I a l'habitació, de les flors pintades als rajols
en faig un ram,
i amb els meus dits et busco
com abelles per fer dels records
mel.
Manuel Forcano, dins, 4 poetes 92 : antologia. 1992
Bibliopoètiques
biblioteques i poesia
Cercar en aquest blog
12 d’octubre 2011
I a l'habitació
Etiquetes de comentaris:
abelles,
dits,
fer,
flors,
Forcano [Manuel 1968-],
habitacions,
mel,
poesia amorosa,
poesia breu,
poesia sublim,
rajols,
rams,
records
El somriure
Tinc el somriure,
el que tenies quan vas anar-te'n,
en ser que la pluja agredolça et difuminava
cap al final de la primavera.
El carrer era amb corbes, empedrat.
Embellida però no del tot falsa.
Un poema s'assembla a un bes
des de la distància.
El carrer era llis
i acabat d'asfaltar.
El sol s'allargava moltes milles
abaltit amb vanitat.
L'aire era tebi
i perfumat amb quitrà.
Vaig notar que les parpelles em suaven.
Una pedra rodolava pel carrer.
Una brisa rogenca acaronava les fulles
i les deixava immòbils.
Em treia la pedra de la sabata
i quan et vaig tornar a mirar
tenies aquest somriure.
Em va fer més mal quan va sortir;
la pell esbossada pel fregadís,
la coïssor afilada d'alleujament.
Desitjava que plogués
però no plouria.
No somriguis, et volia dir.
Ara només desitjaria haver-te preguntat per què.
Per què somreies?
09 d’octubre 2011
Poema simple
(per a un punt de llibre amb poema visual d'Edu Barbero,
en commemoració dels 18 anys de l'Aula de Poesia de la
Universitat de Barcelona)
Fora bo que sempre estiguéssim contents,
però de vegades estem tristos.
Fora bonic si estiméssim per sempre,
però a voltes ens trobem odiant.
Fora veritat si sempre la diguéssim,
però a cops mentim.
Avui m'has somrigut.
M'has dit que m'estimaves.
I crec que era veritat, i que era
avui.
¿No et sembla extraordinari?
de Poemes d'amor (Cim)
Anna Aguilar-Amat. Càrrega de color : 36 poemes particulars i una carta cromàtica. 2011
en commemoració dels 18 anys de l'Aula de Poesia de la
Universitat de Barcelona)
A la manera de Chesterton
Fora bo que sempre estiguéssim contents,
però de vegades estem tristos.
Fora bonic si estiméssim per sempre,
però a voltes ens trobem odiant.
Fora veritat si sempre la diguéssim,
però a cops mentim.
Avui m'has somrigut.
M'has dit que m'estimaves.
I crec que era veritat, i que era
avui.
¿No et sembla extraordinari?
de Poemes d'amor (Cim)
Anna Aguilar-Amat. Càrrega de color : 36 poemes particulars i una carta cromàtica. 2011
Etiquetes de comentaris:
actituds,
Aguilar-Amat [Anna 1962-],
amistat,
Barbero [Edu],
colors,
emocions,
estimar,
odiar,
persones,
poesia del present,
poesia visual,
punts de llibre,
somriure,
veritats
Era un vell pou, tot guarnit d'heura,
Era un vell pou, tot guarnit d'heura,
on els ramats solien beure;
i allà, murmurejant alegres cantussols,
un al·lotell veu qui jugava
sota el brocal, a on cercava
la mica d'ombra que donava,
i, allà en terra, un paner al ras de caragols.
I l'infantó, dins sa mà bruna,
les agafava, una per una,
les pobres caragoles, i així se posà a dir:
-Caragolet, treu la banyeta,
caragol, caragol, mongeta,
surt aviat de ta cel·leta,
o, si no, esclafaré ton petit monestir.-
La bella, amb cara assoleiada,
qui ja al poal s'era abocada,
arbora tot d'un cop son caparró eixerit:
-¿Què fas aquí, minyó? -demana-.
¿Vens a aplegar, de bona gana,
caragolets per dins la plana?
-Sí que heu endevinat! -li respongué el petit-.
Veus-els aquí, en ma canastreta,
són de platet, de la mongeta,
del segador. -¿I en menges?... -¿Menjar-ne, jo? Ni mai!
Al mercat d'Arles nostra mare
els porta a vendre, és menja cara!,
i ens du pa tendre; més bo encara.
¿Hi sou estada, a Arles, algun camí? -Jamai.
-¿Ai! no? ¿Mai, mai hi sou estada?
Jo hi som estat, qualque vegada!
Pobreta, si sabíeu quina gran vila que és!
¿Arles? Talment ja s'és estesa,
que del gran Rose i sa riquesa
i ses set boques ha fet presa!
Arles té bous marins amb un banyam remès.
(fragment: cant vuitè, la Crau)
Frederic Mistral. Mireia. 2004
on els ramats solien beure;
i allà, murmurejant alegres cantussols,
un al·lotell veu qui jugava
sota el brocal, a on cercava
la mica d'ombra que donava,
i, allà en terra, un paner al ras de caragols.
I l'infantó, dins sa mà bruna,
les agafava, una per una,
les pobres caragoles, i així se posà a dir:
-Caragolet, treu la banyeta,
caragol, caragol, mongeta,
surt aviat de ta cel·leta,
o, si no, esclafaré ton petit monestir.-
La bella, amb cara assoleiada,
qui ja al poal s'era abocada,
arbora tot d'un cop son caparró eixerit:
-¿Què fas aquí, minyó? -demana-.
¿Vens a aplegar, de bona gana,
caragolets per dins la plana?
-Sí que heu endevinat! -li respongué el petit-.
Veus-els aquí, en ma canastreta,
són de platet, de la mongeta,
del segador. -¿I en menges?... -¿Menjar-ne, jo? Ni mai!
