Nodria murs el Sena amb boca dolça
Fugien les serpents d'absoluts bronzes
Sento l'orgull de la darrera festa
D'aquestes mares
Alerta sota plomes de certs lliris
I sense déus res de més gran que l'home
Cor pur esperit just fineix la brida
No toco nusos
Hi ha teles a la boca de la terra
I un gran progrés enllà de les tenebres
En l'aigua del secret plates de sorra
Fan les figures
Nodria flors el Sena amb boca dolça
Regant la barba d'un París de fruita
Compro un bressol a una piràmide entre
La nit i l'alba
No exalto vincles per canals d'escàndol
Que el corredor novell prengui la torxa
Arrel i acció avui reten la fruita
Al bloc que es forma
Oh cor! L'ull de la lluna tomba l'ombra
D'estrella a estrella sota els arcs de pedra
L'aigua repassa el mar Tot el que sigui
Humà és nostre.*
*Lema d'un cartell polític d'esquerra molt
divulgat en aquells dies.
Joan Brossa. Poesia rasa II : 1955-1959, 1991
|
Bibliopoètiques
biblioteques i poesia
Cercar en aquest blog
24 de maig 2013
Torre de pa
Etiquetes de comentaris:
actituds,
aigua,
alba,
arrels,
Brossa [Joan 1919-1998],
cartells,
corredors,
cors,
fruita,
joventut,
Mallea [Alejandro],
mar,
París,
persones,
poesia rasa,
política,
primavera,
Sena,
ulls,
vincles
19 de maig 2013
Renaixença
SANTIAGO DE COMPOSTEL·LA
Molt abans que el verb, fou la teva veu.
Abans que el foc, la teva pell ardent.
Amb la pluja vingué la nit primera.
I després un silenci de llegenda.
Va ser la culpa molt abans que l'àngel.
Molt abans que el desig, el cos en dansa,
trèmul i greu, davant l'enfony de runa.
Fins que sorgí una raça impura i bella
per calcigar els eterns cicles de l'aigua.
I un dia, poc després de la foscúria,
entre els carrers desèrtics i embriacs,
enllà de la feblesa i de l'absurd,
fou creat un verger fet de carícies,
una terra sembrada amb sal del vespre
i la sang sempre dolça dels amants.
I vaig ressuscitar quan els teus braços
m'allunyaren d'inhòspites tenebres.
Quan el teu nom va ser clam de requesta.
Sempre un destí. L'atzar. Una promesa.
Pere Joan Martorell. Aquest cor. 2012
Etiquetes de comentaris:
actituds,
aigua,
atzar,
carícies,
estimar,
Martorell [Pere-Joan 1972-],
persones,
silenci,
tendresa
Equilibri
Rondinar sempre sempre
perquè no ets on ets
si el que no tens no ho tens
si no entens el que dius
i el que dius no s'entén
no callar i rondinar
encara més i sempre
No voler no saber
no poder no voler
mirar-se endins i veure
l'arrel del malestar
admetre que és de dins
que surt de dins i sense
excuses ni pretextos
ni culpables enllà
del fons de tot de dins
on l'equilibri fràgil
no vols no saps no pots
encara retrobar.
Oriol Izquierdo. Moments feliços. 2008
perquè no ets on ets
si el que no tens no ho tens
si no entens el que dius
i el que dius no s'entén
no callar i rondinar
encara més i sempre
No voler no saber
no poder no voler
mirar-se endins i veure
l'arrel del malestar
admetre que és de dins
que surt de dins i sense
excuses ni pretextos
ni culpables enllà
del fons de tot de dins
on l'equilibri fràgil
no vols no saps no pots
encara retrobar.
Oriol Izquierdo. Moments feliços. 2008
Etiquetes de comentaris:
actituds,
admetre,
entendre,
equilibris,
felicitat,
Izquierdo [Oriol 1963-],
moments,
persones,
retrobament,
retrobar,
rondinar,
saber,
sempre
Tot i res dels mots
Aquest riu, aquests arbres,
coses concretes entre el cel i tu.
Ara hi ha això i no qualsevol riu,
un arbre que no ho és, la vida o l'home
igualment inconcrets. El cel
que veus amb aquests núvols d'ara
i no el límit, l'anhel. El tu que és jo.
