que em torna un altre.
Un dia clar de sol,
uns ulls, un gest,
i esclata com ametller florit
al cor de les gelades.
Òscar Samsó. Poesies : assaig d'una primera tria. 1998
que mou les coses i que em mou,
el canvi tebi, llangorós,
que em torna un altre.
Un dia clar de sol,
uns ulls, un gest,
i esclata com ametller florit
al cor de les gelades.
Òscar Samsó. Poesies : assaig d'una primera tria. 1998
Etiquetes de comentaris:
ametllers,
canvis,
claror,
esclatar,
estimar,
gelades,
gestos,
moviment,
poesia breu,
poesia compartida,
poesia tendra i forta,
Samsó [Òscar 1914-2008],
sol,
tebior,
tendresa,
ulls
10 de juliol 2012
Cel d'horabaixa
Etiquetes de comentaris:
calma,
cançons,
cors,
dolçor,
estimar,
horabaixa,
natura,
passions,
pau,
poesia bonica,
poesia breu,
remoreigs,
Salvà [Maria Antònia 1869-1958],
sentiments
Preguntes d'un treballador que llegeix
Etiquetes de comentaris:
Brecht [Bertolt 1898-1956],
ciutats,
històries,
Knight [Garry],
llegir,
pàgines,
poesia de la memòria,
preguntes
09 de juliol 2012
La merla d'aigua
Un capbussó, al mig del corrent:
aturo la mirada en un
ocell robust de blanc pitet
sobre ventre de color bru,
i negre dors, que des d'un roc
quequeja el seu propi reflex.
Tot de sobte s'esmuny a sota
l'aigua -prodigi que camina
pel llit del rierol fent esses
de pedra a pedra- pellucant
cuquets fins que el llotim del fons
es desclou en un núvol fosc.
Ferma en un còdol on la força
bat i regira, ella es capbussa
al fons: allà on el curs de l'aigua
alça la veu sense parar,
a cavall del trenat corrent
fuig de la vista en un moment
cap als seus enfonyalls secrets:
gronxadisses arrels dels salzes
on clapoteja el sol; foscors
sota els saücs; baixos clarosos;
rere el sallent, i millor encara,
les pregoneses del seu niu.
Anna Crowe, dins,
L'Ànima del teixidor : Seminari de Traducció Poètica de Farrera, I. 2000
aturo la mirada en un
ocell robust de blanc pitet
sobre ventre de color bru,
i negre dors, que des d'un roc
quequeja el seu propi reflex.
Tot de sobte s'esmuny a sota
l'aigua -prodigi que camina
pel llit del rierol fent esses
de pedra a pedra- pellucant
cuquets fins que el llotim del fons
es desclou en un núvol fosc.
Ferma en un còdol on la força
bat i regira, ella es capbussa
al fons: allà on el curs de l'aigua
alça la veu sense parar,
a cavall del trenat corrent
fuig de la vista en un moment
cap als seus enfonyalls secrets:
gronxadisses arrels dels salzes
on clapoteja el sol; foscors
sota els saücs; baixos clarosos;
rere el sallent, i millor encara,
les pregoneses del seu niu.
Anna Crowe, dins,
L'Ànima del teixidor : Seminari de Traducció Poètica de Farrera, I. 2000
Traducció d'Anna Montero
Etiquetes de comentaris:
aigua,
clapotejar,
còdols,
Crowe [Anna],
merles d'aigua,
mirades,
nius,
ocells,
rierols,
salzes,
saücs
Pau Casals, a Prada
Pel juliol de 1961, vaig assistir, amb uns amics, a uns
concerts del Festival Musical de Prada (Conflent).
Tenen un renom universal. Hi ha, primer, la presència
de Pau Casals, cada vegada més gloriosa, amb l'entrada
del violoncel·lista en l'ancianitat. Hi ha, després, la
qualitat dels programes; la de la música que s'hi exhala,
com la dels executants. I, després, hi ha el marc dels concerts,
que és únic i totalment inhabitual. Aquest any, Casals ha tocat
amb el violinista rus Oistrakh, que és considerat, com a
violinista, el primer del món actual.
Fragment
Josep Pla. Retrats de passaport : una tria. 1991
concerts del Festival Musical de Prada (Conflent).