Al mercat d'Arles nostra mare
els porta a vendre, és menja cara!,
i ens du pa tendre; més bo encara.
¿Hi sou estada, a Arles, algun camí? -Jamai.
-¿Ai! no? ¿Mai, mai hi sou estada?
Jo hi som estat, qualque vegada!
Pobreta, si sabíeu quina gran vila que és!
¿Arles? Talment ja s'és estesa,
que del gran Rose i sa riquesa
i ses set boques ha fet presa!
Arles té bous marins amb un banyam remès.
(fragment: cant vuitè, la Crau)
Frederic Mistral. Mireia. 2004
Traducció de Maria-Antònia Salvà.
Etiquetes de comentaris:
Arles,
beure,
caragols,
heures,
mans,
mares,
mercats,
Mistral [Frédéric 1830-1914],
pous,
remats,
vendre,
viles
08 d’octubre 2011
Conversa
M'has besat al front o a la boca, no ho sé, m'ha arribat només una veu dolça i la densa fosca ha envoltat l'astorament d'unes tímides pestanyes. Al front t'he besat de pressa, car m'ha trastornat el perfum del teu alè tot fluint, però no ho sé, -m'ha arribat només una veu dolça i la densa fosca ha envoltat l'astorament d'unes tímides pestanyes, m'has besat al front o a la boca? (De Poma de la falda) Jaroslav Seifert. Els galls, els morts i l'amor de les dones, 2005 |
07 d’octubre 2011
Fulles d'auró a l'octubre
Rogenc fullatge
que caus a dalt la serra,
com una pluja:
atura't una estona,
que vull veure l'amiga.
De dalt la torre
guaito tènues fumeres
als meus dominis.
Les cuines del meu poble
comencen a refer-se.
dins,
Miquel Desclot. Per tot coixí les herbes. 1995
Etiquetes de comentaris:
amistat,
anyades,
aurons,
Desclot [Miquel 1952-],
fulles,
haikus,
octubre,
pluja,
poesia breu,
refer,
serres,
tardor
06 d’octubre 2011
Transformar l'imaginari
Alliberar-nos de la idolatria del consum
i del creixement pel creixement requereix
transformar l'imaginari personal i col·lectiu,
transformar la nostra manera d'entendre el món
i d'entendre'ns a nosaltres mateixos.
(fragment)
Jordi Pigem (Bona crisi, 2009)
i del creixement pel creixement requereix
transformar l'imaginari personal i col·lectiu,
transformar la nostra manera d'entendre el món
i d'entendre'ns a nosaltres mateixos.
(fragment)
Jordi Pigem (Bona crisi, 2009)
Etiquetes de comentaris:
Catalunya,
creixement sostenible,
entendre,
món,
Pigem [Jordi],
pluja
És una càrrega d'auró, tallada
És una càrrega d'auró, tallada
i apilada d'acord amb la mesura.
No en sé veure cap altra per allí.
Ni hi ha petjades a la neu del volt.
I no és pas tallada d'aquest any,
ni tan sols del passat, o fins de l'altre.
La fusta és grisa i se'n desprèn l'escorça,
la pila es clava a terra. La vidalba
l'ha lligada amb cordills, com un fardell.
La sosté d'un costat un arbre viu,
i d'un altre una estaca amb estintol
a punt de caure. Penso que només
algú que visqui per mudar de feina
pot oblidar un treball que va costar
tanta suor i esforç amb la destral,
i abandonar-lo lluny de llar o estufa
perquè escalfi el marjal amb el caliu
pausat i sense fum de la ruïna.
Robert Frost. Al nord de Boston, 1994
i apilada d'acord amb la mesura.
No en sé veure cap altra per allí.
Ni hi ha petjades a la neu del volt.
I no és pas tallada d'aquest any,
ni tan sols del passat, o fins de l'altre.
La fusta és grisa i se'n desprèn l'escorça,
la pila es clava a terra. La vidalba
l'ha lligada amb cordills, com un fardell.
La sosté d'un costat un arbre viu,
i d'un altre una estaca amb estintol
a punt de caure. Penso que només
algú que visqui per mudar de feina
pot oblidar un treball que va costar
tanta suor i esforç amb la destral,
i abandonar-lo lluny de llar o estufa
perquè escalfi el marjal amb el caliu
pausat i sense fum de la ruïna.
Robert Frost. Al nord de Boston, 1994
Etiquetes de comentaris:
caliu,
escalfor,
esforç,
Frost [Robert 1874-1963],
llar,
mesura,
treball,
vidalba
El rei Demetri
... no com un rei, sinó com un actor, es posa una clàmide
fosca en comptes de la teatral que portava, i s'esmuny sense
que el repari ningú. PLUTARC, Demetri, xliv,9
Quan van abandonar-lo els macedonis
i van donar entenent que preferien
Pirros, el rei Demetri (que tenia
l'ànima gran) de cap manera -diuen-
a tall de rei no es comportà. Sortí
i es va treure les vestidures d'or
i va llençar el calçat que duia,
tenyit de porpra. A correcuita
es va posar vestits senzills i va fugir.
Portant-se a la manera d'un actor,
que, quan ve que s'acaba l'espectacle,
es canvia la roba i es retira.
Joan Ferraté. Les poesies de C.P. Cavafis. 1987
fosca en comptes de la teatral que portava, i s'esmuny sense
que el repari ningú. PLUTARC, Demetri, xliv,9
Quan van abandonar-lo els macedonis
i van donar entenent que preferien
Pirros, el rei Demetri (que tenia
l'ànima gran) de cap manera -diuen-
a tall de rei no es comportà. Sortí
i es va treure les vestidures d'or
i va llençar el calçat que duia,
tenyit de porpra. A correcuita
es va posar vestits senzills i va fugir.