Ara hi ha això, no en dubtis.
Però escrites en el poema aquestes
coses, llegides ara o un altre dia,
aquí o allí, aquest riu esdevé
més rius i tots els rius, i la muntanya,
l'aigua freda i la truita
que hi salta, el temps i els homes que s'hi banyen,
es tornen tots els arbres
que no pot contenir,
d'un en un, cap poema, tots els cels
que hagin arribat mai a veure.
És veritat que ara hi ha això,
que les coses són ara aquestes coses.
Però si els mots les han dites, hi ha els mots,
tu que escrius, entre elles i tu,
i només hi ha els mots,
les estrelles del cel posem per cas i des d'on tu
les vegis, ara i sempre,
per a tu que llegeixes.
Carles Miralles. L'ombra dels dies roja. 2009
coses concretes entre el cel i tu.
Ara hi ha això i no qualsevol riu,
un arbre que no ho és, la vida o l'home
igualment inconcrets. El cel
que veus amb aquests núvols d'ara
i no el límit, l'anhel. El tu que és jo.
Ara hi ha això, no en dubtis.
Però escrites en el poema aquestes
coses, llegides ara o un altre dia,
aquí o allí, aquest riu esdevé
més rius i tots els rius, i la muntanya,
l'aigua freda i la truita
que hi salta, el temps i els homes que s'hi banyen,
es tornen tots els arbres
que no pot contenir,
d'un en un, cap poema, tots els cels
que hagin arribat mai a veure.
És veritat que ara hi ha això,
que les coses són ara aquestes coses.
Però si els mots les han dites, hi ha els mots,
tu que escrius, entre elles i tu,
i només hi ha els mots,
les estrelles del cel posem per cas i des d'on tu
les vegis, ara i sempre,
per a tu que llegeixes.
Carles Miralles. L'ombra dels dies roja. 2009
Si les meves mans poguessin esfullar
Pronuncio el teu nom
en les obscures nits
quan vénen els astres
a beure a la lluna
i dormen els brancatges
de les frondes ocultes.
I jo em sento buidat
de passió i de música.
Foll rellotge que canta
mortes hores antigues.
Pronuncio el teu nom,
en aquesta nit fosca,
i el teu nom em sona
més llunyà que mai.
Més llunyà que totes les estrelles
i més sofrent que la mansa pluja.
T'estimaré algun cop
com aleshores? Quina
culpa hi té el meu cor?
Si la boira s'esfuma,
quina altra passió m'espera?
Serà tranquil·la i pura?
Ah, si els meus dits poguessin
esfullar la lluna!
10 de novembre del 1919
Granada
Federico Garcia Lorca, dins,
Ells s'estimen. 1999
en les obscures nits
quan vénen els astres
a beure a la lluna
i dormen els brancatges
de les frondes ocultes.
I jo em sento buidat
de passió i de música.
Foll rellotge que canta
mortes hores antigues.
Pronuncio el teu nom,
en aquesta nit fosca,
i el teu nom em sona
més llunyà que mai.
Més llunyà que totes les estrelles
i més sofrent que la mansa pluja.
T'estimaré algun cop
com aleshores? Quina
culpa hi té el meu cor?
Si la boira s'esfuma,
quina altra passió m'espera?
Serà tranquil·la i pura?
Ah, si els meus dits poguessin
esfullar la lluna!
10 de novembre del 1919
Granada
Federico Garcia Lorca, dins,
Ells s'estimen. 1999
Etiquetes de comentaris:
boira,
estimar,
García Lorca [Federico 1898-1936],
lluna,
música,
persones,
pluja,
poesia amorosa,
pronunciar
Tranquil·litat
Mandrejo,
passejo.
Esmorzo
assegut.
Xocolata,
torrades
i un gran batut.
Baixant
a la plaça,
hi trobo els amics.
Matins de diumenge
d'aquells tan bonics.
Lola Casas. Poemes de cada dia. 2006
Il·lustracions: Tàssies
Etiquetes de comentaris:
actituds,
amistat,
Casas [Lola],
diumenges,
esmorzar,
fotografies,
matins,
persones,
places,
poesia amistosa,
poesia breu,
Tàssies [1963-],
tranquil·litat,
xocolata
Egipte
El desert al mirall dels teus ulls.
