Soc la branca més vella
que resta en aquest arbre
que ara llueix l'esplèndid
brancatge vigorós.
Passant, les primaveres
hi han fet riques brotades,
i l'han cobert de flaire
l'amor de tantes flors.
Per la mateixa rel
em sento sostinguda;
en la mateixa saba
hi trobo nodriment.
Quan la destral m'abati,
caduca, improductiva,
jo, lluny de la brancada,
sentiré enyorament.
Joana Raspall. Jardí vivent. 2010
Bibliopoètiques
biblioteques i poesia
Cercar en aquest blog
08 de gener 2012
Vellesa
Etiquetes de comentaris:
abatre,
actituds,
amor,
arbres,
branques,
brotar,
enyorament,
lluir,
persones,
primavera,
Raspall i Juanola [Joana 1913-2013],
saba,
saviesa,
sentir,
vellesa
04 de gener 2012
Colors
!
S'inflama el matí amb la rialla:
la figura contenta
de l'alba groga.
Esclata, però, de robins, com una gresca.
Aquesta batussa feliç commou el dia.
!!
la joia nua en el fullam distret.
I veus content com riu la criatura
que collirà la primera rosada.
Naix amb el dia l'esperança roja
com un vi negre que engendra les albes.
a'ig en l'eufòria que el matí diu,
tresque murades d'hores eixutes.
L'ombra s'atansa a la paret malva:
el trenquívol mainell de la finestra,
del migdia estilitzada còrpora.
Com deuen haver fet aquesta sintonia
d'hores noves que la nit proclama
com un missatge que és irrepetible?
!!!
L'amiga s'il·lumina, sota la lluna,
amb les colors secretes.
Com és polit i net el rostre de demà.
Josep Mir. Ésser per a l'Ésser, 2001
S'inflama el matí amb la rialla:
la figura contenta
de l'alba groga.
Esclata, però, de robins, com una gresca.
Aquesta batussa feliç commou el dia.
!!
a miAtens encara el temps com precipita
la joia nua en el fullam distret.
I veus content com riu la criatura
que collirà la primera rosada.
Naix amb el dia l'esperança roja
com un vi negre que engendra les albes.
a'ig en l'eufòria que el matí diu,
tresque murades d'hores eixutes.
L'ombra s'atansa a la paret malva:
el trenquívol mainell de la finestra,
del migdia estilitzada còrpora.
Com deuen haver fet aquesta sintonia
d'hores noves que la nit proclama
com un missatge que és irrepetible?
!!!
L'amiga s'il·lumina, sota la lluna,
amb les colors secretes.
Com és polit i net el rostre de demà.
Josep Mir. Ésser per a l'Ésser, 2001
Etiquetes de comentaris:
alba,
Bausch [Pina],
colors,
commoure,
dansar,
demà,
esperança,
futur,
Mir Pérez [Josep],
polidesa,
rosada
01 de gener 2012
Una llengua
Dia d'any nou de 2004
Una llengua no sap res
del bé i el mal.
Això és cosa nostra.
Una llengua és com una ombra.
Si aixeques un puny,
ella també l'aixecarà;
si fuges, ella també
fugirà darrere teu.
La llengua no sap res
de la veritat i la mentida.
Això és cosa nostra.
Una llengua no aixeca parets,
les pinta de colors.
La llengua no mata ningú,
ens uneix.
Però, això sí, una llengua,
una llengua es pot morir.
Kirmen Uribe. Mentrestant agafa'm la mà, 2010
Trad.: Jon Elordi i Laia Noguera
Etiquetes de comentaris:
actituds,
aixecar,
bé,
colors,
fugir,
llenguatges,
mal,
mentida,
persones,
pintar,
unir,
Uribe Urbieta [Kirmen 1970-],
veritat
27 de desembre 2011
tornar lentament i suau
tornar lentament i suau
com si mai no haguérem marxat,
com si la pluja, com si el vent,
com si la terra, com si el temps
encara foren possibles.
tornar lentament i suau
sense recança, sense miratges,
sense ferides, sense dolor.
lentament tornar
i romandre
sota el plugim de l'alba.
Anna Montero. Serenitat de cercles. 2004
com si mai no haguérem marxat,
com si la pluja, com si el vent,
com si la terra, com si el temps
encara foren possibles.
tornar lentament i suau
sense recança, sense miratges,
sense ferides, sense dolor.
lentament tornar
i romandre
sota el plugim de l'alba.
Anna Montero. Serenitat de cercles. 2004
El que sabem
Sabem que les estrelles ens miren,
que l'aigua ens fertilitza,
que la terra ens aguanta,
que som germans del llop i la cigonya,
que el mar no deixarà mai de llepar
la sorra de la platja,
que el foc és vida i és devastació,
que arbre i vent no es cansaran de batre's.
Sabem que sempre ho hem sabut
i mai no sabrem més que això.
Ramon Farrés, dins, Els marges. Núm. 85, 2008
que l'aigua ens fertilitza,
que la terra ens aguanta,
que som germans del llop i la cigonya,
que el mar no deixarà mai de llepar
la sorra de la platja,
que el foc és vida i és devastació,
que arbre i vent no es cansaran de batre's.
Sabem que sempre ho hem sabut
i mai no sabrem més que això.
Ramon Farrés, dins, Els marges. Núm. 85, 2008
Etiquetes de comentaris:
aigua,
batre,
cigonyes,
devastació,
Farrés [Ramon 1962-],
fertilitzar,
foc,
germans,
llops,
mar,
mirar,
persones,
platges,
saber,
terra,
vent,
vida
Canigó
Què té que veure amb tu aqueixa pastora?