Portant-se a la manera d'un actor,
que, quan ve que s'acaba l'espectacle,
es canvia la roba i es retira.
Joan Ferraté. Les poesies de C.P. Cavafis. 1987
Etiquetes de comentaris:
a correcuita,
actituds,
actors,
canviar,
comportar-se,
espectacles,
Ferraté [Joan 1924-2003],
Kavafis [Konstantinos 1863-1933 ],
persones,
Plutarc,
porpra,
retirar-se,
vestits
04 d’octubre 2011
Metamorfosi de canyes esgrafiades en ígnia volada,
Metamorfosi de canyes esgrafiades en ígnia volada,
imatge líquida, intimitat callada, els teus ulls.
Flairant la molsa s'alcen les paraules en sord murmuri,
s'endinsen en les aigües genèsiques, ressò de sons profunds.
Els moviments s'acorden per sobre el temps suspès:
vianant del teu cos, em fonc, boscatge obscur,
aquesta hora suavíssima d'un capvespre encalmat.
Zoraida Burgos, dins,
Paisatge emergent. 1999
imatge líquida, intimitat callada, els teus ulls.
Flairant la molsa s'alcen les paraules en sord murmuri,
s'endinsen en les aigües genèsiques, ressò de sons profunds.
Els moviments s'acorden per sobre el temps suspès:
vianant del teu cos, em fonc, boscatge obscur,
aquesta hora suavíssima d'un capvespre encalmat.
Zoraida Burgos, dins,
Paisatge emergent. 1999
Edició: Montserrat Abelló
T'explicaré el llessamí
T'explicaré el llessamí del capvespre de tardor. I tu, dona múltiple d'amor, la blancor dels orgasmes diversos i el perfum de l'aquí d'abans, quan ser jove era el fet quotidià dels llargs dies plens o escurçats pel punyent desig del flairós llessamí enfilat a la finestra de la pell. Maria Oleart, dins, Paisatge emergent, 1999 a cura de Montserrat Abelló ... [et al.] |
Etiquetes de comentaris:
actituds,
antologies,
blanc,
capvespre,
Cui [Ray],
estimar,
explicar,
finestres,
gessamins,
joventut,
Oleart [Maria],
pell,
persones,
poesia amorosa,
tardor,
temps
25 de setembre 2011
Descobriment
Amunt i avall de l'andana
camino tot sol. Llegeixo
en veu alta poemes de Foix.
Escoltant-los, m'admiro dels seus
ritmes perfectes. Així que arriba
gent, resto callat i consirós.
Francesc Palet i Setó. Us tinc a la mà. 2000
camino tot sol. Llegeixo
en veu alta poemes de Foix.
Escoltant-los, m'admiro dels seus
ritmes perfectes. Així que arriba
gent, resto callat i consirós.
Francesc Palet i Setó. Us tinc a la mà. 2000
Etiquetes de comentaris:
actituds,
andanes,
caminar,
escoltar,
Foix [J. V. 1893-1987],
llegir,
Palet i Setó [Francesc 1923-],
persones,
poesia breu,
ritmes
24 de setembre 2011
Oda nova a Barcelona
-On te'n vas, Barcelona, esperit català
que has vençut la carena i has saltat ja la tanca
i te'n vas dret enfora amb tes cases disperses,
lo mateix que embriagada de tan gran llibertat?
-Veig allà el Pirineu amb ses neus somrosades,
i al davant Catalunya tota estesa als seus peus,
i me'n vaig... És l'amor que m'empeny cap enfora,
i me'n vaig delirant amb els braços oberts.
-Oh! detura't un punt! Mira el mar, Barcelona,
com té faixa de blau fins al baix horitzó,
els poblets blanquejant tot al llarg de la costa,
que se'n van plens de sol vorejant la blavor.
I tu fuges del mar?...
-Vinc del mar i l'estimo,
i he pujat aquí dalt per mirar-lo mellor,
i me'n vaig i no em moc: sols estenc els meus braços
perquè vull Catalunya tota a dintre el meu cor.
-Altra mar veus enllà, encrespada i immòbil,
de les serres que riuen al sol dolçament:
per copsar tanta terra i tanta mar, Barcelona,
ja et caldrà un pit ben gran, amb uns braços ben ferms.
—Com més terra i més mar i més pobles obiro,
a mesura d'amor el meu pit s'engrandeix,
i me sento una força que abans no tenia
i soc tota una altra que fins jo em desconec.
—Corre enllà, corre enllà, corre enllà, Barcelona;
que ja et cal ésser una altra per ésser la que deus;
perquè ets alta i airosa i fas molta planta,
però bé et falta encara molt més del que tens.
Ets covarda i crudel i grollera,
Barcelona, però ets riallera
perquè tens un bell cel al damunt;
vanitosa, arrauxada i traçuda:
ets una menestrala pervinguda
que ho fa tot per punt.
Alces molts gallarets i penons i oriflames,
molts llorers, moltes palmes,
banderes a l'aire i domassos al sol
i remous a grans crits tes espesses gentades,
per qualsevulga cosa acorruades
entorn de qualsevol.
Mes, passada l'estona i el dia i la rauxa
i el vent de disbauxa, de tot te desdius;
i abandones la via i la gloria i l'empresa
i despulles el gran de grandesa.
I encara t'en rius.
Te presums i engavanyes alhora
amb manto de monja i vestit de senyora
i vel de la musa i floc relluent;
pro mudes de pressa i, amb gran gosadia,
la musa i la nimfa i la dama i la pia
s'arrenca el postís i la veu disfressada,
i surt la marmanyera endiablada
que empaita la monja i li crema el convent.
I després el refàs més potent!
Esclata la mort de tes vies rialleres
en l'aire suau:
esclata impensada i segura i traidora
com altra riallada escarnidora...