Em vens un somrís per un bolígraf
i et perds entre les gents
del basar d'Assuan
com un miratge una nit de cabòries.
III
Laura López i Granell. Itineraris. 1993
Em vens un somrís per un bolígraf
i et perds entre les gents
del basar d'Assuan
com un miratge una nit de cabòries.
III
Laura López i Granell. Itineraris. 1993
Premi del XIIè Certamen literari per a
Joves de l'Institut Català de Serveis a la Joventut
de la Secretaria General de Joventut de
la Generalitat de Catalunya.
Etiquetes de comentaris:
actituds,
art,
cabòries,
deserts,
Egipte,
itineraris,
llibres,
López Granell [Laura],
miratges,
nits,
persones,
poesia breu,
somriures,
ulls
Blau verd, color Caran d'Ache
Aquesta és la història d'un entusiasme.
Entre el 1964 i el 1982 la poesia va esdevenir
una alternativa a la grisor del franquisme i a
les claudicacions de la Transició. Va canalitzar
el desig d'un canvi de vida que es va traduir en
imatges i paraules, actituds personals i
esdeveniments col·lectius.
Fragment.
Julià Guillamon. Blau verd, color Caran d'Ache, dins,
Etiquetes de comentaris:
actituds,
alternatives,
canalitzar,
canvis,
colors,
entusiasmes,
esdeveniments,
Guillamon [Julià 1962-],
història,
imatges,
paraules,
persones,
vida
18 de maig 2013
Canigó
Somrigué la muntanya engallardida
com si estrenàs son verdejant mantell;
mostrà's com núvia de joiells guarnida;
i de ses mil congestes la florida
blanca esbandí com taronger novell.
Lo que un segle bastí, l'altre ho aterra,
mes resta sempre el monument de Déu;
i la tempesta, el torb, l'odi i la guerra
al Canigó no el tiraran a terra,
no esbrancaran l'altívol Pirineu.
(Fragment)
Jacint Verdaguer. Canigó, 1967
|
Etiquetes de comentaris:
actituds,
Canigó,
Folgueroles,
muntanyes,
Payà [Jordi],
Pirineus,
somriure,
Verdaguer [Jacint 1845-1902]
Desig
Aprendre a delectar-se en l'escàs marge
de temps com si fos tot el temps del món.
No córrer mai. No tenir mai cap pressa.
Trobar el desig precís, l'acte precís,
el gest exacte per al minut breu
que resta abans de dir adeu. No dir
adeu. Saber no anar-se'n mai. I ser-hi
per sempre.
Oriol Izquierdo. Moments feliços. 2008
de temps com si fos tot el temps del món.
No córrer mai. No tenir mai cap pressa.
Trobar el desig precís, l'acte precís,
el gest exacte per al minut breu
que resta abans de dir adeu. No dir
adeu. Saber no anar-se'n mai. I ser-hi
per sempre.
Oriol Izquierdo. Moments feliços. 2008
Etiquetes de comentaris:
actituds,
adeu,
aprendre,
córrer,
desigs,
felicitat,
Izquierdo [Oriol 1963-],
minuts,
persones,
poesia breu,
saber,
temps
12 de maig 2013
Davant aquests temps durs,
Davant aquests temps durs,
estrictes,
i de mirades de silenci
als carrers de l'Ombra,
vaig teixint un aplec de poemes
que vull fecunds,
i que em revolten contra la insídia,
l'engany i l'abús
d'aquest ara que ens envolta
i que vull conclús.
I posant-me dempeus,
ser-hi tot prest per allotjar-me
a l'acadèmia dels somnis,
farcir-me d'antic coratge
i amanyagar-me de gestes:
il·luminar-me!
Rafael Estrada, dins,
|
Etiquetes de comentaris:
coratge,
Estrada [Rafael],
llum,
mirades,
poesia honesta,
revolta
Amor, és dolç de callar, i no sofrir
Amor, és dolç de callar, i no sofrir
de cap ingenu pensament en mi
que s'aturi sobtat i miri enrera
amb un mig riure i un mig plor, com si
un infant es perdia en una festa austera.
Mira'm als ulls, que tot en mi és teu;
fins els records que són darrera el lleu
horitzó de la nostra coneixença
fonen llur lívida claror de neu,
Amor, amb l'alta llum que en els teus ulls comença.