Tenen un renom universal. Hi ha, primer, la presència
de Pau Casals, cada vegada més gloriosa, amb l'entrada
del violoncel·lista en l'ancianitat. Hi ha, després, la
qualitat dels programes; la de la música que s'hi exhala,
com la dels executants. I, després, hi ha el marc dels concerts,
que és únic i totalment inhabitual. Aquest any, Casals ha tocat
amb el violinista rus Oistrakh, que és considerat, com a
violinista, el primer del món actual.
Fragment
Josep Pla. Retrats de passaport : una tria. 1991
Etiquetes de comentaris:
actituds,
ancianitat,
Casals [Pau 1876-1973],
lluna,
música,
músics,
Oistrakh [David Fedorovich],
persones,
Pla [Josep 1897-1981],
Prada,
qualitat,
violí,
violinistes,
violoncels
08 de juliol 2012
Carles Riba
El 1919 publicà el seu primer recull poètic. Primer llibre d'Estances,
que va desvetllar un gran interès. El bagatge cultural de Riba, juntament
amb la seva forta sensibilitat i les seves vivències, donen com a resultat
l'originalitat i la gran puixança de la seva poesia. I la seva profunda
autenticitat, ja que per Riba la poesia és, essencialment, creació, i
el poeta es fa a si mateix tot creant.
Fragment.
Joaquim Molas, dins,
Clàssics i moderns / Carles Riba. 1979
que va desvetllar un gran interès. El bagatge cultural de Riba, juntament
amb la seva forta sensibilitat i les seves vivències, donen com a resultat
l'originalitat i la gran puixança de la seva poesia. I la seva profunda
autenticitat, ja que per Riba la poesia és, essencialment, creació, i
el poeta es fa a si mateix tot creant.
Fragment.
Joaquim Molas, dins,
Clàssics i moderns / Carles Riba. 1979
Etiquetes de comentaris:
autenticitat,
crear,
creativitat,
decidir,
desvetllar,
emocions,
Molas [Joaquim 1930-2015],
originalitat,
profunditat,
puixança,
Riba [Carles 1893-1959],
sensibilitat
30 de juny 2012
Gavarra
Has enganxat la gavarra amb la grua
i la deixes caure solta sobre l'aigua
amb la càrrega de bales de paper
destinades a Madrid, a la Casa
de la Moneda. El remolcador
eixiria a per ella amb els dos hòmens
que l'havien de conduir al port.
Un d'ells, amic teu i amic meu, m'ho conta,
pare, el dia del teu enterrament.
Avui el llevant ha trencat les amarres
i les barques se sotmeten al vent,
les ones envesteixen la gavarra
que transporta les restes de les últimes
paraules: pailebot, xarxa, babord,
salobre, port, rastrell, arrastre, nansa...
les veig sotsobrar damunt la coberta,
agarrar-se als caps fràgils dels records
i detindre per uns moments la força
de l'aigua contra les últimes cordes.
Teresa Pascual, dins,
i la deixes caure solta sobre l'aigua
amb la càrrega de bales de paper
destinades a Madrid, a la Casa
de la Moneda. El remolcador
eixiria a per ella amb els dos hòmens
que l'havien de conduir al port.
Un d'ells, amic teu i amic meu, m'ho conta,
pare, el dia del teu enterrament.
Avui el llevant ha trencat les amarres
i les barques se sotmeten al vent,
les ones envesteixen la gavarra
que transporta les restes de les últimes
paraules: pailebot, xarxa, babord,
salobre, port, rastrell, arrastre, nansa...
les veig sotsobrar damunt la coberta,
agarrar-se als caps fràgils dels records
i detindre per uns moments la força
de l'aigua contra les últimes cordes.
Teresa Pascual, dins,
Etiquetes de comentaris:
aigua,
amarres,
amistat,
enterraments,
gavarres,
llevant,
pares,
Pascual [Teresa 1952-],
remolcadors
Viarany
Per a Montserrat Abelló
És aquest el viarany.
Fa temps que l'observo.
M'he entossudit a resseguir-lo.
No sé dir-te per què,
però sé que aquestes pedres
són els meus ulls i el meu cor.
Per sort, m'acompanyes.
I
Laia Noguera, dins, Màscares i reclams. 2011
Etiquetes de comentaris:
Abelló [Montserrat],
actituds,
camins,
companyia,
cor,
Noguera i Clofent [Laia],
observar,
pedres,
persones,
poesia breu,
resseguir,
sort,
tossuderia,
ulls,
viaranys
Subscriure's a:
Missatges (Atom)