Riallades de sang!
El fang dels teus carrers, oh Barcelona!,
és pastat amb sang.
I tens dreta en la mar la muntanya, ai! que venja
amb son castell al cim, i am la revenja
mes ai! en el flanc!
Tens aquesta Rambla que és una hermosura...
i tens la dolçura dels teus arravals,
on, tan prop de tes vies sonores
i al mig de les boires del fum i ses marques,
camps de blat en la pau dels patriarques
maduren lentament els fruits anyals.
I allí, a quatre passes, febrosa de sobres,
més ampla que l'altra, la Rambla dels pobres
tremola en la fosca ses llums infernals.
Pro ni el baf ni la pols de tos llots i desferres,
ni els pals i filferres
que t'armen a sobre la gran teranyina,
ni el fumar de tes mil xemeneies
ni el flam de les teies
que mou la discòrdia i abranden l'incendi,
són bastants a posar vilipendi
an aquest cel que tens tant dolç i blau,
que tot s'ho empassa i resol i canvia
i ho torna en oblit i consol i alegria:
mil cops la perdesses,
mil cops més tornaria a tu la pau.
A la part de Llevant, místic exemple,
com una flor gegant floreix un temple
meravellat d'haver nascut aquí,
entremig d'una gent tan sorruda i dolenta,
que se'n riu i flastoma i es baralla i s'esventa
contra tot lo humà i lo diví.
Mes, enmig la misèria i la ràbia i fumera,
el temple (tant se val!) s'alça i prospera
esperant uns fidels qu'han de venir.
Tal com ets, tal te vull, ciutat mala:
és com un mal donat, de tu s'exhala;
que ets vana i coquina i traïdora i grollera,
que ens fa abaixar el rostre,
Barcelona!, i amb tos pecats, nostra!, nostra!
Barcelona nostra!, la gran encisera!
Joan Maragall. Els millors poemes. 1998
que has vençut la carena i has saltat ja la tanca
i te'n vas dret enfora amb tes cases disperses,
lo mateix que embriagada de tan gran llibertat?
-Veig allà el Pirineu amb ses neus somrosades,
i al davant Catalunya tota estesa als seus peus,
i me'n vaig... És l'amor que m'empeny cap enfora,
i me'n vaig delirant amb els braços oberts.
-Oh! detura't un punt! Mira el mar, Barcelona,
com té faixa de blau fins al baix horitzó,
els poblets blanquejant tot al llarg de la costa,
que se'n van plens de sol vorejant la blavor.
I tu fuges del mar?...
-Vinc del mar i l'estimo,
i he pujat aquí dalt per mirar-lo mellor,
i me'n vaig i no em moc: sols estenc els meus braços
perquè vull Catalunya tota a dintre el meu cor.
-Altra mar veus enllà, encrespada i immòbil,
de les serres que riuen al sol dolçament:
per copsar tanta terra i tanta mar, Barcelona,
ja et caldrà un pit ben gran, amb uns braços ben ferms.
—Com més terra i més mar i més pobles obiro,
a mesura d'amor el meu pit s'engrandeix,
i me sento una força que abans no tenia
i soc tota una altra que fins jo em desconec.
—Corre enllà, corre enllà, corre enllà, Barcelona;
que ja et cal ésser una altra per ésser la que deus;
perquè ets alta i airosa i fas molta planta,
però bé et falta encara molt més del que tens.
Ets covarda i crudel i grollera,
Barcelona, però ets riallera
perquè tens un bell cel al damunt;
vanitosa, arrauxada i traçuda:
ets una menestrala pervinguda
que ho fa tot per punt.
Alces molts gallarets i penons i oriflames,
molts llorers, moltes palmes,
banderes a l'aire i domassos al sol
i remous a grans crits tes espesses gentades,
per qualsevulga cosa acorruades
entorn de qualsevol.
Mes, passada l'estona i el dia i la rauxa
i el vent de disbauxa, de tot te desdius;
i abandones la via i la gloria i l'empresa
i despulles el gran de grandesa.
I encara t'en rius.
Te presums i engavanyes alhora
amb manto de monja i vestit de senyora
i vel de la musa i floc relluent;
pro mudes de pressa i, amb gran gosadia,
la musa i la nimfa i la dama i la pia
s'arrenca el postís i la veu disfressada,
i surt la marmanyera endiablada
que empaita la monja i li crema el convent.
I després el refàs més potent!
Esclata la mort de tes vies rialleres
en l'aire suau:
esclata impensada i segura i traidora
com altra riallada escarnidora...
Riallades de sang!
El fang dels teus carrers, oh Barcelona!,
és pastat amb sang.
I tens dreta en la mar la muntanya, ai! que venja
amb son castell al cim, i am la revenja
mes ai! en el flanc!
Tens aquesta Rambla que és una hermosura...
i tens la dolçura dels teus arravals,
on, tan prop de tes vies sonores
i al mig de les boires del fum i ses marques,
camps de blat en la pau dels patriarques
maduren lentament els fruits anyals.
I allí, a quatre passes, febrosa de sobres,
més ampla que l'altra, la Rambla dels pobres
tremola en la fosca ses llums infernals.
Pro ni el baf ni la pols de tos llots i desferres,
ni els pals i filferres
que t'armen a sobre la gran teranyina,
ni el fumar de tes mil xemeneies
ni el flam de les teies
que mou la discòrdia i abranden l'incendi,
són bastants a posar vilipendi
an aquest cel que tens tant dolç i blau,
que tot s'ho empassa i resol i canvia
i ho torna en oblit i consol i alegria:
mil cops la perdesses,
mil cops més tornaria a tu la pau.