Dóna'm la mà, que entre el cos i la fe
l'acord és ara en mi suau i ple;
com si l'amor fos immortal, i l'hora
que fuig, un cercle i, al centre, el voler
retenint per igual els somnis de la vora.
Carles Riba. Estances ; Del joc i del foc, 2012
Etiquetes de comentaris:
acordar,
amor,
cercles,
persones,
poesia amorosa,
Riba [Carles 1893-1959],
somnis,
suavitat,
tendresa,
ulls
11 de maig 2013
Descobrir la vida
Creus té la gosadia de reivindicar les emocions significatives,
desinteressades i subtils, que tenen un paper absolutament
bàsic a les nostres vides. En primer lloc, són el ciment que
ajuda a unir els fragments de la nostra existència. En segon
lloc, són l'element que humanitza la nostra raó i la nostra
consciència moral. En tercer lloc, les emocions ens treuen
del clos tancat del nostre ego i construeixen els ponts que
ens vinculen amb el món que ens envolta.
Fragment.
D. Sam Abrams
Sant Cugat del Vallès, tardor del 2005, dins el llibre:
Ricard Creus. Cada dia un dia. 2006
desinteressades i subtils, que tenen un paper absolutament
bàsic a les nostres vides. En primer lloc, són el ciment que
ajuda a unir els fragments de la nostra existència. En segon
lloc, són l'element que humanitza la nostra raó i la nostra
consciència moral. En tercer lloc, les emocions ens treuen
del clos tancat del nostre ego i construeixen els ponts que
ens vinculen amb el món que ens envolta.
Fragment.
D. Sam Abrams
Sant Cugat del Vallès, tardor del 2005, dins el llibre:
Ricard Creus. Cada dia un dia. 2006
Etiquetes de comentaris:
Abrams [D. Sam 1952-],
consciència,
construir,
Creus [Ricard 1928-2021],
descobrir,
egos,
emocions,
estimar,
existència,
gosadia,
humanitzar,
món,
persones,
ponts,
raó,
reivindicar,
subtilesa,
vida
05 de maig 2013
identitat
Som el que volem ser, i cap vent no pot tòrcer
la voluntat tenaç que en nosaltres perdura,
que hem de transmetre als fills
amb urc i humils alhora,
perquè en facin també, com nosaltres, bandera.
perquè en facin també, com nosaltres, bandera.
Miquel Martí i Pol. Pensaments. 2007
Etiquetes de comentaris:
actituds,
fills,
humilitat,
identitat,
Martí i Pol [Miquel 1929-2003],
perdurar,
persones,
tòrcer,
transmetre,
vent,
voluntat
Pocs
La majoria el troben pretensiós
i superficial, mentre que una minoria
el consideren una de les poques persones
amb visió pròpia i un estil molt personal.
Res: o estudiar i posar-te a nivell
o no empassar-te res que no et plagui...
Joan Brossa. Ventall de poemes urbans. 1988
Etiquetes de comentaris:
actituds,
Brossa [Joan 1919-1998],
empassar-se,
estudiar,
majories,
minories,
nivells,
persones,
plaure,
poesia breu,
visions
Cançó de bressol per a un osset de peluix
Per a Esther Sala, Josep M. Sala-Valldaura, Nathalie Bittoun D. i Charlie.
I per a Ivette Nadal, que se la feta seva.
Si t’adorms vindrà la nit, la perla blava,
vindrà la son amb set cavalls,
vindran els somnis a bressar-te,
vindrà el repòs, vindrà la calma.
Si t’adorms jo vindré amb tu per camins d’alba,
veurem el mar de set coralls,
veurem els boscos d’or i plata,
veurem el foc i la muntanya.
Si t’adorms tindràs el món, tindràs la flama
tindràs el temps dels set miralls,
tindràs la flor de la llum blanca,
tindràs el vent, tindràs l'onada.
Si t’adorms seràs el cant, seràs la dansa,
seràs el dring de set cristalls,
seràs ressò d’una veu clara,
seràs cançó, seràs tonada.
Si t’adorms, ai, si t’adorms,
seràs l’alè d’una abraçada.