–Pare –respon–, és del meu cor senyora:
collint gerds i maduixes un dia l'encontrí;
ullpresos un de l'altre, ens estimàrem;
la promesa d'amor amb què ens lligàrem,
so cavaller, si es trenca, no es trencarà per mi.
–Doncs de ton cor esborra aqueixa imatge
o et tornaré de cavaller a patge,
les armes arrencant-te que no sabràs honrar–.
Gentil resta esblaimat; apar un roure
que el llamp acaba de ferir, i ploure
veu a sos peus ses branques, son front descoronar.
Avergonyida, ella s'adossa a un arbre;
per estàtua pendria-la de marbre
qui no vegés ses llàgrimes rajar com una deu.
No ho veu la gent del ball ni se n'adona;
a qui dansa joiós, ¿Què se li'n dona
de la margaridoia que aixafa sota el peu?
Far grandiós que un promontori amaga,
darrere el Pirineu lo sol s'apaga,
i els ulls d'alguna estrella se veuen llambregar;
no tan brillants ni tan amunt com elles
s'obiren en lo bosc altres estrelles
i s'ou un cant de cèltica tonada ressonar.
Del bosc de Canigó són los fallaires
que dansen, fent coetejar pels aires
ses trenta enceses falles com trenta serps de foc;
en sardana fantàstica voltegen
i de mà en mà tirades espumegen,
de bruixes i dimonis com estrafent un joc.
Les llums de set en set pugen i baixen,
cinyells de flama los montículs faixen
i es veu entre fumades lo bosc llampeguejar;
surten rius de guspires de tot caire,
com si es vegessen entre terra i aire
los llamps i los cometes en guerra sabrejar.
Dels fallaires al ball la gent s'atansa,
les nines deixen la primera dansa,
i un dels joglars, al veure's tot sol amb los fadrins,
llança, amb quimera mossegant-se el llavi,
eixa cançó de verinós agravi,
com un grapat de víbores i negres escorpins:
Cant 1, l'aplec.
–Pare –respon–, és del meu cor senyora:
collint gerds i maduixes un dia l'encontrí;
ullpresos un de l'altre, ens estimàrem;
la promesa d'amor amb què ens lligàrem,
so cavaller, si es trenca, no es trencarà per mi.
–Doncs de ton cor esborra aqueixa imatge
o et tornaré de cavaller a patge,
les armes arrencant-te que no sabràs honrar–.
Gentil resta esblaimat; apar un roure
que el llamp acaba de ferir, i ploure
veu a sos peus ses branques, son front descoronar.
Avergonyida, ella s'adossa a un arbre;
per estàtua pendria-la de marbre
qui no vegés ses llàgrimes rajar com una deu.
No ho veu la gent del ball ni se n'adona;
a qui dansa joiós, ¿Què se li'n dona
de la margaridoia que aixafa sota el peu?
Far grandiós que un promontori amaga,
darrere el Pirineu lo sol s'apaga,
i els ulls d'alguna estrella se veuen llambregar;
no tan brillants ni tan amunt com elles
s'obiren en lo bosc altres estrelles
i s'ou un cant de cèltica tonada ressonar.
Del bosc de Canigó són los fallaires
que dansen, fent coetejar pels aires
ses trenta enceses falles com trenta serps de foc;
en sardana fantàstica voltegen
i de mà en mà tirades espumegen,
de bruixes i dimonis com estrafent un joc.
Les llums de set en set pugen i baixen,
cinyells de flama los montículs faixen
i es veu entre fumades lo bosc llampeguejar;
surten rius de guspires de tot caire,
com si es vegessen entre terra i aire
los llamps i los cometes en guerra sabrejar.
Dels fallaires al ball la gent s'atansa,
les nines deixen la primera dansa,
i un dels joglars, al veure's tot sol amb los fadrins,
llança, amb quimera mossegant-se el llavi,
eixa cançó de verinós agravi,
com un grapat de víbores i negres escorpins:
Cant 1, l'aplec.
Fragment
Jacint Verdaguer. Canigó : llegenda pirenaica del temps de la reconquesta. 1967
Arbre d'hivern
Infant
Et vaig acaronar
com l'arbre que amanyaga l'aire llis,
amb les branques brodades de molsa i de paraules
que encara no sabies.
El vent s'havia fos entre les canyes
que cenyien el riu.
Et vaig ensenyar l'aigualliscant entre els joncars, les pedres enllustrades,
el mar forjant la llum. I tu em vas donar els ulls
perquè hi gravés els mots que t'han de protegir.
M. Rosa Font i Massot. La llum primera. 2005
Etiquetes de comentaris:
arbres d'hivern,
carícies,
ensenyar,
Font i Massot [M. Rosa (Maria Rosa) 1957-],
infantesa,
llum,
mar,
mots,
poesia breu,
protecció,
ulls
Esporles
Alzines esporlerines,
alzines de bona arrel,
que alçau les branques al cel
per haver les pluges fines:
jo us salud de pas, alzines
d'aglans dolços com la mel.
Maria Antònia Salvà. Llepolies i joguines. 1946
alzines de bona arrel,
que alçau les branques al cel
per haver les pluges fines:
jo us salud de pas, alzines
d'aglans dolços com la mel.
Maria Antònia Salvà. Llepolies i joguines. 1946
Etiquetes de comentaris:
actituds,
aglans,
alzines,
branques,
cel,
Esporles,
mel,
persones,
pluges,
poesia breu,
saludar,
Salvà [Maria Antònia 1869-1958]
26 de desembre 2011
Propostes innovadores en la governança
"Les auditories socials són una altra eina valuosa per assegurar-se que els donants i les corporacions impulsen una agricultura veritablement sostenible. L'objectiu és avaluar amb detall els efectes socials i ambientals de les accions econòmiques."