A la part de Llevant, místic exemple,
com una flor gegant floreix un temple
meravellat d'haver nascut aquí,
entremig d'una gent tan sorruda i dolenta,
que se'n riu i flastoma i es baralla i s'esventa
contra tot lo humà i lo diví.
Mes, enmig la misèria i la ràbia i fumera,
el temple (tant se val!) s'alça i prospera
esperant uns fidels qu'han de venir.
Tal com ets, tal te vull, ciutat mala:
és com un mal donat, de tu s'exhala;
que ets vana i coquina i traïdora i grollera,
que ens fa abaixar el rostre,
Barcelona!, i amb tos pecats, nostra!, nostra!
Barcelona nostra!, la gran encisera!
Joan Maragall. Els millors poemes. 1998
Etiquetes de comentaris:
actituds,
alegria,
amor,
barallar-se,
Barcelona,
blau,
canviar,
Catalunya,
cel,
ciutats,
dansar,
ésser,
estimar,
Maragall [Joan 1860-1911],
món,
pau,
persones,
rambla,
rialles,
sentiments
Amor sense paraules
El llenguatge de l'amor
és ple de paraules mudes:
totes tenen gran valor
malgrat tantes veus perdudes.
No hi ha sons per a pregar:
l'oració es fa callada,
ho diu tot amb un foc clar
i amb una estreta abraçada.
La unió que es fa de dos
és caliu ple de sospirs,
i és lligam de mil colors
respectant lliures albirs.
Les paraules no són dites
perquè hi ha un novell parlar
amb besades ben escrites
en el full de l'estimar.
Jo estimo sense paraules
i obro el cor a qui m'entén:
treno amor, cadena amb baules
de petons i sentiment!
Montserrat Barnadas. Cants del pensament. 1998
és ple de paraules mudes:
totes tenen gran valor
malgrat tantes veus perdudes.
No hi ha sons per a pregar:
l'oració es fa callada,
ho diu tot amb un foc clar
i amb una estreta abraçada.
La unió que es fa de dos
és caliu ple de sospirs,
i és lligam de mil colors
respectant lliures albirs.
Les paraules no són dites
perquè hi ha un novell parlar
amb besades ben escrites
en el full de l'estimar.
Jo estimo sense paraules
i obro el cor a qui m'entén:
treno amor, cadena amb baules
de petons i sentiment!
Montserrat Barnadas. Cants del pensament. 1998
Etiquetes de comentaris:
abraçades,
actituds,
amor,
Barnadas i Picó [Montserrat],
besades,
cors,
estimar,
persones,
petons,
respectar,
sentiment,
valors
Cançó de saltar a corda
La pluja és una bruixa
amb els cabells molt llargs.
Cascavells li repiquen
tota la trena avall.
A la nit, si venia,
ho fa sense avisar,
estalzim a la cara
i el vestit estripat.
Si fa córrer l'escombra
conillets, a amagar!
amagats que seríem
que no ens atraparà.
Darrere la cortina
fem-li adeu amb la mà.
Maria-Mercè Marçal. Antología. 2005
amb els cabells molt llargs.
Cascavells li repiquen
tota la trena avall.
A la nit, si venia,
ho fa sense avisar,
estalzim a la cara
i el vestit estripat.
Si fa córrer l'escombra
conillets, a amagar!
amagats que seríem
que no ens atraparà.
Darrere la cortina
fem-li adeu amb la mà.
Maria-Mercè Marçal. Antología. 2005
Selecció, traducció, pròleg i notes de Neus Aguado i Luisa Cotoner.
Text en català i castellà.
21 de setembre 2011
Sol de mitjanit I
Inspirat en el quadre
de Gudmundur Karl Asbjörnsson
Els núvols tenen
un ull cluc
en els somnis de la nit,
un ull obert
a la claror del nou dia.
El sol posa colors al paisatge,
vesteix de llum l'aigua
amb daurats miralls
que emmarquen el temps.
Hi ha un encant,
una puresa a l'aire,
un despertar de les roques,
un nou rellotge de la vida.
Assumpció Forcada. Evolutio. 2000
de Gudmundur Karl Asbjörnsson
Els núvols tenen
un ull cluc
en els somnis de la nit,
un ull obert
a la claror del nou dia.
El sol posa colors al paisatge,
vesteix de llum l'aigua
amb daurats miralls
que emmarquen el temps.
Hi ha un encant,
una puresa a l'aire,
un despertar de les roques,
un nou rellotge de la vida.
Assumpció Forcada. Evolutio. 2000
Pròleg: David Jou i Mirabent
Etiquetes de comentaris:
Åsbjörnsson [Guðmundur Karl],
colors,
estimar,
Forcada [Assumpció 1947-],
miralls,
paisatges,
poesia del present,
poesia lluminosa,
puresa,
sol,
somnis,
temps,
trens,
vida
17 de setembre 2011
Quarts de vuit
L'estany, la meva banyera;
puc fer unes onades altes
que duen les meves barques
enllà de l'àmplia albufera;
voregen les meves cames:
penya-segats on s'amaguen
sirenes que ens amanyaguen
i monstres coberts d'escames.
L'aixeta fa una cascada,
l'esponja és un roc aïllat,
la mare crida: Quin nyap!
¿Què és aquesta xafegada?
Ai, que el cel és estrellat,
i, al meu mar, la lluna bada!
La flota ha fet desbandada
i ara soc un peix daurat.
puc fer unes onades altes
que duen les meves barques
enllà de l'àmplia albufera;
voregen les meves cames:
penya-segats on s'amaguen
sirenes que ens amanyaguen
i monstres coberts d'escames.
L'aixeta fa una cascada,
l'esponja és un roc aïllat,
la mare crida: Quin nyap!
¿Què és aquesta xafegada?
Ai, que el cel és estrellat,
i, al meu mar, la lluna bada!