Víctor Sunyol
Etiquetes de comentaris:
bressol,
calma,
cançons,
dormir,
mar,
Nadal [Ivette],
onades,
Sunyol [Víctor 1955-]
01 de maig 2013
L'amor
L'amor és la capacitat de subsistir sota la pressió de
l'aigua concedint-te el bri d'oxigen necessari per gaudir
d'una ingravidesa subaquàtica per la que a voltes et
sobrevenen fets tan extraordinaris, com una pluja de llum.
l'aigua concedint-te el bri d'oxigen necessari per gaudir
d'una ingravidesa subaquàtica per la que a voltes et
sobrevenen fets tan extraordinaris, com una pluja de llum.
Sandra Domínguez Roig, dins,
Estels de paper : vint-i-un poetes per al segle XXI. 2012
Etiquetes de comentaris:
aigua,
aigües,
amor,
capacitats,
Domínguez Roig [Sandra 1974-],
estimar,
groc,
ingravidesa,
llum,
oxigen,
pluja,
poesia lluminosa,
pressions
La clau, al pany de la certesa
Sempre que et veig, amor, se'm fa diumenge
per tot el trencaclosques dels meus ossos.
Ai, per això tinc por moltes vegades,
pensant en la distància que em separa
dels dies feiners, d'aquelles coses
que de tan senzilles,
no cal moure la mà per a agarrar-les.
Deixa la clau al pany de la certesa
si vols que passe avant, incontenible,
com un riu d'enyorances. Per les vores
-del riu i del meu cos-
ja creixen els baladres i la molsa.
Llibre d'amic e amada
Carmelina Sánchez-Cutillas. dins,
Etiquetes de comentaris:
ametlles,
amor,
baladres,
Carbó [Ferran 1960-],
certesa,
diumenge,
molsa,
rius,
Sánchez-Cutillas [Carmelina 1927-],
senzillesa
30 d’abril 2013
Recordes quan et deia:
Recordes quan et deia:
no pensis en la literatura com si fos una muntanya
alta i inabastable? Doncs bé, aquest és el capítol
adient per posar a prova aquest consell. Perquè
aquí parlarem de poesia. I no ho farem ben bé
perquè la poesia sigui una cosa que ennobleixi
l'esperit. No. Sinó perquè la poesia serveix per
comprendre el món. No per gaudir-la. O més
ben dit: no tan sols per gaudir-la.
(Fragment)
Roberto Cotroneo. Si un matí d'estiu un nen, 1995
|
Etiquetes de comentaris:
bellesa,
Casas [Joan 1950-],
comprendre,
Cotroneo [Roberto 1961-],
gaudir,
món,
poesia
27 d’abril 2013
Companyia
Com pues d'eriçó,
sentíem l'afuada
solitud de la nit.
I, quan el déu solar
escampa el do sagrat,
a punta d'alba,
neix la rosa, impalpable,
amb llargs pètals, que tenen
mudança de colors.
I naveguem
per l'oceà celeste
de la llum... Ulls que canten
la glòria d'Apol·lo!
Mans que amanyaguen
el volum, cantellut
o amorós, de les coses!
Pensament que retroba
l'antic nom, ben cairat,
com un fi dau de vori...
Frescor de l'aire,
solitud esvaïda,
matinal esperança.
Jordi Pàmias. Àmfora grega. 1985
Etiquetes de comentaris:
alba,
colors,
companyia,
esperança,
frescor,
llum,
mans,
Pàmias [Jordi 1938-],
pètals,
poesia acollidora,
poesia lluminosa,
retrobar,
roses,
sol,
ulls
21 d’abril 2013
Dolça senyora
Hi ha una dolça senyora a la finestra
del primer pla envant a casa mia:
m'aquirra amb la mà, jo vaig llestra
i amb lo sol també mori lo dia.
Me parla de la sua vida passada
-temps de guerra- a dintre de l'Alguer:
i veu en mi la jove que és estada
i veig en ella la dona que seré.
Me dona qualque rosa profumada
que s'ha aixecat amb aigua i gelosia:
i xatxarant se'n passa la tardada,
i amb lo sol també mori lo dia.
Lluigina Cano, dins,
del primer pla envant a casa mia:
m'aquirra amb la mà, jo vaig llestra
i amb lo sol també mori lo dia.
Me parla de la sua vida passada
-temps de guerra- a dintre de l'Alguer:
i veu en mi la jove que és estada
i veig en ella la dona que seré.