"Cada vegada s'accepta més la idea que per corregir el problema de la fam al món, que està arrelada en la pobresa i en la degradació ambiental, calen una intervenció i un canvi paradigmàtic que reconeguin l'agricultura com una part fonamental del benestar de totes les persones , tant pel que fa a l'accés a aliments segurs i nutritius com perquè és la base de comunitats, cultures i un medi ambient sans. I encara més, cal que l'agricultura es vegi com una lluita per assegurar el dret de la humanitat a rebre aliments. Per aconseguir tot això cal posar l'èmfasi en la identificació de les causes reals de la fam al món perquè es puguin abordar amb eficàcia, més que no pas en la recerca de la solució del milió."
(fragments)
Anuradha Mittal, dins, L'estat del món 2011. Innovacions que alimenten el planeta
"Cada vegada s'accepta més la idea que per corregir el problema de la fam al món, que està arrelada en la pobresa i en la degradació ambiental, calen una intervenció i un canvi paradigmàtic que reconeguin l'agricultura com una part fonamental del benestar de totes les persones , tant pel que fa a l'accés a aliments segurs i nutritius com perquè és la base de comunitats, cultures i un medi ambient sans. I encara més, cal que l'agricultura es vegi com una lluita per assegurar el dret de la humanitat a rebre aliments. Per aconseguir tot això cal posar l'èmfasi en la identificació de les causes reals de la fam al món perquè es puguin abordar amb eficàcia, més que no pas en la recerca de la solució del milió."
(fragments)
Anuradha Mittal, dins, L'estat del món 2011. Innovacions que alimenten el planeta
Etiquetes de comentaris:
agricultura,
Centre Unesco de Catalunya,
creixement sostenible,
economia,
ètica empresarial,
fam,
governança,
Mittal [Anuradha 1967-],
Oakland Institute,
Worldwatch Institute
A Cartago amb música de Purcell
A Carles Riba, en homenatge
No sé si amb un déu advers
vaig començar d'escriure...
(No sé si roman pols encara
en els vostres versos,
ostentosament arrenglerats
a les biblioteques
dels fabricants del meu poble.)
Sé massa bé, però,
que rera del mite hi ha dolor,
barbàrie rera la història.
Sé massa bé que Dido
és un paper en excés escaient
per qualsevol dona;
i Virgili i Ovidi
i vós mateix
podíeu cantar-la.
Sé que Pigmalió no és
un germà distint
de tants d'altres;
ni Eneas un amant
menys sedentari
que l'Ulisses
a qui donàreu veu nostrada.
Delenda est...?
No! Vós
heu estat
ben explícit:
"La Poesia, cal cercar-la
on se sap que és...",
sense coneixement, potser,
si amb un déu advers
vam començar o vam entestar-nos
d'escriure.
Marta Pessarrodona
Eros més que Thànatos, dins, Tria de poemes, 1994,
dins, Deu poetes d'ara. 1996
No sé si amb un déu advers
vaig començar d'escriure...
(No sé si roman pols encara
en els vostres versos,
ostentosament arrenglerats
a les biblioteques
dels fabricants del meu poble.)
Sé massa bé, però,
que rera del mite hi ha dolor,
barbàrie rera la història.
Sé massa bé que Dido
és un paper en excés escaient
per qualsevol dona;
i Virgili i Ovidi
i vós mateix
podíeu cantar-la.
Sé que Pigmalió no és
un germà distint
de tants d'altres;
ni Eneas un amant
menys sedentari
que l'Ulisses
a qui donàreu veu nostrada.
Delenda est...?
No! Vós
heu estat
ben explícit:
"La Poesia, cal cercar-la
on se sap que és...",
sense coneixement, potser,
si amb un déu advers
vam començar o vam entestar-nos
d'escriure.
Marta Pessarrodona
Eros més que Thànatos, dins, Tria de poemes, 1994,
dins, Deu poetes d'ara. 1996
Etiquetes de comentaris:
actituds,
barbàrie,
biblioteques,
cantar,
cercar,
començar,
coneixement,
dones,
entestar,
escriure,
homenatges,
persones,
Pessarrodona [Marta 1941-],
poesia,
Riba [Carles 1893-1959],
veus
25 de desembre 2011
Cambra de tardor
La persiana, no del tot tancada, com
un esglai que es reté de caure a terra,
no ens separa de l'aire. Mira, s'obren
trenta-set horitzons rectes i prims,
però el cor els oblida. Sense enyor
se'ns va morint la llum, que era color
de mel, i ara és color d'olor de poma.
Que lent el món, que lent el món, que lenta
la pena per les hores que se'n van
de pressa. Digues, te'n recordaràs
d'aquesta cambra?
"Me l'estimo molt.
Aquelles veus d'obrers - Què són?"
Paletes:
manca una casa a la mançana.
"Canten,
i avui no els sento. Criden, riuen,
i avui que callen em fa estrany".
Que lentes
les fulles roges de les veus, que incertes
quan venen a colgar-nos. Adormides,
les fulles dels meus besos van colgant
els recers del teu cos, i mentre oblides
les fulles altes de l'estiu, els dies
oberts i sense besos, ben al fons
el cos recorda: encara
tens la pell mig del sol, mig de la lluna.