La flota ha fet desbandada
i ara soc un peix daurat.
Anna Aguilar-Amat. Jocs de l'oca. 2006
Il·lustracions: Yves G. Frischmann
Etiquetes de comentaris:
Aguilar-Amat [Anna 1962-],
aixetes,
albuferes,
badar,
banyeres,
barques,
cames,
cel,
esponges,
estanys,
Frischmann [Yves G.],
mar,
mares,
monstres,
nyaps,
peixos daurats,
persones
D'abans
Tan bon punt arriba setembre
els vinyaters destapen els cups,
acullen a peu descalç, el fruit
i lentament el trepitgen.
Recordo quan vèiem els carros,
curulls dels raïms olorosos
enquibits dins de les portadores
que, els veremadors amb cura
havien llevat dels ceps generosos.
El negre o vermell rajolí
amb la sentor agredolça
del most que lluïa i feia camí
cap al xupet i el brunzir
dels abellots delitosos del sucre.
Francesc Palet i Setó. Us tinc a la mà. 2000
els vinyaters destapen els cups,
acullen a peu descalç, el fruit
i lentament el trepitgen.
Recordo quan vèiem els carros,
curulls dels raïms olorosos
enquibits dins de les portadores
que, els veremadors amb cura
havien llevat dels ceps generosos.
El negre o vermell rajolí
amb la sentor agredolça
del most que lluïa i feia camí
cap al xupet i el brunzir
dels abellots delitosos del sucre.
Francesc Palet i Setó. Us tinc a la mà. 2000
Etiquetes de comentaris:
abellots,
actituds,
brunzir,
ceps,
enquibir,
fruits,
generositat,
Palet i Setó [Francesc 1923-2017],
persones,
raïms,
sentors,
setembre,
verema,
veure,
vinyaters
15 de setembre 2011
ESCOMESA del temps
ESCOMESA del temps
que no ens deixa.
Avui la porta
de la tanca del jardí
bat amb persistència.
Dia gloriós de vent,
de núvols alts,
de sol.
De transparent claror
que el temps
atura un instant.
Montserrat Abelló. L'arrel de l'aigua. 1995
que no ens deixa.
Avui la porta
de la tanca del jardí
bat amb persistència.
Dia gloriós de vent,
de núvols alts,
de sol.
De transparent claror
que el temps
atura un instant.
Montserrat Abelló. L'arrel de l'aigua. 1995
Etiquetes de comentaris:
Abelló [Montserrat],
actituds,
claror,
escomeses,
instants,
núvols,
persistència,
sol,
temps,
transparència,
vent
Es va posar el sol sobre la mar
i l'ombra intermitent de la vesprada
enfosquia les algues de les roques.
Les gavines suspengueren el vol
-qui les acusaria del batec
que ja no tornaríem a sentir?
Es va acabar la llum de les piteres
sobre la pedra rosa d'una ermita.
Teresa Pascual. El temps en ordre, 2002
enfosquia les algues de les roques.
Les gavines suspengueren el vol
-qui les acusaria del batec
que ja no tornaríem a sentir?
Es va acabar la llum de les piteres
sobre la pedra rosa d'una ermita.
Teresa Pascual. El temps en ordre, 2002
Etiquetes de comentaris:
alfabetització informacional,
economia,
gavines,
mar,
ordre,
Pascual [Teresa 1952-],
roses,
sol,
Stiglitz [Joseph E. 1943-],
temps
13 de setembre 2011
Allò que digué Bill
Bill digué: "Hi va haver un temps en què vaig haver de menester
Manuel António Pina. Els llibres. 2006
Traducció: Gabriel de la S.T. Sampol
paraules, les meves i les dels altres.
Perquè jo era cec, sord i mut,
i les paraules eren el meu bastó, les meves orelles i la meva veu.
Avui encara sóc cec, sord i mut,
però no he de menester paraules
perquè tots els camins per on vaig
i retorn surten de mi,
i perquè allò que sent i em sent
viu dintre meu (jo, el nombre més petit),
i perquè les paraules són un llarg camí per arribar on sóc."
El Mestre no respongué (Rinzai Mazu li hauria pegat amb un garrot) puix,
al contrari de Bill, no tenia res a dir
que pogués ser dit amb paraules o sense paraules.
Manuel António Pina. Els llibres. 2006
Traducció: Gabriel de la S.T. Sampol
Etiquetes de comentaris:
actituds,
camins,
llibres,
paraules,
persones,
Pina [Manuel António],
sentir
Immersió
El llapis de la Doris, juganer,
es belluga sobre el paper
sembla que vol explicar
coses per a fer badar:
Ha vist pujar l'Ari
dalt del campanari
guarnit amb roselles
i fosques ulleres.
L'Angela i la Clementina
cobertes amb gavardina
rentaven les mandarines
de casa d'una veïna.
L'Eugénio bellugava les fulles
quan passaven totes dues
i se sentia un pardal
fent xiulets amb un didal.
L'Sven mostrava a la Juno
unes postures de sumo
mentre, la Juliette, els mirava
amb la cara enriolada.
La Dena lluïa, de dia,
una cabellera fina
i l'Ausiàs exagerava
una història somniada.
El Mariano i la Rosina
s'untaven de gelatina
i l'Ossip amunt i avall
botava sobre el cavall.
Teresa Grau Ros
Etiquetes de comentaris:
actituds,
botar,
cabelleres,
cavalls,
exagerar,
Grau Ros [Teresa 1959-],
històries,
immersions,
infantesa,
pardals,
persones,
poesia infantil,
poesia per a xiquets,
roselles,
ulleres,
xiulets
12 de setembre 2011
No hi ha cosa més bella i embriagadora
No hi ha cosa més bella i embriagadora
que un matí de setembre
a la petita Parma. Passades
les tempestes de darreries d'agost,
s'ha asserenat una estació
càlida i airejada: només
el cel és estriat de ferides llargues
però netes, llises, que no produeixen dolor,
garantia de continuïtat de la bonança i alhora presagi
no escoltat
de final inevitable...