Me dona qualque rosa profumada
que s'ha aixecat amb aigua i gelosia:
i xatxarant se'n passa la tardada,
i amb lo sol també mori lo dia.
Lluigina Cano, dins,
Aniversari
Els llums s'han apagat, han tret el pastís,
aplaudien els pares, els tiets i els amics
tots alhora, agrupats en un únic crit,
"que demani un desig, que demani un desig".
I tu, nerviosa, com sempre que et toca ser el centre d'atenció,
has fixat els ulls en un punt imprecís del menjador
un segon, dos segons, tres segons, quatre i cinc.
Els teus ulls cavalcaven buscant un desig,
les espelmes cremaven i alguns dels amics
t'enfocaven amb càmeres de retratar,
una veu comentava "ai, que guapa està"
i jo, en el fons, m'acabava el culet de la copa decidit
a trobar un raconet adequat per fer-me petit, petit.
Del tamany d'una mosca, del tamany d'un mosquit.
Per un cop empetitit, sota els tamborets
i la taula allargada pels dos cavallets,
fer-me pas amb prudència per un entramat
de sabates d'hivern, de confeti aixafat,
i esprintar maleint la llargada dels meus nous passets
i amagar-me entre un tap de suro i la paret
just a temps que no em mengi el collons de gatet.
I escalar les sanefes del teu vestit
i falcar el peu esquerre en un descosit
i arribar-te a l'espatlla i seure en un botó
i agafar un pelet d'aire i, amb un saltiró,
enganxar-te un cabell i impulsar-me en un últim salt final
i accedir al teu desig travessant la paret del llagrimal.
Ara un peu! Ara un braç! Ara el tors! Ara el cap!
I ja dins del desig veure si hi ha bon ambient,
repartir unes targetes, ser amable amb la gent
i amb maneres de jove discret i educat
presentar els meus respectes a l'autoritat,
escoltar amb atenció batalletes curioses als més vells,
fer-me fotos gracioses amb altres il·lustres viatgers
i amb un home amb corbata que no sé qui és.
I en el núvol de somnis que tens a l'abast
i entre d'altres que, ho sento, però ja mai viuràs,
detectar un caminet que m'allunyi del grup
o una ombreta tranquil·la on, desapercebut,
estirar-me una estona i, per fi, relaxar-me celebrant
el plaer indescriptible que és estar amb tu, avui que et fas gran,
mentre a fora de l'ull les espelmes es van apagant.
aplaudien els pares, els tiets i els amics
tots alhora, agrupats en un únic crit,
"que demani un desig, que demani un desig".
I tu, nerviosa, com sempre que et toca ser el centre d'atenció,
has fixat els ulls en un punt imprecís del menjador
un segon, dos segons, tres segons, quatre i cinc.
Els teus ulls cavalcaven buscant un desig,
les espelmes cremaven i alguns dels amics
t'enfocaven amb càmeres de retratar,
una veu comentava "ai, que guapa està"
i jo, en el fons, m'acabava el culet de la copa decidit
a trobar un raconet adequat per fer-me petit, petit.
Del tamany d'una mosca, del tamany d'un mosquit.
Per un cop empetitit, sota els tamborets
i la taula allargada pels dos cavallets,
fer-me pas amb prudència per un entramat
de sabates d'hivern, de confeti aixafat,
i esprintar maleint la llargada dels meus nous passets
i amagar-me entre un tap de suro i la paret
just a temps que no em mengi el collons de gatet.
I escalar les sanefes del teu vestit
i falcar el peu esquerre en un descosit
i arribar-te a l'espatlla i seure en un botó
i agafar un pelet d'aire i, amb un saltiró,
enganxar-te un cabell i impulsar-me en un últim salt final
i accedir al teu desig travessant la paret del llagrimal.
Ara un peu! Ara un braç! Ara el tors! Ara el cap!
I ja dins del desig veure si hi ha bon ambient,
repartir unes targetes, ser amable amb la gent
i amb maneres de jove discret i educat
presentar els meus respectes a l'autoritat,
escoltar amb atenció batalletes curioses als més vells,
fer-me fotos gracioses amb altres il·lustres viatgers
i amb un home amb corbata que no sé qui és.