Gabriel Ferrater, dins,
Antologia general de la poesia catalana. 1979
un esglai que es reté de caure a terra,
no ens separa de l'aire. Mira, s'obren
trenta-set horitzons rectes i prims,
però el cor els oblida. Sense enyor
se'ns va morint la llum, que era color
de mel, i ara és color d'olor de poma.
Que lent el món, que lent el món, que lenta
la pena per les hores que se'n van
de pressa. Digues, te'n recordaràs
d'aquesta cambra?
"Me l'estimo molt.
Aquelles veus d'obrers - Què són?"
Paletes:
manca una casa a la mançana.
"Canten,
i avui no els sento. Criden, riuen,
i avui que callen em fa estrany".
Que lentes
les fulles roges de les veus, que incertes
quan venen a colgar-nos. Adormides,
les fulles dels meus besos van colgant
els recers del teu cos, i mentre oblides
les fulles altes de l'estiu, els dies
oberts i sense besos, ben al fons
el cos recorda: encara
tens la pell mig del sol, mig de la lluna.
Gabriel Ferrater, dins,
Antologia general de la poesia catalana. 1979
Etiquetes de comentaris:
besades,
cantar,
colors,
construir,
estimar,
Ferrater [Gabriel 1922-1972],
fulles,
hivern,
llum,
mel,
persones,
poesia íntima,
riure,
sentiments,
sol,
tardor
24 de desembre 2011
Enmig del camí
Vaig prou al bosc
i no m'amoïnen els paranys
que ells armaren
així que m'han pres
Vaig prou al bosc
i no m'amoïnen les velles
lliçons dels trampers
així que m'han pres
Mentre el bosc siga llur bosc
no he de creure
que els dracs no siguen dracs
que les bruixotes no encisen
Aprenc llurs regles
per a trencar-les
Sols qui occeix el drac
entén el que li canta el bosc.
Erich Fried. Al bosc. 1988
i no m'amoïnen els paranys
que ells armaren
així que m'han pres
Vaig prou al bosc
i no m'amoïnen les velles
lliçons dels trampers
així que m'han pres
Mentre el bosc siga llur bosc
no he de creure
que els dracs no siguen dracs
que les bruixotes no encisen
Aprenc llurs regles
per a trencar-les
Sols qui occeix el drac
entén el que li canta el bosc.
Erich Fried. Al bosc. 1988
Tr.: Andrea Sarah Steinbök
Al·legoria
La bella falena desperta la nit
que vetlla, tendríssima, el dolç xuclamel.
El joc, la llaçada que trena el delit
i el gaudi, en presó, dins la seda d'un vel.
L'amor vol uns signes si deixa ser dit.
Les castes paraules reclamen un tel.
Hermínia Mas, dins,
6 poetes 83, 1983
que vetlla, tendríssima, el dolç xuclamel.
El joc, la llaçada que trena el delit
i el gaudi, en presó, dins la seda d'un vel.
L'amor vol uns signes si deixa ser dit.
Les castes paraules reclamen un tel.
Hermínia Mas, dins,
6 poetes 83, 1983
Etiquetes de comentaris:
al·legories,
antologies,
Associació de Joves Escriptors en Llengua Catalana,
castedat,
falenes,
Mas [Hermínia],
papallones nocturnes,
poesia amorosa,
poesia en xarxa,
signes,
somriure,
tendresa
El futur de l'aire
-Tants anys d'experimentacions ja són prou anys
perquè l'experiència s'hagi de donar completa.
Ara, doncs, prou experiències. Ara, a fer el balanç
i a treure'n les conseqüències.
Joan Brossa. La memòria encesa, 1998
perquè l'experiència s'hagi de donar completa.
Ara, doncs, prou experiències. Ara, a fer el balanç
i a treure'n les conseqüències.
Joan Brossa. La memòria encesa, 1998
Etiquetes de comentaris:
Bordons [Glòria],
Brossa [Joan 1919-1998],
exili,
fets,
Fontserè [Carles 1916-2007],
pluja,
poesia històrica,
Tarradellas [Josep 1899-1988]
XXIII El parc d'estàtues velles de Budapest - Paràbola
No totes les estàtues poden canviar fidelitats.
Aquestes són recusants que han estat confiscades
i portades pel nou règim a aquest parc
on seran penjades amb grua per delictes polítics
i gestos passats de moda. Un vent històric
bufa pantalons de ferro contra cames comunistes
des de diverses direccions, mentre homes ben vestits
(hi ha tres Lenins a la porta d'entrada)
contemplen herois nus, tot muscle i energia,
que van descobrir feliços els seus pits col·lectius
per dirigir el poble. Ara dirigeixen
el tràfic dels estornells i les tropes dels horts
fins al bell mig de la tarda
en què no s'esdevé res, on gesticulen tots sols.
Abans eren oradors: els homes eren llurs paraules
i les foneries de ferro els seus verbs més potents
per bé que ara eviten mirar-se als ulls
però senten els treballadors quan descansen,
fumant a sota d'ells, i es veuen obligats a veure
un mesclador de formigó decidir la seva història.
Gwyneth Lewis. Paràboles i faxos, 1995
Aquestes són recusants que han estat confiscades
i portades pel nou règim a aquest parc
on seran penjades amb grua per delictes polítics
i gestos passats de moda. Un vent històric
bufa pantalons de ferro contra cames comunistes
des de diverses direccions, mentre homes ben vestits
(hi ha tres Lenins a la porta d'entrada)
contemplen herois nus, tot muscle i energia,
que van descobrir feliços els seus pits col·lectius
per dirigir el poble. Ara dirigeixen
el tràfic dels estornells i les tropes dels horts
fins al bell mig de la tarda
en què no s'esdevé res, on gesticulen tots sols.