Attilio Bertolucci, dins,
Maria Àngels Anglada. Paisatge amb poetes, 1988
que un matí de setembre
a la petita Parma. Passades
les tempestes de darreries d'agost,
s'ha asserenat una estació
càlida i airejada: només
el cel és estriat de ferides llargues
però netes, llises, que no produeixen dolor,
garantia de continuïtat de la bonança i alhora presagi
no escoltat
de final inevitable...
Attilio Bertolucci, dins,
Maria Àngels Anglada. Paisatge amb poetes, 1988
No deixen de sorprendre'm els sentits
No deixa de sorprendre'm els sentits
i els seus viatges astrals al passat. Ara mateix, sota aquesta
nuvolada grisa que omple la ciutat una altra vegada de dilluns
de setembre amb les aubarques enfangades per la pluja escassa i
els carrers bruts, en aquest precís instant olor les primeres
pizzes que vaig menjar de menuda al poble. Potser no les primeres,
sinó les segones. Avui he necessitat el ventilador, perquè m'he
despertat amb menys força a les mans de l'habitual i no he pogut
obrir la finestra. Els maons vermells semblen més roigs que mai.
I pens. Pens en els batecs nounats d'aquest matí dins la dutxa,
pens en les bategades a cop de fil tecnomusical, pens en tambors
i trompetes, en ponts que uneixen Amposta i l'estació de Waterloo,
pens en arrugar els niguls i llençar-los al contenidor de reciclatge
perquè li facin la lleixivada i enlluernin la ciutat amb un blanc
virginal d'anunci. Pens les addiccions a la mozzarella &
avocado salad i al sushi. Pens en aixecar els braços i
dir: per què no? Pens en tot el que no em deixa de sorprendre,
en allò dels sentits i les olors i els colors de les cireres i com
pot sortir alguna cosa del no-res, nothingness, le rien.
I somriure.
a les 8.13 h
Marta Bertran Perelló. Metamorfosi de colors. 2010
XII Premi de Poesia Vila de Lloseta (2010).
i els seus viatges astrals al passat. Ara mateix, sota aquesta
nuvolada grisa que omple la ciutat una altra vegada de dilluns
de setembre amb les aubarques enfangades per la pluja escassa i
els carrers bruts, en aquest precís instant olor les primeres
pizzes que vaig menjar de menuda al poble. Potser no les primeres,
sinó les segones. Avui he necessitat el ventilador, perquè m'he
despertat amb menys força a les mans de l'habitual i no he pogut
obrir la finestra. Els maons vermells semblen més roigs que mai.
I pens. Pens en els batecs nounats d'aquest matí dins la dutxa,
pens en les bategades a cop de fil tecnomusical, pens en tambors
i trompetes, en ponts que uneixen Amposta i l'estació de Waterloo,
pens en arrugar els niguls i llençar-los al contenidor de reciclatge
perquè li facin la lleixivada i enlluernin la ciutat amb un blanc
virginal d'anunci. Pens les addiccions a la mozzarella &
avocado salad i al sushi. Pens en aixecar els braços i
dir: per què no? Pens en tot el que no em deixa de sorprendre,
en allò dels sentits i les olors i els colors de les cireres i com
pot sortir alguna cosa del no-res, nothingness, le rien.
I somriure.
a les 8.13 h
Marta Bertran Perelló. Metamorfosi de colors. 2010
XII Premi de Poesia Vila de Lloseta (2010).
Etiquetes de comentaris:
actituds,
addiccions,
Bertran Perelló [Marta 1983-],
braços,
ciutats,
colors,
despertar,
enlluernar,
menjar,
necessitar,
olors,
pensar,
persones,
pobles,
sentits,
setembre,
somriures,
sorprendre,
unir,
viatges
09 de setembre 2011
Com neix el poema
Tan sols senzills indicis:
. Coneixement molt a fons dels mots per crear bellesa.
. Captació de petits i insignificants detalls:
. La inspiració. Les muses. Del seu difícil i mal comportament.
. El lèxic i la forma es resisteixen molt.
. Cal conèixer l'ofici. L'experiència dels anys. Treballar molt.
. Memòria sobre els primers temps de la vida i el ressò d'aquells records dins la consciència adulta.
Francesc Palet i Setó. Us tinc a la mà. 2000
. Coneixement molt a fons dels mots per crear bellesa.
. Captació de petits i insignificants detalls:
de la naturalesa, dels animals, de les plantes o dels fenòmens atmosfèrics.
dels sentiments, de la mort.
de la convivència, del millorament de la persona, de la societat i del país.
. La inspiració. Les muses. Del seu difícil i mal comportament.
Un lleu llampec, desvetllat a alta hora o de matinada.
A les fosques i amb el cap despert.
. El lèxic i la forma es resisteixen molt.
. Cal conèixer l'ofici. L'experiència dels anys. Treballar molt.
Perseverar, corregir, insistir. No estar mai satisfet del tot.
Guardar la feina al calaix i més tard reprendre-la.
. Memòria sobre els primers temps de la vida i el ressò d'aquells records dins la consciència adulta.
Ser poeta és tenir consciència de la pròpia infantesa.
Francesc Palet i Setó. Us tinc a la mà. 2000
Etiquetes de comentaris:
actituds,
bellesa,
coneixement,
consciència,
convivència,
corregir,
indicis,
infantesa,
inspiració,
lèxic,
lèxics,
mans,
néixer,
Palet i Setó [Francesc 1923-],
perseverar,
persones,
reprendre,
treballar
Unió
Quines arrels, quina fe atemporània
fan que m'uneixi a un indret desconegut.