I en el núvol de somnis que tens a l'abast
i entre d'altres que, ho sento, però ja mai viuràs,
detectar un caminet que m'allunyi del grup
o una ombreta tranquil·la on, desapercebut,
estirar-me una estona i, per fi, relaxar-me celebrant
el plaer indescriptible que és estar amb tu, avui que et fas gran,
mentre a fora de l'ull les espelmes es van apagant.
Etiquetes de comentaris:
actituds,
amabilitat,
aniversaris,
camins,
cançons,
educació,
escoltar,
esprintar,
llagrimal,
Manel (Grup musical),
persones,
plaers,
prudència,
relaxar-se,
retratar,
sentir,
somnis,
ulls,
viatgers
Tres poemes visuals
Etiquetes de comentaris:
actituds,
Grau Ros [Teresa 1959-],
groc,
Parc de Cervantes (Barcelona),
persones,
poesia del cor,
poesia floral,
poesia visual,
roses
18 d’abril 2013
Jurat
El llenguatge té un deix particular.
Certa influència de l'italià, però
vàlid. Narració original i discreta,
amb força encert en situacions i trama.
Possible premi.
Joan Brossa. Ventall de poemes urbans. 1988
Certa influència de l'italià, però
vàlid. Narració original i discreta,
amb força encert en situacions i trama.
Possible premi.
Joan Brossa. Ventall de poemes urbans. 1988
Etiquetes de comentaris:
Brossa [Joan 1919-1998],
discreció,
encerts,
influències,
italià,
jurats,
llenguatges,
narracions,
poesia breu,
premis,
situacions,
trames
14 d’abril 2013
Els verds de l'Empordà
Si per atzar passeu per l'Empordà
veureu tants verds que no els podreu comptar.
El verd tremoladís, adolescent
que es gronxa en els pollancres del torrent.
El verd rosat que espurna el tamariu
i anuncia les tardes de l'estiu.
El verd de les bardisses, aspre i tosc,
que va del verd més clar al verd més fosc.
El verd del prat que regalima llum
i quan la dalla hi passa treu perfum.
El verd de l'olivera platejat
que duu a la plana un to d'austeritat.
El verd erecte, fosc, el que té més
desig de flamejar sobre els xiprers.
El verd dels plàtans que posava un fris
d'ombra i frescor als camins d'aquest país.
El verd del mar que entranya tots els verds
iridiscents solemnials, deserts.
Si per atzar passeu per l'Empordà,
veureu més verds dels que jo us sé contar.
M. dels Àngels Vayreda i Trullols, dins,
veureu tants verds que no els podreu comptar.
El verd tremoladís, adolescent
que es gronxa en els pollancres del torrent.
El verd rosat que espurna el tamariu
i anuncia les tardes de l'estiu.
El verd de les bardisses, aspre i tosc,
que va del verd més clar al verd més fosc.
El verd del prat que regalima llum
i quan la dalla hi passa treu perfum.
El verd de l'olivera platejat
que duu a la plana un to d'austeritat.
El verd erecte, fosc, el que té més
desig de flamejar sobre els xiprers.
El verd dels plàtans que posava un fris
d'ombra i frescor als camins d'aquest país.
El verd del mar que entranya tots els verds
iridiscents solemnials, deserts.
Si per atzar passeu per l'Empordà,
veureu més verds dels que jo us sé contar.
M. dels Àngels Vayreda i Trullols, dins,
Compilador Esteve Albert i Corp
Etiquetes de comentaris:
aiguamolls,
antologies,
austeritat,
camins,
Empordà,
estiu,
frescor,
ombra,
pollancres,
tamarius,
torrents,
Vayreda [Maria dels Àngels 1910-1977],
verd
Singin' the blues
A Paco Díaz de Castro
Com notes que tremolen mentre es llancen
per ferir el silenci
i entonar, lent, molt lent,
el seu dol per les coses.
Com una lenta flama
que surt d'una trompeta
i brilla i crema i creix
fins a incendiar la nit.
Per un instant etern
s'ha fet més greu el món,
més ample i més secret, tot escoltant.
Bix Baederbeke ha fet cantar el blues.
Enric Sòria. L'instant etern. 1999
Com notes que tremolen mentre es llancen
per ferir el silenci
i entonar, lent, molt lent,
el seu dol per les coses.