Abans eren oradors: els homes eren llurs paraules
i les foneries de ferro els seus verbs més potents
per bé que ara eviten mirar-se als ulls
però senten els treballadors quan descansen,
fumant a sota d'ells, i es veuen obligats a veure
un mesclador de formigó decidir la seva història.
Gwyneth Lewis. Paràboles i faxos, 1995
Etiquetes de comentaris:
Budapest,
dansar,
estornells,
Irlanda,
Lewis [Gwyneth 1959-],
poesia històrica,
Udina [Dolors]
23 de desembre 2011
Biblioteca
La Biblioteca es una esfera cuyo centro cabal
es cualquier hexágono, cuya circunferencia es
inaccesible. Jorge Luis Borges
La meva Biblioteca és una torre vora el mar
enclavada a l'extrem d'una escullera.
Té finestres petites, lobulades,
i cortines de plata: al centre hi ha una escala
de cargol. És de vidre el passamà
i de metacrilat tots els graons.
L'aire que surt d'un vell ventilador
projecta cap al cel l'Home del llibre,
el déu ordenador d'infinitat
de signes: comes, punts i lletres negres
que habiten els milers de toms i manuscrits.
Del sostre, fet de bigues i rajoles
esmaltades amb vinces de colors,
penja una aranya en forma de magrana:
amb cristalls d'or encès, nervis d'escorça,
i al bell mig les esferes d'un roig intens de sang.
Hi busco sempre el mateix llibre: parla
de l'origen del temps, de l'univers,
de com va néixer aquesta Biblioteca.
Es multipliquen els volums al meu voltant
i quan en trec un del prestatge i l'obro
es bifurquen els fulls
i mai no arribo al punt central.
Només avui, en agafar Maimònides,
he llegit a la Guia dels perplexos:
"tu que estàs fet de por, de temps i de bellesa,
has de saber que en cadascuna de les síl·labes
de tants milers de llengües hi ha escrit el nom de Déu."
La Biblioteca és infinita.
M. Rosa Font i Massot. La llum primera. 2005
Etiquetes de comentaris:
bellesa,
biblioteques,
colors,
Font i Massot [M. Rosa (Maria Rosa) 1957-],
fulls,
llegir,
llengües,
llibres,
llum,
mar,
multiplicar,
néixer,
persones,
Premi de poesia Festa d'Elx 2004,
prestatges,
saber,
torres
El vent
EL vent aixeca la faldilla a les margarides i el
món comença a rodolar cap per avall. És evident
que les fades són totes rosses i viuen amagades a
la punta del tacte —les margarides, que ho sa-
ben, han esclafit el riure—. Per què tanta re-
sistència a la felicitat? D'acord. La llum, el gir, el
vol: vet aquí els tres desitjos.
32
món comença a rodolar cap per avall. És evident
que les fades són totes rosses i viuen amagades a
la punta del tacte —les margarides, que ho sa-
ben, han esclafit el riure—. Per què tanta re-
sistència a la felicitat? D'acord. La llum, el gir, el
vol: vet aquí els tres desitjos.
32
Gemma Gorga. Llibre dels minuts. 2006
Premi Miquel de Palol 2006
Etiquetes de comentaris:
aixecar,
desitjos,
fades,
felicitat,
girs,
Gorga i López [Gemma 1968-],
llum,
margarides,
poesia breu,
riure,
rodolar,
tacte,
vent,
volar,
vols
Sopa de menta
Per gaudir d'un plat de sopa
cal bullir una bona estona
aigua, pa, un poc de sal,
un gra d'all i un rajet d'oli.
Si afegiu un brot de menta
la menja esdevé suculenta.
Roser Ros i Vilanova (Petites històries vegetals, 2009)
cal bullir una bona estona
aigua, pa, un poc de sal,
un gra d'all i un rajet d'oli.
Si afegiu un brot de menta
la menja esdevé suculenta.
Roser Ros i Vilanova (Petites històries vegetals, 2009)
Etiquetes de comentaris:
Loynaz [Dulce María],
menta,
Ros [Roser],
sopes
17 de desembre 2011
Dins la memòria de la llum
I dia rere dia es va guanyant a pols
un grau d'humanitat
un grau d'humanitat
Amb aquesta bella i breu evocació d'una Trieste aturada en el temps es clou,
de moment, la poesia completa de Feliu Formosa. Fa trenta anys, l'autor
va escriure: "Soc amic de la tarda d'hivern que em disposa a un
poema / que no pot ésser escrit". Llavors aquest poema, que tancava el seu
segon llibre, acabava així: "perquè el poema mateix no pot ser".
Qui el busque ara, trobarà que el final és un altre: "perquè el poema
mateix no té fi". El temps, certament, no passa debades, tampoc per
als versos. Molt sovint els millora, perquè els fa més certs.
Feliu Formosa, durant tots aquests anys, no ha deixat de buscar
el poema, de buscar-lo i d'escriure'l. Per això, el foc apassionadament
ocult dels seus versos ens escalfa l'estança i la il·lumina.
La seua claredat ens acompanya ara, presència compartida,
música insòlita, fèrtil enigma enunciat en veu baixa,
en la tarda d'hivern.
2004
Fragment, p. 361
Enric Sòria. En el curs del temps. 2010
Etiquetes de comentaris:
acompanyar,
buscar,
compartir,
escriure,
evocacions,
Formosa [Feliu 1934-],
hivern,
humanitat,
il·luminar,
llum,
millorar,
música insòlita,
poemes,
reflexions,
Sòria [Enric 1958-],
tardes,
temps,
Trieste,
versos
16 de desembre 2011
Em venc el pare
El pare perfecte (de vegades) és una llauna
Tot plegat tenia una part bona i una de dolenta.