Panxa d'una ciutat, mà d'un carrer,
cames d'una aigua; braços d'un poblet,
dits d'una estàtua, boca d'un quadre.
Què em volen dir les vostres noves i velles veus!
Què és el que se m'endú vers la vostra gatzara!
Parpelles d'un sepulcre, úter d'un temple,
peus d'un desert; vèrtebres d'un camí,
ulls del vitrall, cap d'un amfiteatre.
Per què quan ens trobem m'obriu els sentits
si sabeu que em trasbalso enamorada?
Com és, sang subterrània dels llocs,
que em reconeixes dins el coàgul del temps
i enmig del generós paisatge
silenciosa em crides com l'amant?
gener 90
fan que m'uneixi a un indret desconegut.
Panxa d'una ciutat, mà d'un carrer,
cames d'una aigua; braços d'un poblet,
dits d'una estàtua, boca d'un quadre.
Què em volen dir les vostres noves i velles veus!
Què és el que se m'endú vers la vostra gatzara!
peus d'un desert; vèrtebres d'un camí,
ulls del vitrall, cap d'un amfiteatre.
Per què quan ens trobem m'obriu els sentits
si sabeu que em trasbalso enamorada?
Com és, sang subterrània dels llocs,
que em reconeixes dins el coàgul del temps
i enmig del generós paisatge
silenciosa em crides com l'amant?
gener 90
Tònia Passola. Cel rebel. 2001
Premi "Cadaqués a Rosa Leveroni" 2000
Etiquetes de comentaris:
actituds,
amfiteatres,
carrers,
ciutats,
indrets,
llocs,
paisatges,
panxes,
parpelles,
Passola [Tònia],
persones,
pobles,
reconèixer,
sentits,
ulls,
unions,
veus
08 de setembre 2011
Rosa de tardor
Sents que avui has canviat,
que ets una criatura nova.
No: no és pas al mirall
on t'has vist crescuda
com si fossis una riuada de setembre,
un d'aquells desbordaments
que s'ho enduen tot al seu pas...
No: tu t'has sentit
crescuda i contemplant,
la viva imatge,
la més perfecta imatge
que el somni d'aquesta nit estiuenca
t'ha fornit.
T'has vist flor única.
T'has sabut
rosa de tardor
creixent al teu jardí.
I.
Teresa Costa-Gramunt. Treball de camp. 1999
que ets una criatura nova.
No: no és pas al mirall
on t'has vist crescuda
com si fossis una riuada de setembre,
un d'aquells desbordaments
que s'ho enduen tot al seu pas...
No: tu t'has sentit
crescuda i contemplant,
la viva imatge,
la més perfecta imatge
que el somni d'aquesta nit estiuenca
t'ha fornit.
T'has vist flor única.
T'has sabut
rosa de tardor
creixent al teu jardí.
I.
Teresa Costa-Gramunt. Treball de camp. 1999
Des d'on em vaig quedar, a penes veus
Des d'on em vaig quedar, a penes veus
que d'altres veus a penes s'acompanyen,
o des d'aquest principi que m'entrega
sense disculpa alguna sobre els dies
-els únics testimonis que descriuen
l'autèntica mesura de les coses.
I pren la vida arrels, mesura i forma
de la seua perfecta veritat,
camins que decidim entre els camins,
matèria de sol i de penombres.
Teresa Pascual. El temps en ordre, 2002
que d'altres veus a penes s'acompanyen,
o des d'aquest principi que m'entrega
sense disculpa alguna sobre els dies
-els únics testimonis que descriuen
l'autèntica mesura de les coses.
I pren la vida arrels, mesura i forma
de la seua perfecta veritat,
camins que decidim entre els camins,
matèria de sol i de penombres.
Teresa Pascual. El temps en ordre, 2002
06 de setembre 2011
El sadhu va dir
El sadhu va dir:
"el món és contingut
a l'interior d'una flor de lotus.
Busca en aquest santuari"
—i em vas assenyalar el cor.
Però jo m'havia distret
mirant com naixia una fulla de palmera.
Era un espectacle trasbalsador:
una pell tendra que floria d'un tronc sec.
No vas insistir.
I et vas abandonar al sol.
També la palmera és un temple.
Quarta visió, IX
"el món és contingut
a l'interior d'una flor de lotus.
Busca en aquest santuari"
—i em vas assenyalar el cor.
Però jo m'havia distret
mirant com naixia una fulla de palmera.
Era un espectacle trasbalsador:
una pell tendra que floria d'un tronc sec.
No vas insistir.
I et vas abandonar al sol.
També la palmera és un temple.
Quarta visió, IX
Teresa Costa-Gramunt. Cinc visions. 2005
Etiquetes de comentaris:
cor,
Costa-Gramunt [Teresa 1951-],
flors de lotus,
fulles de palmera,
insistir,
món,
palmes,
sol,
temples,
visions
Sóc a casa a trenc d'alba,
Sóc a casa a trenc d'alba
entre dues cases el sol ixent
m'esguarda
i jo me'l miro fit a fit.
Moment de placidesa en què
tot sembla renéixer.
I sota aquesta llum tan
límpida els mobles, l'ordinador,
els llibres, la finestra,
tot hi és blanc i blau més clar i nítid.
I em veig a mi mateixa diferent,
batejada de nou per aquest
dia de sol que ara comença.
Montserrat Abelló. Al cor de les paraules, 2002
Etiquetes de comentaris:
Abelló [Montserrat],
actituds,
alba,
blanc,
blau,
començar,
esguardar,
llibres,
llum,
nitidesa,
ordinadors,
persones,
placidesa,
poesia cívica,
poesia de l'experiència,
renéixer,
revolta,
sol
Subscriure's a:
Missatges (Atom)