Com una lenta flama
que surt d'una trompeta
i brilla i crema i creix
fins a incendiar la nit.
Per un instant etern
s'ha fet més greu el món,
més ample i més secret, tot escoltant.
Bix Baederbeke ha fet cantar el blues.
Enric Sòria. L'instant etern. 1999
Etiquetes de comentaris:
actituds,
Beiderbecke [Bix 1903-1931],
blues,
escoltar,
flors,
persones,
poesia d'instants,
silencis,
Sòria [Enric 1958-],
trompeta
L'amistat
Viure autènticament i
vertaderament l'amistat
és un exercici relacional
que requereix autonomia
personal, llibertat, discerniment
i judici per a poder distingir
els camins que condueixen a una
vida més humana.
vertaderament l'amistat
és un exercici relacional
que requereix autonomia
personal, llibertat, discerniment
i judici per a poder distingir
els camins que condueixen a una
vida més humana.
Fragment
Francesc Torralba. L'amistat. 2008
Etiquetes de comentaris:
actituds,
amistat,
autonomia personal,
camins,
discerniment,
estimar,
exercicis relacionals,
humanitat,
llibertat,
persones,
Torralba [Francesc 1967-],
viure
13 d’abril 2013
Voldràs la rosa?
Voldràs la rosa? I quina rosa? Cerco la flor en
el territori urgent del meu exili. Amb una
gúbia d'arç arrenco pètals del linòleum del
teu cor. Voldràs aquesta rosa? És massa lent
el roig que se'n desfulla. No, aquesta no. Sí,
però, la rosa negra d'immarcescible primavera,
l'obscura rosa fonètica, la rosa sense oxigen,
cranial, la que defuig néixer i morir en els
camps àrtics de la pàgina en blanc.
Susanna Rafart. Baies. 2005
el territori urgent del meu exili. Amb una
gúbia d'arç arrenco pètals del linòleum del
teu cor. Voldràs aquesta rosa? És massa lent
el roig que se'n desfulla. No, aquesta no. Sí,
però, la rosa negra d'immarcescible primavera,
l'obscura rosa fonètica, la rosa sense oxigen,
cranial, la que defuig néixer i morir en els
camps àrtics de la pàgina en blanc.
Susanna Rafart. Baies. 2005
Vistes al mar, 3 i 4
III
Indòmit a la regla i la mesura
com poeta gegant de la Natura,
el mar desplega sa radiant bellesa,
ja plena de dolçura
ja plena de feresa
Indòmit en el ritme i a la rima,
de cap trava mesquina el poeta és esclau,
porta ell en si mateix rima i ritme,
igual que el mar tan blau.
IV
Mar blava, mar verda, mar escumejanta!
Ton cant és deliri, ta fúria és complanta!
Indòcil o mansa, feréstega o quieta,
encisaràs sempre la pomera blanca
perquè ets el poeta.
Poeta que sotges a prop de la mar
venir les tempestes, les barques anar,
i sents que el mirar-les et fa el cor més gran,
desplega, Poeta, ta força radiant
que tu també encises perquè ets mar gegant!
Víctor Català, dins,
Absurd esforç
Absurd esforç confús escrit amb sang,
caduc intent pedant d'olor de roses,
distreta voluntat cortès de sales pròpies,
tenaç anhel vençut en clans amb pèls,
penós oblit negat de versos estridents
que, per no dur pseudònims, encara ha d'esperar
el bell atzar somiat d'un capvespre que faci
que el món torni a ser món i els anys, paraules.
Mireia Calafell. Poètiques del cos. 2006
Premi Amadeu Oller 2006
caduc intent pedant d'olor de roses,
distreta voluntat cortès de sales pròpies,
tenaç anhel vençut en clans amb pèls,
penós oblit negat de versos estridents
que, per no dur pseudònims, encara ha d'esperar
el bell atzar somiat d'un capvespre que faci
que el món torni a ser món i els anys, paraules.
Mireia Calafell. Poètiques del cos. 2006
Premi Amadeu Oller 2006
Etiquetes de comentaris:
actituds,
anys,
atzar,
bellesa,
Calafell [Mireia 1980-],
esforç,
món,
olors,
paraules,
persones,
Premi Amadeu Oller 2006,
pseudònims,
tenacitat,
versos estridents
Subscriure's a:
Missatges (Atom)