La bona: era fantàstic que el pare fos a casa.
La dolenta: era horrible que volgués ser el pare perfecte.
Us ho explico:
Abans m'agradava molt fer coses amb el meu pare.
Tenia molt sentit de l'humor i ens ho passàvem molt bé junts.
Però des que va decidir tornar-se perfecte, sempre estava
encaboriat per alguna cosa o llegint llibres horrorosos
que el feien posar (crec) de molt mal humor.
La primera nit, després de sopar i rentar-me les dents,
li vaig preguntar si podia fer servir l'ordinador.
Ell, que s'estava a la taula de la cuina llegint un
llibre que es deia Com allunyar els infants de les pantalles,
va aixecar el cap, va somriure i va dir:
-Més val que posis menjar al lloro.
(Fragment)
Care Santos. Em venc el pare, 2011
Il.: Mercedes Marro
Tot plegat tenia una part bona i una de dolenta.
La bona: era fantàstic que el pare fos a casa.
La dolenta: era horrible que volgués ser el pare perfecte.
Us ho explico:
Abans m'agradava molt fer coses amb el meu pare.
Tenia molt sentit de l'humor i ens ho passàvem molt bé junts.
Però des que va decidir tornar-se perfecte, sempre estava
encaboriat per alguna cosa o llegint llibres horrorosos
que el feien posar (crec) de molt mal humor.
La primera nit, després de sopar i rentar-me les dents,
li vaig preguntar si podia fer servir l'ordinador.
Ell, que s'estava a la taula de la cuina llegint un
llibre que es deia Com allunyar els infants de les pantalles,
va aixecar el cap, va somriure i va dir:
-Més val que posis menjar al lloro.
(Fragment)
Care Santos. Em venc el pare, 2011
Il.: Mercedes Marro
Etiquetes de comentaris:
festa,
humor,
infantesa,
llibres,
Marro [Mercedes],
pares,
Santos [Care 1970-]
11 de desembre 2011
Energia neta
¿Com ho hem de fer per transferir
a mòbils importants l'energia destinada
als mòbils mesquins?
Acostumem a saber algun temps després
allò que havíem d'haver fet a temps.
Joan Brossa. La memòria encesa, 1998
a mòbils importants l'energia destinada
als mòbils mesquins?
Acostumem a saber algun temps després
allò que havíem d'haver fet a temps.
Joan Brossa. La memòria encesa, 1998
Etiquetes de comentaris:
Bordons [Glòria],
Bouguereau [William Adolphe1825-1905],
Brossa [Joan 1919-1998],
energia,
temps,
Victòria dels Àngels [1923-2005]
10 de desembre 2011
Paulina Pi de la Serra Joly
Als anys seixanta, però, en les nostres tertúlies del meu Bloomsbury
local,
la Paulina era una conversadora intel·ligent, culta, ocurrent, que sabia prou bé
que nosaltres no érem ni de lluny de la Lliga!
Érem músics (Moviment Socialista de Catalunya) si alguna cosa érem,
i no tots, i també força ateus. Ella, a l'hivern, amb un abric d'astracan que
hauria provocat l'enveja de la mare dels germans Moix, es reunia amb nosaltres
(ressacosos tots) a Amics de les Arts a l'hora de l'aperitiu dominical.
Fragment
Marta Pessarrodona. Donasses. 2006
la Paulina era una conversadora intel·ligent, culta, ocurrent, que sabia prou bé
que nosaltres no érem ni de lluny de la Lliga!
Érem músics (Moviment Socialista de Catalunya) si alguna cosa érem,
i no tots, i també força ateus. Ella, a l'hivern, amb un abric d'astracan que
hauria provocat l'enveja de la mare dels germans Moix, es reunia amb nosaltres
(ressacosos tots) a Amics de les Arts a l'hora de l'aperitiu dominical.
Fragment
Marta Pessarrodona. Donasses. 2006
Etiquetes de comentaris:
abrics,
actituds,
amistat,
aperitius,
ateus,
Catalunya,
cultura,
dones,
enveges,
hivern,
intel·ligència,
memòria,
músics,
ocurrència,
persones,
Pessarrodona [Marta 1941-],
tertúlies
Aromes d'infància
He respirat infància. Joan Vinyoli
Quan era petit i estava malalt,
m'agradava entretenir-me mirant
les fotos familiars... Abundaven
les d'Alger, perquè la meva germana
gran, empleada en una perruqueria,
i estalviadora, va comprar
una càmera fotogràfica. La vida,
allà, ens anava bé... Teníem l'aixopluc
d'un magatzem, amb porxada
i balustrada protectora. A partir
d'allí, el terreny, en forta pendent
i cobert d'esbarzers, baixava cap al riu.
Aquell riu de la vida primera
a Frais Vallon, cap a la banda
de Bab-el-Ued, a la falda de ponent
d'un puig plegat de barraques
habitades per àrabs espoliats
de les seves cases i de les seves terres.
Eren humils, hospitalaris i gallards.
Duien amb dignitat la condició
d'exiliats en la seva pròpia pàtria,
segrestada amb ignomínia sanguinària.
Dalt del puig s'estenia El-Biar,
on el meu pare treballava en una barberia.
El meu germà estudiava a l'Institut,
on aviat va ser un alumne destacat,
i estimat pels professors... Les altres
tres germanes -Antonyita, Marcela i Fina-,
anaven a una escola graduada,
part darrere de l'església cristiana
d'El Carmel, on em batejaren.
Avui, amb aquelles fotos a les mans
torno a flairar l'aroma de la infància.
Jean Serra. Lluna de foc, 2010
Quan era petit i estava malalt,
m'agradava entretenir-me mirant
les fotos familiars... Abundaven
les d'Alger, perquè la meva germana
gran, empleada en una perruqueria,
i estalviadora, va comprar
una càmera fotogràfica. La vida,
allà, ens anava bé... Teníem l'aixopluc
d'un magatzem, amb porxada
i balustrada protectora. A partir
d'allí, el terreny, en forta pendent
i cobert d'esbarzers, baixava cap al riu.
Aquell riu de la vida primera
a Frais Vallon, cap a la banda
de Bab-el-Ued, a la falda de ponent
d'un puig plegat de barraques
habitades per àrabs espoliats
de les seves cases i de les seves terres.
Eren humils, hospitalaris i gallards.
Duien amb dignitat la condició
d'exiliats en la seva pròpia pàtria,
segrestada amb ignomínia sanguinària.
Dalt del puig s'estenia El-Biar,
on el meu pare treballava en una barberia.
El meu germà estudiava a l'Institut,
on aviat va ser un alumne destacat,
i estimat pels professors... Les altres
tres germanes -Antonyita, Marcela i Fina-,
anaven a una escola graduada,
part darrere de l'església cristiana
d'El Carmel, on em batejaren.
Avui, amb aquelles fotos a les mans
torno a flairar l'aroma de la infància.
Jean Serra. Lluna de foc, 2010
Etiquetes de comentaris:
aixopluc,
Alger,
aromes,
batejar,
català,
dignitat,
estimar,
estudiar,
exiliats,
fotografies,
germanes,
infància,
infantesa,
rius,
Serra [Jean]
Però encara hi ha esperances
Però encara hi ha esperances. Les economies africanes han anat força bé si es comparen amb els seus iguals del Primer Món - el Fons Monetari Internacional
preveia que el creixement del producte interior brut de l'Àfrica
subsahariana augmentaria prop del 6% el 2010 - i això fa que el
continent sigui un camp cada vegada més atractiu per a la inversió
privada. -------- Conduint pels camins rurals que duien cap a aquesta explotació es veia clarament que la terra estava clivellada, i el bestiar insinuava les costelles sota el pelatge marró apagat. Els preocupats agricultors deien que aquest any la temporada de pluges s'estava endarrerint a Rift Valley. Si no arribava aviat, la fam hi faria presència. (Fragments) Andrew Rice, "La inversió en terra africana: crisi i oportunitat", dins, L'estat del món 2011. Innovacions que alimenten el planeta. 2011 |
Etiquetes de comentaris:
Àfrica,
aigua,
Centre Unesco de Catalunya,
desenvolupament sostenible,
esperança,
Moçambic,
pagesia,
pluja,
Rice [Andrew 1975-],
UNESCO,
Worldwatch Institute
Magenta
Idea i realitat. Símbol. Ànima. Amalgama. Polaritat. Radiació. Absorbir i reflectir. Retina. Sensació.
Magenta El blau intens trobà el vermell un dia clar dins d'un estany. Un peix rogent iridiscent llepava el riu aletejant. Vermell i blau van fornicar al fons del llac. S'aturà el temps, s'eixamplà el cel i es va engendrar el nou color, arbre o arbust: un magraner. I allà a Istanbul un traginer es beu d'un glop un got de suc. Rubí: magrana d'on se n'ha tret tot el color. No hi ha cap mot ni religió. L'odi s'ha fos i en el magenta no hi ha banderes, no hi ha fronteres, no hi ha voreres, no hi ha nacions. Anna Aguilar-Amat. Càrrega de color. 2011 Pròleg: Cèlia Sànchez-Mústich |
Etiquetes de comentaris:
Aguilar-Amat [Anna 1962-],
ànima,
banderes,
blau,
colors,
fronteres,
magenta,
nacions,
persones,
retina,
sensacions,
símbols,
vermell,
voreres
08 de desembre 2011
Nomenclàtor
els comerços, qui comercia,
comerciant i comercianta,
la direcció, la distribució,
el forn, la gerència,
la presidència, l'equip de redacció,
la redacció,
la regidoria, qui signa,
qui sol·licita, sol·licitud,
la clientela, l'assessoria,
el consell assessor,
qui presenta la demanda,
qui denuncia,
el públic lector, qui llegeix,
les parades, la/una representació,
els establiments de restauració,
la plantilla, les persones treballadores,
el personal, les persones admeses,
l'associació, els associats i les associades,
les persones autònomes,
les candidatures, la secció,
el personal responsable de la secció,
la ciutadania... veïnat, comunitat
Fragments
Manual per a la incorporació de la perspectiva de gènere a l'àmbit del comerç urbà. 2011
Direcció: M. Esther Batalla Edo
comerciant i comercianta,
la direcció, la distribució,
el forn, la gerència,
la presidència, l'equip de redacció,
la redacció,
la regidoria, qui signa,
qui sol·licita, sol·licitud,
la clientela, l'assessoria,
el consell assessor,
qui presenta la demanda,
qui denuncia,
el públic lector, qui llegeix,
les parades, la/una representació,
els establiments de restauració,
la plantilla, les persones treballadores,
el personal, les persones admeses,
l'associació, els associats i les associades,
les persones autònomes,
les candidatures, la secció,
el personal responsable de la secció,
la ciutadania... veïnat, comunitat
Fragments
Manual per a la incorporació de la perspectiva de gènere a l'àmbit del comerç urbà. 2011
Direcció: M. Esther Batalla Edo
Consell de redacció: M. Esther Batalla Edo, Pilar Orús Zamora, Cristina Jiménez Monfort
Etiquetes de comentaris:
actituds,
Batalla Edo [M. Esther],
ciutadania,
comerç,
comunitats,
Jiménez Monfort [Cristina],
manuals,
nomenclàtors,
Orús Zamora [Pilar],
paraules,
persones,
perspectiva de gènere,
veïnats
06 de desembre 2011
Paraules, silencis i mirades
"... la cascada ens sap d'espectadors.
Aquí, de matinada, l'aigua parla
de naixences, d'oblits, de llunyanies."
Feliu Formosa
Voldria fer arribar a la teva oïda
el ritme musical més bell del món:
el vers sublim que neix del cor
i viu en les paraules.
No diguis res!
No fos que despertessis el silenci.
Els ulls ja em portaran la veu.
Tot té sentit quan el silenci parla.
M'agrada de tenir-te vora meu!
Com la mar i els camins que m'apropen a tu.
Abrigallat de somnis et parlava...
La font de la mirada et denunciava.
Ploraves d'alegria.
Un riu de cristal·lines aigües
abellia el paisatge dels teus ulls.
Taules de verd i uns pins exuberants
guardaven el repòs d'aquella tarda
mentre cercava els mots per confegir el poema
entre paraules, silencis i mirades.
Premi de la Flor Natural de Calella 2001)
Joan Asensi i Barberà. Amb el fruit de les paraules, 2001
Etiquetes de comentaris:
abraçades,
Asensi i Barberà [Joan],
blau,
Bonet [Maria del Mar 1947-],
Camp [Manel 1947-],
Formosa [Feliu 1934-],
mirada,
paraules,
silenci
També
El poc respecte que s'ha tingut per unes
obres admirables contrasta amb el gran mirament
en obres trivials, fet que demostra
que les coses poden anar bé quan es vol.
Joan Brossa. La memòria encesa, 1998
obres admirables contrasta amb el gran mirament
en obres trivials, fet que demostra
que les coses poden anar bé quan es vol.
Joan Brossa. La memòria encesa, 1998
Etiquetes de comentaris:
actituds,
admiració,
Brossa [Joan 1919-1998],
miraments,
obres,
persones,
poesia breu,
poesia de la memòria,
respecte,
trivialitat,
voler,
voluntat
Poema de tot l'any
Aquest poema de tot l'any
és una endevinalla,
ningú no sap de quin any és
i, si algú ho sap, s'ho calla.
És d'aquest any?, de l'any passat?,
de l'any vinent tal volta?,
és d'un any digne i assenyat
o d'un any poca-solta?
Potser no cal saber-ne res,
o no saber-ne massa,
i vigilar on cau el pes
quan fem alguna passa,
perquè del temps, el que se'n sap
és que no té mesura
i que jugar-hi és com jugar
amb una criatura.
que, tant si plora com si riu,
segur que no ens enganya
i que, per més que fem el viu,
al capdavall ens guanya.
Aquest poema de tot l'any
és un poema lliure,
si ens el prenem amb prou afany
ens pot ajudar a viure.
Miquel Martí i Pol. Mataró a Martí Pol. 2000
és una endevinalla,
ningú no sap de quin any és
i, si algú ho sap, s'ho calla.
És d'aquest any?, de l'any passat?,
de l'any vinent tal volta?,
és d'un any digne i assenyat
o d'un any poca-solta?
Potser no cal saber-ne res,
o no saber-ne massa,
i vigilar on cau el pes
quan fem alguna passa,
perquè del temps, el que se'n sap
és que no té mesura
i que jugar-hi és com jugar
amb una criatura.
que, tant si plora com si riu,
segur que no ens enganya
i que, per més que fem el viu,
al capdavall ens guanya.
Aquest poema de tot l'any
és un poema lliure,
si ens el prenem amb prou afany
ens pot ajudar a viure.
Miquel Martí i Pol. Mataró a Martí Pol. 2000
Etiquetes de comentaris:
actituds,
afany,
afanys,
criatures,
endevinalles,
jugar,
Martí i Pol [Miquel 1929-2003],
mesura,
persones,
temps,
viure
Ribera interna
Ribera interna convexa,
al·luvions, pendent suau,
així l'amistat seria
terra no erosionada,
ni pel bé ni pel mal.
La ribera externa còncava
s'erosiona amb l'engany,
es perden fragments sensibles,
tenyeixen el riu de fang.
S'abandona el meandre
a la seva solitud,
lluna al cel, lluna a la terra,
lluna plena i quietud.
I les ombres allargades
que fan dansant tots el joncs,
fimbreixen amb vels de l'aire
suggereixen llunyans mots.
al·luvions, pendent suau,
així l'amistat seria
terra no erosionada,
ni pel bé ni pel mal.
La ribera externa còncava
s'erosiona amb l'engany,
es perden fragments sensibles,
tenyeixen el riu de fang.
S'abandona el meandre
a la seva solitud,
lluna al cel, lluna a la terra,
lluna plena i quietud.
I les ombres allargades
que fan dansant tots el joncs,
fimbreixen amb vels de l'aire
suggereixen llunyans mots.
Assumpció Forcada. Caducifolium. 1994
Etiquetes de comentaris:
amistat,
fang,
Forcada [Assumpció 1947-],
joncs,
lluna,
mots,
quietud,
riberes,
solitud,
suggerir,
tenyir
Subscriure's a:
Missatges (Atom)